Uskomatonta: Teheranissa toimii makea jenkkiautokerho!

Suljetussa diktatuurissa, Iranissa, näkyy pahojen piirteiden ohella myös valopisteitä: Teheranissa toimii aktiivinen jenkkiautokerho, jolla on kymmeniä, hienoja autoja. Mukaan mahtuu shaahin aikana Persiaan (Iraniin) tuotuja muskeliautoharvinaisuuksia. Tässä kaikille suomalaisille jenkkiautoharrastajille viikonlopun paras ihmettelypaketti.

Suljetussa diktatuurissa, Iranissa, näkyy pahojen piirteiden ohella myös valopisteitä: Teheranissa toimii aktiivinen jenkkiautokerho, jolla on kymmeniä, hienoja autoja. Mukaan mahtuu shaahin aikana Persiaan (Iraniin) tuotuja muskeliautoharvinaisuuksia. Totuus on, että pahimmissakin maissa löytyy mukavia tyyppejä, joilla on mukavia harrastuksia – kuten isolohkojenkit.

Entisistä tai nykyisistä suljetuista maista Virossakin oli neuvostoaikana jenkkiautotoimintaa, ja sama pätee (omalla tavallaan) esimerkiksi Pohjois-Koreaan.

Iranin pääkaupungin, Teheranin jenkkiautokerholla on poikkeuksellisen jännittävä taustatarina. Kaikki alkoi Floridan rannikolla, jossa Sarasota Café Racers -niminen kerho kokoontuu joka toinen viikko autoineen pitämään hauskaa ja juttelemaan muskeliautoista.

Nyt ryhmä on muuttunut kansainväliseksi, ja sillä on jo joitakin vuosia ollut jäsenkerho Teheranissa, suljetussa islamistisessa Iranissa, jonka politiikka on suututtanut koko sivistyneen maailman.

Iranissa on kuitenkin uskomattoman paljon jenkkiautojen suuria ystäviä, olihan heillä mahdollisuus harrastaa ja hankkia kalustoa Persian shaahin, Reza Pahlavin aikana, ennen vuoden 1979 vallankumousta.

Linkki saatiin luotua, kun Sarasota Café Racers -kerhon Martyn Schorr oli kirjoittamassa kirjaa jenkkiautojen maineikkaasta virityspajasta nimeltä Baldwin-Motion.

Hän otti yhteyttä iranilaiseen kaveriin nimeltä Ramin Salehkhou, teheranilaiseen lakimieheen, joka omistaa 1974 Baldwin-Motion Phase III Chevrolet Camaron.

“Huomasin välittömästi, että Raminilla on paljon muita, nopeita autoja rakastavia ystäviä ja että he rakastavat jenkkiautojen kokoontumisajoja,” kertoo Schorr. “Kun Ramin näki Sarasotan kerhon kotisivut, aloimme puuhata Teheraniin jäsenkerhoa. Projekti lähti käyntiin suurella innolla.”

Ensimmäiseen Teheran Café Racers'in kokoontumisajoon saapui 22 jenkkiautoa, alkaen Salehkhoun Camarosta ja päätyen klassikko-Kuplaan. Kyseessä oli huomattava tapahtuma semminkin, kun Iraniin ei saa maahantuoda autoja, eikä varaosien saanti todellakaan ole helppoa.

“Iranilaiset harrastajat todella rakastavat autoja,” selittää Salehkhou. “On huippujuttu kokoontua ja päästä juttelemaan harrastuksesta. Jotkut asiat ovat todellakin kansainvälisiä.”

Kerholaiset kokoontuivat Meygooniin, joka sijaitsee noin tunnin ajomatkan päässä maan pääkaupungista, Teheranista. Koko päivän mittaiseen tapahtumaan sisältyi ajo Dizin-vuorelle. Salehkhou on lisäksi Iranin Moottoripyörä- ja Autoliiton klassikkoautojaoston puheenjohtaja, joten hän, jos kuka, tuntee hyvin autot ja niiden omistajat.

“Oli henkeäsalpaavaa nähdä kaikki jenkkiautot koolla Dizin-vuorella,” hän sanoo. Eikä ihme, sillä maassa valvotaan jokaista liikettä. Siksi kerhon perustaminen ja ylläpito ovat paitsi henkistä terapiaa, myös osoitus siitä, että maalla on tulevaisuuden toivoa.

Salehkhou sai lakimieskoulutuksensa Yhdysvalloissa. Hä oli täydellinen “jenkkiautohullu" jo tullessaan USA:han vuonna 1983.

Iranilla on pitkä ja värikäs autoiluhistoria ja siellä on aina arvostettu erittäin korkealle amerikkalaisia autoja. Siksi maassa on paljon hyvinkin erikoisia muskeliautoja ja muita merkittäviä klassikoita. Salehkhou pyrkii osaltaan paikantamaan mahdollisimman monta iranilaista jenkkiautoa entisöintiä varten.

“Lain mukaan Iraniin ei ole lupa maahantuoda minkäänlaisia käytettyjä autoja. Varaosia saa, jos yrittää ja ylittää itsensä. Innostus harrasteeseen murtaa kaikki esteet.”

Salehkhoun mukaan autoinnostus on niin suurta, että muuan kerholainen, automaalari, jolla on 1975 Mercedes SLC, hankki kielitutkinnon saksan kielessä, kyetäkseen lukemaan omistajan käsikirjaa.

“Ainutlaatuista oloissamme on se, että kerhossa on monia huippuluokan käsityötaitoisia osaajia”, kertoo Salehkhou.

Salehkhoun upea Camaro maahantuotiin Iraniin vuonna 1974. Auto vietti suurimman osan 1980-luvun vallankumouksen jälkeisiä aikoja pukeilla. Sitten tuli vielä vuonna 1988 Irakin hyökkäys Iraniin.

Baldwin-Motion Camaro vaihtoi kahdesti omistajaa 1990-luvulla, ennen kuin Salehkhou jäljitti yksilön 2004 ja osti sen viivana. Konetilassa on 454-kuutiotuumainen isolohko-V8, josta otetaan 500 hevosvoimaa.

“Olen saanut nopeusmittarin neulan 130 mailiin tunnissa, mutta koska näyttö loppui kesken, en osaa sanoa, kuinka kovaa auto kulki!” nauraa Salehkhou. “Koska yksilö oli varustettu ratakäyttöön, siinä on normaalia pitemmät vaihteistovälitykset.”

Samana päivänä, kun Salehkhou osti Camaron, hän jäljitti Jenkeistä Joel “Mr. Motion” Rosenin, joka oli innoissaan siitä, että yksilö oli edelleen kadulla.

“Huippuluokan moottorivirittäjänä, Mr. Rosen oli aidosti huolissaan kauan sitten virittämänsä yksilön kohtalosta ja hän oli todella ekstaasissa kuultuaan auton tarinan!" Salehkhou myhäilee.

Tehran Café Racers pitää säännöllisiä kokoontumisia ja kiinnostus kerhoa kohtaan on Salehkhoun mukaan valtava. Monia harmittaa suunnattomasti, etteivät he tienneet m itään ensimmäisestä kokoontumisesta.

Katso oheiset kaksi, harvinaista videota Teheranin jenkkiautotapahtumasta joulukuun alussa 2011.

 

Teksti: J. Peltonen

http://www.youtube.com/watch?v=iGMSlbLB83Y

http://www.youtube.com/watch?v=BegWyU-CB9Q&feature=related