Uskallatko tankata E10-bensiiniä? Lue vaietut ongelmat!

Vuodenvaihteessa käyttöönotetun uuden E10-bensiinin tankkaaminen saattaa tulla käyttäjälleen yllättävän kalliiksi. Vaikka maksimissaan 10 tilavuusprosenttia etanolia sisältävän 95-oktaanisen E10-bensiinin kerrotaankin soveltuvan suurimpaan osaan 2000-luvun autoista, ongelmia saattaa esiintyä pidemmän käytön yhteydessä. Vaarana ovat moottorin toimintahäiriöt ja kalliit korjauskustannukset.

Veteen täysin liukeneva alkoholi kerää helposti kosteutta auton polttoainesäiliöön, jolloin muodostuu alkoholista ja vedestä koostuva neste. Tämä neste erottuu bensiinistä ja vajoaa säiliön pohjaan. Pidemmän ajan kuluessa neste saattaa muodostaa hyvin voimakkaita orgaanisia happoja, jotka voivat syövyttää polttoainesäiliön tai polttonestejärjestelmän metallisia osia.

Myös järjestelmien muovit saattavat paisua tai niiden mekaaninen vahvuus heikentyä etanolin suuremman osuuden vaikutuksesta. Pitkän aikavälin kokemusta E10-bensiinin käytön vaikutuksista Suomen oloissa eri autoissa ei ole vielä saatavilla.

Ongelmia voi ehkäistä ennakkoon suorittamalla huollon yhteydessä polttoainejärjestelmän stabilointikäsittelyn, jonka avulla hapan ympäristö neutralisoidaan ja ennenaikainen korroosio estetään. Käsittely maksaa huoltotyönä tavallisesti noin 30-50 euroa kerralta, ja sen maksaa luonnollisesti autoilija itse.

Jos autossa on ns. adaptiivinen moottorinohjausjärjestelmä joka tunnistaa bensiinin oktaanilaadun, saa 98-oktaanisesta etenkin turboahdetuissa moottoreissa paremman huipputehon irti. Vanhemmissa autoissa on ollut tunnettua, että moottori käy tavallisesti paremmin 98-oktaanisella. Nyt se on monelle ainoa vaihtoehto.

Lisäksi E10-bensiiniä kuluu autoissa enemmän kuin tutumpaa 98-oktaanista. Kulutuksen ero on autosta riippumatta keskimäärin 2 prosenttia. E10:n suurempi kulutus supistaa bensiinilaatujen hinnaneron lähes olemattomaksi. Tutun 98-oktaanisen ja uuden, 95-oktaanisen bensiinin hinnanero on tällä hetkellä pääsääntöisesti 5 senttiä per litra E10:n eduksi. E10 95 maksaa tällä hetkellä noin 1,50€ litralta ja E5 98 noin 1,55€ litralta. Käytännössä – kulutus huomioon ottaen – E10:n litrahinnaksi muodostuu siten nykyhinnoilla 1,53€ litralta E5:n verrattuna. Se on vain 2 senttiä vähemmän litralta.

Jos auto kuluttaa keskimäärin 7 litraa sadalla ja autoilija ajaa vuodessa 20 tuhatta kilometriä, säästää hän E-kymppiä käyttämällä keskimäärin 28 euroa E5-bensiiniin verrattuna. Säästö hupenee kuitenkin polttoainejärjestelmän ennakoivaan huoltoon – jos edes riittää. 98-oktaanisen kulutus on noussut huimasti tammikuussa, se on nyt noin 20 - 30 prosenttia kaikesta myydystä bensiinistä.

H. Kuurio