Uusi Peugeot 508 SW on shooting brake -farkku

Peugeotin uusi 508 SW eroaa merkittävästi edeltäjästään, ja farmarimallissa on merkittävästi urheilullista shooting brake -tyyliä. Pariisin autonäyttelyssä lokakuussa esiteltävä 508 SW saapuu Suomeen ensi vuoden alkupuolella.

Peugeot 508 SW
Krominen kaksoispakoputki korostaa uuden Peugeot 508 SW:n dynaamisen urheilullista olemusta.

Peugeotin uuden 508 Sedanin kansainväliset koeajot ovat parhaillaan käynnissä Ranskassa Nizzan seudulla, ja ranskalaisuutuus ensikoeajoraportti julkaistaan Auto Bildissä kesän aikana. Sedanin sisarmallia saadaan kuitenkin vielä odotella yli puoli vuotta.

Peugeotin mukaan 508 SW:n matkustajilla on hyvät tilat, ja isokokoiseen tavaratilaan on vaivaton pääsy. Uusi 508 SW on varustettu Peugeotin viimeisimmän sukupolven i-Cockpit-ohjaamolla. Pienen kääntösäteen ansiosta autolla on nautinnollista ajaa niin kaupungin kapeilla kaduilla kuin maantielläkin.

508 SW:n suunnittelussa on keskitytty erinomaisen suorituskyvyn, turvallisuuden ja ajomukavuuden tuottamiseen, ja valmistajan mukaan tuloksena intensiivisiä ajoelämyksiä.

Farmarimallit dominoivat D-segmenttiä

D-segmentin markkinat Euroopassa edustavat 1,4 miljoonaa autoa. Jo kymmenen vuoden ajan farmarimallit ovat hallinneet tätä kokoluokkaa siitäkin huolimatta, että tarjonta on jatkuvasti laajentunut uusilla auto- ja korimalleilla, erityisesti SUV-malleilla. Euroopan markkinoilla joka kolmas D-segmentissä myyty auto on farmarimallinen.

Segmentti jakaantuu isot tavaratilat omaavien perinteisten farmariversioiden sekä sellaisten premium-autojen kesken, joissa farmariversion käytännöllisyys yhdistyy dynaamiseen muotoiluun.

Peugeotin päämäärä on selkeä ja yksiselitteinen: luoda houkuttava, perinteistä poikkeava, vahva ja modernin linjakas tuote, joka aiemmin on ollut vain harvojen premium-merkkien yksinoikeus.

508 SW on suunniteltu ja kehitetty samanaikaisesti 508 Sedanin kanssa. 508-farkku on monilta ominaisuuksiltaan ja toiminnoiltaan Sedanin kaltainen, mutta muotoilultaan ja tyyliltään se on porrasperää selkeästi urheilullisempi.

Integroitujen kattokaiteiden ansiosta uusi 508 SW on lähes yhtä matala kuin uusi 508 Sedan – sen korkeus on vain 142 senttiä. Uusi 508 SW on lähes kuusi senttiä edeltäjäänsä matalampi kuin. SW on 4,78-metrinen (vain 3 cm pidempi kuin 508 Sedan ja 5 cm lyhyempi kuin edeltäjänsä).

508 SW:ssä on kehyksettömät ovet – tuloksena on dynaamisempi korinlinja ja aiempaa alemmas sijoittuvat ikkunat. Välykset ja sovitukset on minimoitu, rengaskoot valittu pyöränaukkoihin mahdollisimman hyvin sopiviksi, ja katolta on poistettu antenni.

Tavaratilan luukku avautuu sähköisesti käsin koskematta. Tavaratilan kynnys on matala – 6 cm matalampi ja 2,4 cm leveämpi kuin uudessa 508 Sedanissa – ja nostokynnys on vain 63,5 cm. Tavaratila on lähes yhtä suuri (530 litraa) kuin edeltäjässä (560 l).

Peugeot 508 SW
Integroitujen kattokaiteiden ansiosta uusi 508 SW on lähes yhtä matala kuin uusi 508 Sedan.