Uusi Nissan Leaf: Toimintamatkaa luvataan jopa 378 km yhdellä latauksella

Nissan julkisti tänään uuden Nissan Leafin – maailman edistyksellisimmän massamarkkinoille suunnatun sähköauton ja yhtiön Intelligent Mobility ‑vision lippulaivamallin. Mallille luvataan yhdellä latauksella toimintamatkaa jopa 378 km.

Täysin sähkökäyttöinen uusi Leaf on Nissanin ensimmäinen auto Euroopassa, jossa hyödynnetään täysipainoisesti yhtiön edistyksellisen ajoavustinteknologian ensimmäisiä edistysaskeleita. Autossa on runsaasti kehityksen huippua edustavaa teknologiaa, kuten e-Pedal-järjestelmä, joka mahdollistaa ajamisen ja jarruttamisen uudenlaisella, saumattomalla tavalla.

Myös Leafin toimintamatka on nyt entistä pidempi – 378 km* yhdellä latauksella. Uutuusmalli on saanut myös entistä tyylikkäämmät sisätilat ja virtaviivaisemman ulkoilmeen. Uuden Leafin myynti käynnistyy Euroopassa tammikuussa 2018.

Nissan Intelligent Mobility ‑visio toimii Nissanin ohjenuorana yhtiön kehittäessä ratkaisuja tulevaisuuden autoiluun, jossa auto on paljon enemmän kuin pelkkä kulkuneuvo. Visio pitää sisällään sen, mistä autot saavat käyttövoimansa, kuinka niillä ajetaan ja kuinka ne integroituvat osaksi yhteiskuntaa.

ProPILOT-teknologia, kehityksen huippua edustava täysin sähköinen voimalinja ja auton akun ainutlaatuinen integrointimahdollisuus sähköverkkoon takaavat, että uusi Nissan Leaf on Nissan Intelligent Mobility ‑vision todellinen ilmentymä.

Uuden Leafin sähköinen voimalinja parantaa auton dynaamista suorituskykyä entistä suuremman tehon ja väännön ansiosta. Uuden voimalinjan täydentää kehityksen huippua edustava litiumioniakku, joka tuottaa enemmän tehoa ja lisää energian varastointikapasiteettia.

Entistä paremman energiataloudellisuuden lisäksi uusi sähköinen voimalinja tarjoaa nautittavaa suorituskykyä 110 kW:n huipputehon muodossa. Suurin vääntö on nyt peräti 320 Nm, joten myös kiihtyvyys on parantunut.

Uuden Leafin toimintamatka on kasvanut peräti 378 kilometriin yhdellä latauksella (NEDC-testisyklin mukaan mitattuna). Lisäksi Nissan lanseeraa vuoden 2018 lopulla isommalla moottori- ja akkukapasiteetilla varustetun version niille asiakkaille, jotka haluavat ajaa Nissan Leafillään tätäkin pidemmälle. Versio tarjoaa pidemmän toimintamatkan ja tuo entistä enemmän valinnanvaraa erilaisiin ajotarpeisiin.

Nissan Intelligent Driving: uusi teknologia parantaa ajonautintoa ja turvallisuutta sekä vähentää kuljettajan rasittumista

Uudessa Nissan Leafissa on kolme älykästä teknologiakokonaisuutta, jotka helpottavat ajamista. Edistyksellinen ajoavustinjärjestelmä ProPILOT tekee maantieajosta yhdellä kaistalla helpompaa ja rentouttavampaa.

ProPILOT Park mullistaa ihmisten käsitykset pysäköinnistä. Käytössä ollessaan ProPILOT Park pysäköi auton automaattisesti hallitsemalla ohjausta, jarruja ja vaihteiden vaihtoa. Järjestelmän ansiosta pysäköinti onnistuu aina tarkasti ja ilman stressiä.

Uraauurtava e-Pedal-teknologia mahdollistaa liikkeellelähdön, kiihdytyksen, hidastamisen ja pysähtymisen vain kaasupoljinta käyttämällä. Kun poljin vapautetaan, regeneratiiviset jarrut ja kitkajarrut pysäyttävät auton vaiheittain kokonaan. Auto pysyy paikallaan myös jyrkässä rinteessä, kunnes poljinta painetaan uudelleen. e‑pedal-järjestelmän erinomainen poljinvaste maksimoi ajonautinnon tien ollessa vapaa. Äkillistä, voimakasta jarrutusta vaativissa tilanteissa on edelleen käytettävä jarrupoljinta.

Nissan Intelligent Integration: auton akku integroituu sähköverkkoon

Nissanin uraauurtava näkemys sähköautojen koko potentiaalista kantaa kuitenkin auton voimansiirtojärjestelmää laajemmalle – itse asiassa uuden Nissan LEAFin akkuja voidaan hyödyntää myös liikkuvina energialähteinä.

V2G-teknologia (Vehicle to Grid) mahdollistaa Nissanin sähköautojen täydellisen integroinnin sähköverkkoon ja kaksisuuntaisen latauksen, jonka ansiosta omistajat voivat myös myydä sähköä takaisin verkkoon. Tämä helpottaa uusiutuvien energialähteiden tuotantovaihtelujen tasaamista sähköverkossa, laajentaa uusiutuvien energialähteiden integrointia sähköverkkoon ja tekee uusiutuvasta energiasta entistä edullisempaa. Asianmukaisesti skaalattuna V2G-teknologia tarjoaa Nissan-autojen omistajille ratkaisevaa hyötyä, sillä heistä tulee aktiivisia toimijoita energiamarkkinoilla.

Kehitykseltään kestävämmän yhteiskunnan rakentaminen edellyttää entistä parempia päätöksiä joka päivä. xStorage-energiavarastojärjestelmä hyödyntää alan parhaita innovaatioita ja tekee energiankulutuksesta kotona entistä taloudellisempaa ja kestävämpää. xStorage Home varastoi energiaa kellonaikoina, jolloin se on edullisinta, ja valvoo energian käyttötapaa ja ‑ajankohtaa. Siten se tehostaa koko energiajärjestelmän toimintaa ja auttaa asiakkaita säästämään selvää rahaa.

xStorage Home ‑järjestelmässä kaikki kodin energian hallintaan ja varastointiin tarvittavat laitteet ja ohjelmistot on saumattomasti integroitu yhteen ja samaan yksikköön. xStorage Home mahdollistaa sähkön kaksisuuntaisen syötön verkosta ja verkkoon, joten se tasapainottaa sähköverkkoa ja tukee uusiutuvan energian käyttöä.

Uuden Nissan Leafin älypuhelinsovelluksen uudistettu käyttöliittymä on entistä helppokäyttöisempi. Sovelluksen avulla käyttäjä voi tarkkailla auton akun varaustilaa, etsiä lähimmän latauspisteen ja lämmittää tai jäähdyttää auton matkustamon sopivaan lämpötilaan jo etukäteen.

Ulkomuotoilu: virtaviivainen siluetti

Uuden Nissan Leafin muotoilu ilmentää Nissanin tulevaisuuden suuntaa. Se on saanut innoituksensa IDS-konseptiautosta, joka esiteltiin ensi kerran Tokion autonäyttelyssä 2015.

Nissanille tunnusomainen V-motion-etusäleikkö yhdistää Leafin visuaalisesti Nissanin muihin malleihin, kuten X-Trailiin ja eurooppalaisten kestosuosikkiin Qashqaihin. Etusäleikkö erottuu näistä kuitenkin Nissanin sähköautoille ominaisen sinisen värin ansiosta. Kelluvan vaikutelman antava katto tuo ulkoilmeeseen lisätyyliä ja liikkeen tuntua myös auton ollessa paikallaan. Virtaviivaisilla LED-ajovaloilla on Nissanin autoista tuttu bumerangimuoto.

Sisätilat: selkeää ja tunteisiin vetoavaa tunnelmaa

Uuden Nissan Leafin sisätilat on uudistettu täysin. Hillityn elegantti laatuvaikutelma on tulosta entistä korkealaatuisempien materiaalien käytöstä ja huolellisesta yksityiskohtiin paneutumisesta. 

Istuimien, kojelaudan ja ohjauspyörän siniset tikkaukset sekä 7-tuumaisen TFT-täysvärinäytön uusi ulkoasu kiinnittävät katseet välittömästi. Näytön asettelu on uudistettu, jotta keskeiset toiminnot, kuten Safety Shield ‑toiminnot, akun varaustilan näyttö, toimintamatkamittari ja audio- ja navigointijärjestelmän tiedot olisivat entistäkin selkeämmin näkyvissä ja käytettävissä. Navigaattorilla varustettujen autojen tietoviihdejärjestelmään on lisätty tietyissä maissa Apple CarPlay ‑toiminnallisuudet.

Ensimmäisen sukupolven Leaf, jonka uusi malli korvaa, on maailman myydyin sähköauto. Yli 283 000 Leafia on myyty alkuperäisen, vuoden 2010 lanseerauksen jälkeen.

2017 Nissan LEAF, alustavat tekniset tiedot (Euroopan markkinoille tuleva malli)

Kokonaispituus 4480 mm

Kokonaisleveys 1790 mm

Kokonaiskorkeus 1535/1545 mm

Akseliväli 2700 mm

Raideleveys edessä/takana 1540/1555 mm

Pienin maavara 150 mm

Ilmanvastuskerroin (Cd) 0.28

Renkaat 205/55R16 or 215/50R17

Omamassa noin 1535 kg

Akku

Tyyppi Litium-ioniakku

Kapasiteetti 40 kWh

Sähkömoottori

Tyyppi EM57

Suurin teho 110 kW (150 hv)/3283~9795 r/min

Suurin vääntömomentti 320 Nm/0~3283 r/min

 

Suorituskyky

Toimintamatka 378 km (NEDC)

Latausaika (normaali lataus) 

16 tuntia (3kW)
8 tuntia (6kW)

Latausaika 80 prosenttiin (pikalataus) 40 min

Huippunopeus 144 km/h