Vääntöä 1400 Nm: Olisiko näissä autoissa myös Helsingin taksien tulevaisuus?

Kaikki tuntevat mustat Lonton-taksit, etenkin ne vanhemmat koriversiot. Lontoon-taksien tulevaisuuden nimiin kuuluu kuitenkin malli nimeltä New Metrocab.

Uusinta tekniikkaa ja elektroniikkaa sisältävä Lontoon-taksi näyttää riittävän "vanhanaikaiselta".

New Metrocab on sähköauto, jonka Saksan Auto Bild päätti koeajaa. Vanhat, mustat Lontoon-taksit ovat ikävä kyllä väistymässä, samoin kuin heimoveli Checkerin kävi jo vuosia sitten New Yorkissa.

Nyt New Yorkissa myös Ford Crown Victoriat ovat jäämässä vähitellen pois. Mikään ei ole ennallaan.

Muitakin poistuvia taksilegendoja on maailmalla: Intian Delhissä luovutaan (1950-luvun Morris Oxford -pohjaisista) Hindustan Ambassadoreista,

Mexico Cityssä taas VW Kupla -taksit jäävät sivuun.

Saksassakin näkyy jo paljon muita takseja kuin Mercedes-Benzejä. Matkailijat joutuvat eri puolilla maailmaa sopeutumaan uudenlaiseen taksikulttuuriin.

Perinteiset taksit ovat olleet olennainen osa monien suurkaupunkien ominaisilmettä. Nyt niitä lakaistaan sivuun, koska ilmastotietoiset pormestarit ovat huolestuneita ilmanlaadusta ja pyrkivät korvaamaan perinteisiä ikonimalleja kasvottomin hybridein ja sähköautoin..

Lontoon pormestari Boris Johnson haluaa saada takseille nollapäästöalueita vuoteen 2018 mennessä. Niille ei perinteisillä mustilla dieseltakseilla olisi asiaa.

Ei silti syytä välittömään huoleen. Ainakin jos Kamal Siddiqiä on uskominen, katukuva tuskin suuremmin muuttuu Westminster Abbeyn ja Tower Bridgen välimaastossa.

Lontoon Public Carriage Office vastaa taksiluvista ja -koulutuksesta. Lontoon taksikoulutus vie vuosia ja on maailman vaativin.

Kaikki Lontoon keskustan kaupunginosien kadut on osattava, ja tyypillisessä karttakirjassa on pitkälti toista sataa sivua tiheää katupohjaa.

Intialaissyntyinen yrittäjä Siddiq osti perinteisten brittimerkkien Frazer-Nashin ja Bristolin lisäksi Metrocab-merkin.

Kehitettin viimeisintä tekniikkaa sisältävä Lontoon-taksi, joka kuitenkin näyttää riittävän "vanhanaikaiselta".

- Tiedämme Black Cabimme olevan automaailman ikonin, emmekä sen vuoksi tee vääriä liikkeitä, toteaa Siddiqin poika, markkinointijohtaja Sheban.

Uuden Metrocabin sydämenä toimii sähkömoottori, jota Siddiqin yhtiö on kehitellyt 20 vuoden ajan.

Taksin kahdessa pyörässä on oma 68 hv tehoinen sähkömoottorinsa, joiden avulla takapyärille saadaan vääntöä mukavat 1400 Nm.

Siis jonkin verran enemmän kuin vanhassa Lontoon-taksissa, FX4:ssä...

Toimintamatkan pidentäjänä eli varamoottorina toimii 1,0-litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori.

Litium-ioni -akulla saavutetaan pelkällä sähköllä jopa 80 km toimintamatka ja kokonaistoimintamatka on 500 km.

Huippunopeutta Metrocab kerää 130 km/h. Enempää ei takseille Britanniassa sallita.