Uskoisitko, että tämä kaunis urheilu-coupé täyttää jo 60 vuotta!

Kukapa uskoisi, että Volkswagenin sympaattinen pieni urheilucoupé, Karmann Ghia (Typ 14) täyttää 60 vuotta?

VW Kuplan kanssa kaunislinjaisessa Karmann Ghiassa oli yhteistä akseliväli sekä tekniikka.​
VW Kuplan kanssa kaunislinjaisessa Karmann Ghiassa oli yhteistä akseliväli sekä tekniikka.​

On sanottu VW:n pyrkineen yhdistämään alkuperäisessä Karmann Ghian tuotantomallissa pohjoissaksalaisen lujuuden etelämaiseen charmiin.

Ensimmäinen Karmann Ghia, jossa Kuplan tapaan siis oli ilmajäähdytteinen bokserinelikko sijoitettuna taakse, tuli markkinoille vuonna 1955.

Italialaishenkisellä Ghian koripajan piirtämällä korilla varustettu nätti Karmann Ghia pysyi suosittuna lähes kaksi vuosikymmentä.

Kyseisenä jaksona ehdittiin valmistaa melkein 500 000 Karmann Ghiaa, jotka kehittyivät teknisesti rinta rinnan vastaavien Kupla-mallien kanssa.

Tämä Ghian piirtämä Karmann Ghian kori on se, jollaisena malli parhaiten muistetaan.​
Tämä Ghian piirtämä Karmann Ghian kori on se, jollaisena malli parhaiten muistetaan.​

Karmann Ghian suosio yllätti Volkswagenin. Karmannin koripajan johtaja, Wilhelm Karmann sekä VW-konsernin johtaja Heinrich Nordhoff ryhtyivät kehittelemään mallia jo 1951 yhteistyössä suunnittelija Luigi Segren kanssa.

Pohjana päätettiin soveltaa VW Kuplaa. Ensimmäiset kaksioviset coupét ilmestyivät 1955, joskin tehottomalla bokserinelikolla.

Kojelautaa on mittariston ja ohjauspyörän osalta valitettavasti menty nykyaikaistamaan raskaimman kautta.​
Kojelautaa on mittariston ja ohjauspyörän osalta valitettavasti menty nykyaikaistamaan raskaimman kautta.​

Karmann Ghia pysyi tuotannossa kaikkine versioineen 19 vuoden ajan, jona aikana sitä kehiteltiin edelleen neljästi.Uusimmat mallit eivät monen harrastajan mielestä olleet yhtä linjakkaita kuin vanhimmat.

Alkujaan käytettiin samaa Kuplaa leveämpää alustaa, joka ilmestyi myöhemmässä vaiheessa myös VW 181 Kübel -malliin.

Yhdysvalloissa kaunislinjainen Karmann Ghia löysi paljon ostajakuntaa. Lähes kaksi kolmaosaa tuotannosta löysi tiensä Atlantin taakse.

Tämä show-käyttöön rakennettu ilmajäähdytteinen bokseri on kaukana alkuperäisasustaan, mutta antaa kuvaa järjestelyistä.​
Tämä show-käyttöön rakennettu ilmajäähdytteinen bokseri on kaukana alkuperäisasustaan, mutta antaa kuvaa järjestelyistä.​

Kuplan kanssa Karmann Ghiassa oli yhteistä akseliväli sekä tekniikka.

Keulaa ja perää muuteltiin menevämmiksi vuosimalleihin 1959 ja 1960, jolloin esimerkiksi ajovalot siirtyivät alkuperäisiä ylemmäksi. Samalla takavalot uudistettiin ja takalasit pystyi laskemaan alas.

Vuonna 1969 Karmann Ghiaan tulivat kookkaammat takavalot, kunnes 1971 takavaloja suurennettiin entisestään ja malli sai uudet puskurit.

Kaunis kuin karamelli leveine 1950-luvun valkosivuineen, muttei toki tarkoitettu nopeaksi coupéksi.​
Kaunis kuin karamelli leveine 1950-luvun valkosivuineen, muttei toki tarkoitettu nopeaksi coupéksi.​

Kun tuotantolinjalta oli vuonna 1974 rullannut 445 238 yksilöä, oli tuotannon aika päättyä.

Karmann Ghian tilalle tuli etumoottorinen vesijäähdytteinen ja etuvetoinen VW Scirocco.