Vaarallinen puutarha – sadan auton kohtalonloukku

Saksalaisen Mügelnin pikkukaupungin laitamilla tiessä on tiukka kaarre vasempaan. Raskas liikenne jyrää aivan Wolfgang Standken pensasaitaa hipoen. Vuosien mittaan jo yli sata autoa on ajanut tällä kohdalla ulos lauta-aidan ja sypressien läpi puutarhaan.

Saksalaisen Mügelnin pikkukaupungin laitamilla tiessä on tiukka kaarre vasempaan. Raskas liikenne jyrää aivan Wolfgang Standken pensasaitaa hipoen. Vuosien mittaan jo yli sata autoa on ajanut tällä kohdalla ulos lauta-aidan ja sypressien läpi puutarhaan.

Jokaisen onnettomuuden jälkeen Standkella on samat tehtävät. Hän junttaa tolpat uudelleen maahan ja naputtelee aidan kuntoon. Vasara, saha ja maalipurkki ovat aina valmiina autotallissa. Lisäksi on ensiapulaukku, jota tosin on tarvittu vain harvoin. Kukaan ei ole onneksi loukkaantunut vakavasti. Standke ei kuitenkaan uskalla istua puutarhansa penkillä vilkkaimman liikenteen aikaan.

Vuonna 1977 koko nurmikko muuttui valkoiseksi järveksi. Maitoa kuljettanut säiliöauto oli jarruttanut liian myöhään, ja koko lasti oli kaatunut pihalle. Lähellä asuvat kävivät kauhomassa sitä ravinnoksi lehmilleen. Myös rikkoutuneille aidankappaleille löytyi uusiokäyttöä. Naapurin emäntä lämmitti niillä uuniaan.

Alue oli ennen Saksan yhdistymistä DDR:n aluetta. Näinä aikoina eräs Trabant kellahti katolleen ulosajon seurauksena. Sen kuljettaja lähti astelemaan sekavassa tilassa paikkakunnan keskustaa kohta asiakirjasalkku kainalossa. Standke nouti hänet takaisin, poliisi käänsi auton pyörilleen ja matka saattoi jatkua.

Kerran puutarhassa makasi moottoripyörä, mutta ketään ei näkynyt. Yhtäkkiä kaatunut aidanpätkä liikahti, ja naiskuljettaja kömpi esiin sen alta.

Vakuutusyhtiöt ovat maksaneet Standkelle keskimäärin 600 euroa onnettomuutta kohden. Joskus hän saa korvauksen työnä. Kokonaisia perheitä on ollut korjaamassa vahinkoja. Standke kertoo korjaajien tehneen aina hyvää työtä. Kaikki ulosajajat eivät ole kuitenkaan jääneet selvittelemään tekosiaan, yli 30 on paennut paikalta.

Standke toivoo, että tontin kohdalle saataisiin suojakaide tai lähellä alkavaa 30 km/h –rajoitusaluetta laajennettaisiin. Viranomaiset eivät ole kuitenkaan luvanneet muutoksia, koska vuonna 2014 valmistuu uusi ohitustie, joka vähentää liikennettä ratkaisevasti. Siihen asti on vain toivottava, ettei ainakaan 40-tonnisille rekoille satu onnettomuutta.

Auto Bild