Uusi käänne – nouseeko Saab sittenkin tuhkasta?

Kiinalainen Youngman aikoo tehdä tarjouksen Saabin konkurssipesästä ensi viikolla, uutisoi Reuters. Tarjouksen arvon kerrotaan olevan arvoltaan useita miljardeja. On epäselvää, kuinka Youngman aikoo kiertää Generel Motorsin lisenssioikeudet, jotka lopulta estivät Saabin myynnin kiinalaisyritykselle viime joulukuussa. Joka tapauksessa on selvää, että yritys haluaa tuottaa Saabin 9-3 mallia, jonka ratkaisevia lisenssejä GM ei ruotsalaislähteiden mukaan omista.

Kiinalainen Youngman aikoo tehdä tarjouksen Saabin konkurssipesästä ensi viikolla, uutisoi Reuters. Tarjouksen arvon kerrotaan olevan arvoltaan useita miljardeja.

On epäselvää, kuinka Youngman aikoo kiertää Generel Motorsin lisenssioikeudet, jotka lopulta estivät Saabin myynnin kiinalaisyritykselle viime joulukuussa. Joka tapauksessa on selvää, että yritys haluaa tuottaa Saabin 9-3 mallia, jonka ratkaisevia lisenssejä GM ei ruotsalaislähteiden mukaan omista.

Konkurssipesän edunvalvojan suunnitelmissa on ollut myydä Saab pieninä osina. Youngman on kuitenkin kiinnostunut koko Saabista, sillä jos pesä on jaettu, on kiinalaisyrityksen vaikeampi tuottaa autoja. Yhtiön strategiana on  käynnistää 9-3:n tuotanto ilman Saabin entisen omistajan, General Motorsin, kehittämiä osia ja tekniikoita.  Dagens Industrin välittämien tietojen mukaan avainkomponentit 9-3:n valmistamiseksi ovat hankittavissa myös muilta toimittajilta.

Youngman on myös viestinyt olevansa valmis sijoittamaan noin viisi miljardia dollaria kehittääkseen uusia malleja Saabin PhoeniX-alustaan rakentuen. PhoeniX-alustaa on yleisesti pidetty seuraavan sukupolven 9-3-mallin perustana. PhoeniX-konseptin muodoista vastuussa ollut Saabin päämuotoilija Jason Castriota on aiemmin kommentoinut, että olisi suuri menetys, jos konseptin ansiot eivät päätyisi myös johonkin tulevaan tuotantomalliin.

Teksti: Harry Kuurio

Lähteet: Reuters, Dagens Industri, Ttela