Uskomatonta: Onnistuiko tämä Itä-Euroopan maa luomaan yhden maailman halvimmista superautoista?

Sin R1 on uusi brittiläis-bulgarialaista yhteistyötä edustava superauto. Sen tarkoituksena on tarjota runsaasti suorituskykyä suhteellisen edulliseen hintaan.

Brittiläis-bulgarialaisessa Sin R1 -superautossa pyritään siihen, että asiakas saa paljon vastinetta rahalle.​
Brittiläis-bulgarialaisessa Sin R1 -superautossa pyritään siihen, että asiakas saa paljon vastinetta rahalle.​

Brittiläis-bulgarialaisena yhteistyönä valmistettava Sin R1 lukeutuu ehdottomasti niiden superautojen ryhmään, jotka ovat kaikkein eksoottisimpia. Ainakin bulgarialaisen valmistajan mukaan merkin eksoottisuusaste ilmaistaan luokituksella AAA. Autossa on myös esimerkiksi sähkötoimiset ikkunat.

Sin R1 ei kuitenkaan ole Bulgarian ensimmäinen yritys superautojen maailmaan, sillä ensi kerran sellaista yritettiin luoda jo 1980-luvun puolivälissä, neuvostoaikana. Silloista, otsikossa mainittua Sofia B -superautoa ehdittiin valmistaa 72 kappaletta ennen kuin malli poistui historian hämärään.

Nyt on aika kääntää uusi lehti bulgarialaisten superautojen kehityksessä. Yrittäjä ja kilpa-ajaja Rosen Daskalov päätti luoda uuden sikäläisen superauton, joka on Sin R1.

Sin R1:n moottori on Chevroletin crate-moottori 376 cid (6,2-litrainen) LS3 V8. Tarjolla ovat asiakkaan halutessa myös Chevroletin LS7 V8 ja LS9 V8.​
Sin R1:n moottori on Chevroletin crate-moottori 376 cid (6,2-litrainen) LS3 V8. Tarjolla ovat asiakkaan halutessa myös Chevroletin LS7 V8 ja LS9 V8.​
Sin R1 tarjoaa alustan katu- tai ratasäädöt. Iskunvaimentimet ovat Nitronin kolmiasentoiset.​
Sin R1 tarjoaa alustan katu- tai ratasäädöt. Iskunvaimentimet ovat Nitronin kolmiasentoiset.​
Sin R1:n kuppi-istuimet eivät jätä toivomisen varaa.​
Sin R1:n kuppi-istuimet eivät jätä toivomisen varaa.​
Sin R1:n kojelauta on täysin ratahenkinen.​
Sin R1:n kojelauta on täysin ratahenkinen.​

Sin R1:n hiilikuituinen monokokki ja kokonaan hiilikuidusta valmistettu monokokki valmistetaan pääosin Bulgariassa. Kuitenkin Sin-niminen yhtiö pitää päämajaansa Iso-Britannian Hinckleyssä, jossa 1290-kiloisen superauton lopullinen kokoonpano tapahtuu.

Moottorina mylvii Chevroletin 6,2-litrainen LS3 V8, jonka jatkeena on 6-portainen kaksikytkinvaihteisto. Valinnaisesti saa 6-portaisen H-kaaviolla toteutetun manuaalilaatikon, tasauspyörästön lukon ja moottoriöljyn jäähdyttimen. Kytkin on kaksilevyinen.

Jarrut ovat AP Racingin kuusimäntäisin jarrusatuloin toteutetut levyjarrut. Valinnaisena saa ABS:n ja luistonestojärjestelmän.

 

 

Sin R1

Moottori: Chevrolet LS3 V8 crate-moottori (tai LS7/530 hv tai LS9/650 hv)

Sijainti: pitkittäinen keskimoottori

Iskutilavuus: 6200 cm3 (376 cid)

Suurin teho kW (hv)/r/min: 321 (430)/5900

Suurin vääntömomentti Nm/r/min: 575/6400

Vetotapa: takaveto

Vaihteisto: 6-nop. manuaali

Eturenkaat: 245/35 R 19

Takarenkaat: 305/30 R 19

Pituus/leveys/korkeus mm: 4830/2000/1285

Akseliväli mm: 2760

Omamassa: 1150 kg

Teho-painosuhde: 2,67 kg/hv

EU-keskikulutus: 15,0 l/100 km (98)

0–100 km/h/0–200 km/h: 3,5/9,7 s

Huippunopeus: yli 300 km/h

Hinta Saksassa: alk. 88 000 euroa