Uusi Subaru Impreza nyt Suomessa

Täydellisesti uudistunut Impreza on nyt koeajattevana suomalaisilla Subaru-jälleenmyyjillä. Imprezassa on aina neliveto ja automaattivaihteisto, ja malliston hinnat alkavat 26 938 eurosta.

Subaru Impreza
Impreza on leventynyt ja madaltunut. Led-huomiovalojen ja maskin muodostama keulailme viittaa Subarun tavaramerkkiin, matalaan bokserimoottoriin.

Viidennen sukupolven Impreza esiteltiin Japanissa jo viime vuonna ensimmäisenä Subarun uudelle Global-perusrakenteelle rakennettuna mallina. Se, että Imprezan jälkeen esitelty XV ehti Eurooppaan ennen isoveljeään, johtui osaltaan siitä, että Japanissa Vuoden Autoksi valittu Impreza ylitti kotimarkkinoillaan myyntiodotukset monikertaisesti.

Subarulla ei piilotella 4,46-metristen mallien sisarsuhdetta: XV on korotettu Impreza, ja mallit jakavat saman tekniikan. SUV-malli XV on selvästi korkeampi (162 vs. 148 cm), ja siinä on lähes tuplasti enemmän maavaraa (22 vs. 13 cm) kuin Imprezassa.

Edeltävään mallisukupolveen verrattuna Impreza on pidentynyt (+45 mm), leventynyt (+35 mm) ja madaltunut (-10 mm, maavara -15 mm), ja sen akseliväli on pidentynyt 25 milliä.

Enemmän jalkatilaa

Matkustajien kannalta on merkittävää, että edessä on aiempaa enemmän sivusuuntaista tilaa, ja takatilat ovat väljentyneet joka suuntaan. Varsinkin takapenkillä tämä huomaa, sillä kengät mahtuvat helposti edessä olevan istuimen alle: tilaa on enemmän sekä leveys- (+66 mm) että korkeussuunnassa (+12 mm).

Subaru Impreza
Nelivetoinen Impreza on mainio ajettava, ja siinä on hyvä turvavarustelu sekä asialliset tilat. 5-ovisen Imprezan maavara on pienentynyt.

Tavaratila on kasvanut olemattomasti (+5 l, laajennettuna +40 l). Laajennetussa muodossa tila on kohtuullisen tasainen, sillä lattia nousee kaadettujen nojien tasolle viistämällä.

Kojelauta ja ohjauspyörä sekä mittarit ja näytöt ovat yhteneväiset XV:n kanssa. Merkittävää kehitystä on tapahtunut katseilta piilossa kojelaudan alla, sillä lämpöä ja viileyttä jaetaan nyt koko etujalkatilojen leveydeltä, kun puhallus tapahtui ennen lähinnä keskikonsolin sivuista.

Nykyaikaisilla liitettävyysominaisuuksilla varustettu iso kosketusnäyttö on 6,5- (Base-varustetaso) tai 8-tuumainen (Active). Sen yläpuolella oleva matala näyttö kertoo muun muassa EyeSight-turvallisuusteknologian toiminnasta.

Bokseri ja jatkuvatoiminen neliveto

Imprezasta on vain kaksi varustetasoa, mutta mallivaihtoehtoja on kolme, sillä isomman 2,0-litraisen moottorin saa vain paremmalla Active-varustelulla.

Imprezassa on aina jatkuvatoimisen nelivedon, CVT-automaattivaihteiston, törmäyksiä ehkäisevän EyeSight-teknologian ja VDC-ajonhallintajärjestelmän lisäksi muun muassa sadetunnistin, sähköinen käsijarru ja mäkilähtöavustin.

Imprezan bensiinibokserivaihtoehdot ovat XV:n tapaan 1,6 (114 hv) ja 2,0 litraa (156 hv).

Imprezassa on vakiona stereokameratekniikkaan perustuva törmäyksiä ehkäisevä EyeSight-järjestelmä, joka ennakoi liikennetilanteita ja estää törmäyksiä sekä peräänajoja.

1,6-litrainen Impreza maksaa Base-varustelulla 26 938 euroa ja Activena 29 955 euroa. Tehokkaamman 2.0i Activen lähtöhinta on 31 963 euroa.