Uusi Mercedes-Benz Sprinter nyt Suomessa

Juuri Suomeen saapuneen uuden Sprinter-pakettiauton saa myös etuvetoisena. Mercedes PRO connect mahdollistaa kuljetusten monipuolisen etähallinnan, ja tarjolla on myös edistyksellinen MBUX-käyttöliittymä.

Mercedes-Benz Sprinter
Perinteisten taka- ja nelivetovaihtoehtojen lisäksi Sprinterin saa nyt myös etuvetoisena.

Vuonna 1995 ensiesitelty Mercedes-Benz Sprinter eniten myyty Mercedes-Benzin pakettiautomalli: autoja on myyty yli 3,3 miljoonaa kappaletta. Nyt Suomeen saapunut kolmannen sukupolven Sprinter on entistä suorituskykyisempi, muunneltavampi ja verkottuneempi.

Uusi Sprinter on ensimmäinen pakettiautomalli, joka edustaa vuonna 2016 esiteltyä Mercedes-Benzin adVANce-toimintafilosofiaa. Siinä on viisi keskeistä periaatetta: digital@vans (yhdistettävyys ja digitaaliset palvelut), solutions@vans (varusteratkaisut tehostamassa asiakkaiden toimintaa), rental@vans (uudet innovatiiviset vuokrauspalvelut), sharing@vans (uudet julkiset liikenteen konseptit) sekä eDrive@vans (kokonaisvaltainen lähestymistapa sähköiseen liikkumiseen).

Kuljettajan työoloja parantavat ergonomisesti optimoidut istuimet, avaimeton käynnistys ja parannettu ilmastointijärjestelmä. Turvajärjestelmistä saatavina ovat esimerkiksi aktiivinen Distronic-etäisyysavustin, aktiivinen jarruavustin, aktiivinen kaista-ajoavustin sekä vireystila-avustin. Sivutuuliavustin on vakiovaruste.

Uusi varuste Sprinterissä ovat Wet Wiper -tuulilasinpyyhkimet: pesuneste ruiskutetaan lasille tarkasti ja roiskumatta suoraan pyyhkimien sulkien juuresta ja pyyhitään pois samalla pyyhkimien liikkeellä. Toinen uutuus on itsepuhdistuva peruutuskamera, jonka välittämä kuva näkyy auton taustapeilissä.

Yli 1 700 erilaista vaihtoehtoa

Uuden Sprinterin saa 3 000, 3 500, 4 000 ja 5 500 kilon painoluokissa. Tarjolla on umpipaketti-, pikkubussi-, kevytkuorma-auto- ja retkeilyautovaihtoehtoja, eri koripituuksia ja viisi eri akseliväliä (3 250, 3 259, 3 655, 3 924 ja 4 325 mm) sekä erilaisia kuormauskorkeuksia – kaikkiaan erilaisia mahdollisia Sprinter-vaihtoehtoja on saatavana yli 1 700 kappaletta.

Mercedes-Benz Sprinter
Etuvetoisella Sprinterillä voi vetää enimmillään 2-tonnista perävaunua, kun taas nelivetoisen Sprinterin vetokyky on jopa 3,5 tonnia.

Etuvetoisena Sprinter on saatavana kolmessa painoluokassa (3, 3,5 ja 4 tonnia), ja akseliväli on joko 3 259 tai 3 924 milliä. Takavetomallin painoluokat yltävät 3–5,5 tonniin, ja akselivälivaihtoehtoja on kaikkiaan viisi.

Sprinterin voimanlähteeksi on tarjolla kaksi huippunykyaikaista turbodieselmoottoria: 4-sylinterinen 2,1-litrainen ja 3-litrainen V6. Pienemmästä dieselvoimanlähteestä on tarjolla useita eri vaihtoehtoja 84–130 kilowatin teholuokissa. Kaikki moottorit täyttävät Euro 6 -päästönormit.

Perinteisten taka- ja nelivetovaihtoehtojen lisäksi saatavana on nyt myös etuvetoinen Sprinter. Etuvetoratkaisun ansiosta auton kuljetuskyky on 50 kiloa suurempi kuin takavetomallissa. Kuormaustaso on 80 milliä matalampi ja ovet vastaavasti 80 milliä korkeammat kuin takavetoisessa sisarmallissa, mikä helpottaa auton kuormausta.

Etuvetoisen Sprinterin vaihteistovaihtoehdot ovat 9-portainen momentinmuunninautomaatti (ensimmäinen isojen pakettiautojen luokassa) ja uusi 6-portainen manuaalivaihteisto.

Sprinter-etuvetomallien huoltoväli on 40 000 kilometriä/2 vuotta, takavetoisten Sprinterien puolestaan 60 000 kilometriä/2 vuotta.

Mercedes PRO Connect

Ajoneuvojen etähallintaan on tarjolla uusi tehokas ratkaisu Mercedes PRO connect, joka esitellään ensi kertaa Sprinterissä. Tehdasasenteinen järjestelmä yhdistää kuljetusten järjestäjän kaikkiin hänen hallinnoimiinsa ajoneuvoihin ja niiden kuljettajiin.

Mercedes-Benz Sprinter
Sprinterin saa ilman radiota, MB-audiojärjestelmällä sekä 7- (kuvassa) että 10,25-tuumaisella MBUX-multimediajärjestelmällä.

Mercedes PRO connectin kahdeksan tehdasasenteista järjestelmää mahdollistavat kuljetuskalustojen paikantamisen, logistiikan suunnittelun, kulutuksen ja huoltotarpeen seurannan sekä ajoneuvojen välisen kommunikoinnin reaaliajassa. Yksi järjestelmistä on kuljettajan digitaalinen ajopäiväkirja.

Mercedes PRO connect liittää Sprinterin osaksi esineiden internetiä, yksinkertaistaa ja nopeuttaa kuljetusten seurantaa ja hallintoa sekä optimoi kuljetusten järjestäjän ja kuljettajan välisen yhteydenpidon ja kommunikoinnin. Palvelu on saatavana 19 Euroopan maassa kesäkuusta lähtien ja Yhdysvalloissa loppuvuoden aikana.

MBUX-multimediajärjestelmä

Sprinterissä hyödynnetään täysin uutta MBUX-multimediajärjestelmää (Mercedes-Benz User Experience), joka on perusta myös Mercedes PRO connect -palvelujen toiminnoille. Järjestelmä esitellään Sprinterissä yhtä aikaa kompaktikokoluokan uuden A-sarjan henkilöauton kanssa. MBUX toimii 7- tai 10,25-tuumaisen HD-tasoisen kosketusnäytön, ohjauspyörän monitoiminäppäinten sekä uuden sukupolven ääniohjauksen avulla.

Järjestelmä perustuu oppivaan tekoälyyn, joten MBUX kykenee oppimaan ja omaksumaan kuljettajan tapoja ja käyttäytymistä ja ehdottaa sen perusteella esimerkiksi sopivia radiokanavia ja ajokohteita. MBUX:n ominaisuuksiin kuuluvat myös nopea navigointi ja tarkat topografiset 3D-karttapohjat.

Mercedes-Benz Sprinter
Sprinter-pakettiauton tavaratilan koko vaihtelee 7,8–17 kuutiometrin välillä.