Uusi Porsche 911 GT3: Yhtä kotonaan kadulla kuin radallakin

Porsche 911 GT3:n uudessa mallisukupolvessa jokapäiväinen käytännöllisyys ja rata-auton dynamiikka yhdistyvät entistäkin intensiivisemmällä tavalla.

 

Uutuusversion sydämenä sykkii 4-litrainen, vapaasti hengittävä bokserimoottori, joka tuottaa tehoa 368 kW (500 hv) ja vääntää vahvasti myös korkeilla kierroksilla. Käytännössä sellaisenaan 911 GT3 Cup ‑kilpa-autosta otetun voimanlähteen teho muuntuu ylivertaiseksi ajodynamiikaksi uudistetun alustan, takapyörien aktiiviohjauksen ja todella kevyen korirakenteen ansiosta.

Porschen uusin katukelpoinen superauto on testattu samalla radalla ja valmistetaan samalla tuotantolinjalla kuin yhtiön kilpa-autot.

Suurin osa Porschen GT-autojen omistajista käyttää autojaan silloin tällöin myös radalla, missä uusi 911 GT3 pääsee todella oikeuksiinsa erinomaisen paino-tehosuhteensa (3,88 kg / kW eli 2,86 kg / hv) ansiosta. Kaksipaikkainen auto painaa vain 1430 kg täyteen tankattuna.

Erikoissäädetyllä 7-vaihteisella PDK-kaksoiskytkinvaihteistolla vakiona varustettu 911 GT3 kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa 3,4 sekunnissa ja saavuttaa 318 km/h:n huippunopeuden. Aitoa ja alkuperäistä ajokokemusta haluavat asiakkaat voivat tilata auton myös kuusivaihteisella käsivaihteistolla varustettuna. Manuaaliversion kiihtyvyys nollasta sataseen on 3,9 sekuntia ja huippunopeus 320 km/h.

Nopeat kaarteet ja vakaat suorat jäykän alustan ja takapyöräohjauksen ansiosta

Uuden 911 GT3:n alustan suunnittelussa on hyödynnetty Porschen vahvaa moottoriurheilukokemusta. Alustan säädöt on optimoitu entistäkin parempaa ajodynamiikkaa silmällä pitäen.

Porsche 911 GT3:n ajokorkeus on 25 mm matalampi kuin 911 Carrera S:ssä. Uusi alusta takaa myös ylivertaisen käsiteltävyyden, ennen kaikkea aktiivisen takapyöräohjauksen ansiosta. Järjestelmä parantaa ketteryyttä ja ajovakautta kääntämällä takapyöriä ajonopeuden mukaan joko vastakkaiseen tai samaan suuntaan etupyörien kanssa. Myös dynaamiset moottorin kiinnikkeet ja taka-akselin tasauspyörästön lukko vahvistavat poikkeuksellista ajodynamiikkaa.

Porsche 911 GT3:n ulkomuoto ei jätä sen luonnetta arvailujen varaan. Näyttävä hiilikuituinen takaspoileri korostaa aerodynaamisten näkökulmien tärkeyttä uutuusmallin muotoilussa. Kevytrakenteinen keula ja etuspoileri on optimoitu entistäkin parempaa ilmanohjausta silmällä pitäen. Myös suuret ilmanpoistoaukot ja uusi diffuusori auton takana kertovat 911 GT3:n aerodynaamisista ominaisuuksista.

Sisätilat dynaamisen luonteen mukaan


Porsche 911 GT3:n sisätilat on räätälöity dynaamisen ajokokemuksen mukaisiksi. Halkaisijaltaan 360-millimetrinen GT-urheiluohjauspyörä on peräisin 918 Spyderistä. Kuljettajan ja matkustajan Sport Plus -istuimissa on entistä parempi sivutuki ja mekaaninen etäisyyssäätö. Korkeuden ja pääntukien säätö toimii sähköisesti. 911 GT3 on perinteisesti kaksipaikkainen auto.

Kolme muuta istuinvarianttia on saatavissa lisävarusteena: Adaptiivisissa Sport Plus ‑urheiluistuimissa on 18-suuntaiset sähköiset säädöt. Toisena vaihtoehtona ovat sporttiset kuppipenkit taittuvalla selkänojalla, integroidulla rintakehää suojaavalla turvatyynyllä ja manuaalisella etäisyyssäädöllä.

Kolmantena varianttina saatavissa ovat kevyestä hiilikuituvahvisteisesta muovista valmistetut täyskuppi-istuimet.


Porsche Track Precision sovellus vakiovarusteena

Porsche 911 GT3:n vakiovarusteluun kuuluu online-navigointimoduulin ja reaaliaikaisia liikennetietoja tarjoavan Porsche Communication Management (PCM) -järjestelmän ohella Connect Plus ‑moduuli ja Track Precision ‑sovellus, joka mahdollistaa ajotietojen automaattisen tallentamisen, näyttämisen ja analysoinnin älypuhelimessa.

Lanseeraus ja hinnat

Porsche 911 GT3:n tilauskirjat on jo avattu. Uutuusmalli saapuu Saksan markkinoille kesäkuun puolessavälissä. Mallin hinnat Suomessa julkaistaan pian.