Uusi Civic Type R – entistä tehokkaampi ja nopeampi

Hondan uudesta Civic Type R -mallista antamiin kehuviin adjektiiveihin on helppo yhtyä: näyttävän näköinen neljännen sukupolven malli on ajo-ominaisuuksiltaan etuvetoisten autojen huippua.

Honda Civic Type R
Civic Type R:n aggressiiviset muodot huokuvat suorituskykyä.

Honda on tehnyt 90-luvun alkuvuosista alkaen suurtuotantomalliensa rinnalla autoja, joihin on kiinnitetty Type R -merkki. ”Ärrät” ovat kilparadoilta innoituksen saaneita suorituskykyisiä autoja, jotka sopivat hyvin myös jokapäiväiseen liikkumiseen.

Kun Civic Type R palasi vuonna 2015 muutaman vuoden tauon jälkeen Hondan mallistoon, se ei ollut enää mikään huomaamaton ”sleeper” vaan auto, jonka ominaisuuksia ei piiloteltu vaatimattoman näköiseen koriin. 2-litrainen bensakone oli nyt ahdettu, ja sen teho oli noussut edeltävään malliin verrattuna huimasti eli 310 hevosvoimaan.

Sama huomiota herättävä tyyli jatkuu nyt, kun viime vuonna esitellyn kymmenennen sukupolven Civicin pohjalta on tehty viidennen sukupolven Civic Type R. Sen kohdalla todetaan vähemmän vaatimattomasti, että se on monella tavalla luokkansa nopein auto. Uusi Type R on edeltäjäänsä tehokkaampi (nyt 320 hv), mukavampi, paremmin varusteltu ja ajettavuudeltaan monipuolisempi.

Aggressiivista aerodynamiikkaa

Aerodynamiikkapaketti on vielä vaikuttavampi kuin edellisessä Type R:ssä. Siihen kuuluvat muun muassa lähes tasainen pohja, ilmanohjaimet eturenkaiden edessä ja aiempaa ohuempi takaspoileri.

Type R:n runko on keventynyt, mutta sen kierto- ja vääntöjäykkyys ovat parantuneet merkittävästi. Painopiste ja kuljettajan paikka ovat madaltuneet. Uuden takajousituksen, leveämmän raidevälin ja alhaisemman painopisteen ansiosta jarrutuksen voi jättää entistä myöhäisemmäksi, ja kaarrenopeudet ovat kasvaneet.

Honda Civic Type R
Kolmesta ulostulosta keskimmäinen sekä puhaltaa pakokaasuja että imee ilmaa.

Kaikkiin pyöriin vaikuttavaa mukautuvaa iskunvaimennusta on jalostettu, ja jousitus toimii paljon aiempaa laajemmalla vaihteluvälillä. Kun jokainen pyörä on mahdollisimman tiukasti kiinni tiessä, päästään tarkkaan auton hallintaan, vakauteen suurissa nopeuksissa ja vähäiseen kallisteluun. Ohjaus on nopea ja tarkka.

Edellisessä mallissa esitelty +R-nappi muuttaa auton luonteen vielä urheilullisemmaksi. Nyt sport- ja +R-ajotilojen rinnalla on comfort, jossa jousitus säätyy mukavammaksi ja ohjaustuntuma sallivammaksi. Rata-ajoon sopivalla +R:llä moottori reagoi erittäin herkästi kaasupolkimen liikkeisiin, ja vääntökäyrä on aggressiivisempi kuin muissa ajotiloissa.

Vaihteisto on aina 6-portainen manuaali, jonka välityksiä on muutettu parhaan mahdollisen suorituskyvyn saavuttamiseksi. Sekä alas- että ylöspäinvaihdoissa toimiva käyntinopeuden tasaus eli välikaasutoiminto helpottaa vaihteiston käyttöä ja lisää ajamisen urheilullisuutta.

Uuden Honda Civic Type R:n ensikoeajokokemukset kerrotaan Auto Bild Suomen numerossa 7/2018.