Uusia päästöongelmia: Nyt VW:n turbodieselien hiilidioksidipäästöt

Volkswagenin päästöjupakka laajenee nyt useiden turbodieselmallien CO2-päästöihin.

Automotive News Europe -verkkolehden mukaan ainakin 800 000 VW-turbodieselillä varustetussa autossa voi olla ongelmia CO2-päästöjen kanssa.

Ainakin 800 000 Volkswagenissa saattaa olla "epäjohdonmukaisuuksia" hiilidioksidipäästöissä. Asiasta raportoi Automotive News Europe -verkkolehti.

VW:n mukaan tähän asiaan liittyy noin kahden miljardin euron taloudellinen riski, joka saattaa tulla kuluttajien sekä CO2-pohjaiseen verotukseen nojaavien hallitusten taholta.

Mallit, joita ongelma koskee, ovat Volkswagenin, Seatin ja Skodan malleja, joissa on 1,4,- 1,6- tai 2,0-litraiset TDI-moottorit, jotka on valmistettu vuonna 2012 tai sen jälkeen.

Ainakin tähän mennessä mallit ovat VW Golf, Polo, Passat, Audi A1 ja A3, Seat Ibiza sekä Skoda Octavia.

Myös VW Polon 1,4-litrainen ACT-bensiinimoottori jossa on sylinterien lepuutusjärjestelmä, kuuluu tapauksen piiriin.

Väärät CO2-tasot koskevat lähinnä Eurooppaa, jossa dieselit ovat yleisiä. Volkswagenin mukaan "VW:n ylin johto aloittaa välittömästi neuvottelut vastuullisten viranomaisten kanssa uusien löydösten seuraamuksista". Takaisinkutsua ei VW:n mukaan tarvita, koska kyseessä ei ole tekninen ongelma.

Pankkineuvontayritys Evercore ISI:n edustaja Arndt Ellinghorstin mukaan "VW jättää meidät kaikki sanattomaksi. Vaikuttaa siltä, että kyseessä on jälleen yksi VW:n sisäisen tutkinnan aikaansaama tapaus, joka liittyy vahvasti Eurooppaan."

Lisäksi Porsche ilmoitti vetävänsä Cayenne-dieselmalliston päästöjupakan takia Pohjois-Amerikan markkinoilta huijaussoftan takia. VW:ltä on toistaiseksi kiistetty, ettäkö Cayennessa olisi käytetty päästöarvoja vääristelevää moottoriohjaussoftaa. Asiasta kertoi Taloussanomat verkkosivuillaan. Ongelma koskee 2014–2016 -mallisia Cayenne Dieseleitä.