Uusin VW Jetta on kuin pikku-Superb

Edeltäjästään kasvanut kuudennen sukupolven VW Jetta asettuu omaan lokeroonsa valmistajan mallistossa. Auto on nyt Golfia selvästi kookkaampana (pituus +44 cm) enemmän kuin hatchbackin porrasperäinen versio. Passatin pituudesta Jetta jää vielä 13 cm, mutta yhdennäköisyys on melkoinen.

Edeltäjästään kasvanut kuudennen sukupolven VW Jetta asettuu omaan lokeroonsa valmistajan mallistossa. Auto on nyt Golfia selvästi kookkaampana (pituus +44 cm) enemmän kuin hatchbackin porrasperäinen versio. Passatin pituudesta Jetta jää vielä 13 cm, mutta yhdennäköisyys on melkoinen.

Volkswagenin tapaan voimanlähdevalikoima on Jettassakin laaja. Jo 1,2-litrainen TSI-moottori antaa painoltaan kohtuulliselle autolle mainion suorituskyvyn ja samalla puhuttelevan hintalapun. Jos haluaa vaihteistoksi DSG-automaatin, tulee valita hieman isompi 1,4-litrainen versio. Tehomoottorit, 1,4-litrainen 118-kilowattinen ja kaksilitrainen 147-kilowattinen TSI ovat aina DSG-vaihteistolla varustettuja.

Dieselpuolella valittavina ovat 1,6-litrainen (77 kW) ja kaksilitrainen TDI (103 kW), molemmat myös DSG-versioina. Myynti käynnistyy 1.2 TSI- ja 1.6 TDI-moottorien voimin. Isompia moottoreita seuraa myöhemmin keväällä.

Ajo-ominaisuudet ovat tuttua Volkswagenia. Myös kalliimmille maanmiehilleen, kuten Audi A4:lle ja 3-sarjan BMW:lle kilpailijaksi istuvan ja siksi ajettavuudeltaan urheilulliseksi säädetyn Jettan meno on vakaata ja hallittua. Epätasaisuudet ylitetään tyylikkäästi. Kasvanut akseliväli tuo vielä annoksen lisävakautta auton kulkuun. Kevyehkö ohjaus toimii mukavasti, mutta pienestä lisätunnosta ei olisi haittaakaan.

Tutuilla Trendline-, Comfortline- ja Highline-varusteversioilla autosta saa räätälöityä omiin tarkoituksiinsa ja makuunsa sopivan. Edullinen Trendline jo sinänsä kattavalla vakiovarustuksella esimerkiksi 1.2 TSI -moottorilla varustettuna on taloudellinen ja vankka käyttöauto, kun Highline-versio tehokkaalla 2.0 TSI - tai 2.0 TDI-moottorilla ja DSG:llä varustettuna tekee autosta edustavan business-auton tai väsymättömän kilometrinnielijän maantieajoon.

Malliston hinnat alkavat 22 769 eurosta ja päätyvät 32 185 euroon. Ensiesittely Suomessa tapahtuu helmikuun toisena viikonloppuna.

Jettan koeajon voi lukea Auto Bild Suomen numerosta 3/2011.

J. Koski