Vaaralliset nokkakolarit lisääntyneet – näin pysyt hereillä!

Ennakkotietojen mukaan marras-, joulu- ja tammikuun aikana rekka- tai kuorma-autot ovat olleet osallisina yli puolessa kuolemaan johtaneista kolareista. Nämä onnettomuudet ovat usein nokkakolareita, joita voitaisiin estää keskikaiteilla. Kuljettajia ei saada virheettömiksi ja pysymään omalla kaistallaan.

Useimmiten turmissa henkilöautoilija on menettänyt ajoneuvon hallinnan ja ajautunut raskaan ajoneuvon eteen. Huomion kiinnittäminen johonkin kohteeseen auton sisällä, pieni tarkkaavaisuuskatko ja ohjauspyörän tahaton kääntäminen riittävät auton siirtymiseen vastaantulijan kaistalle. Usein on kyse kuljettajan virheestä.

Tutkijalautakuntien pitkäaikaisten onnettomuustilastojen mukaan raskaan ajoneuvon kuljettaja ei tyypillisesti ole onnettomuuden ensisijainen aiheuttaja. Raskaiden ajoneuvojen kuljettajien omia turvallisuushaasteita ovat ajonopeudet ja väsymys.

Joka viides suomalainen kuljettaja on nukahtanut tai kokenut muita väsymysongelmia liikenteessä. Terve ihminen ei nukahda varoituksetta.

Omaan väsymykseen on reagoitava ajoissa ja ajo tarvittaessa keskeytettävä, huomauttaa Liikenneturva. Haukottelu, tunne että on hiekkaa silmissä, painavat silmäluomet ja havainnoimatta jäävät liikennemerkit ovat merkkejä joista voi tunnistaa väsymyksen.

Näin vältät väsymystä:

- nuku edellisenä yönä vähintään 6 tuntia tai enemmän

- nuku tarvittaessa päiväunet ennen matkaa

- älä syö tukevaa ateriaa tai juo alkoholia ennen ajoon lähtöä

- muista, että klo 01.00–06.00 ajamiseen liittyy lisääntynyt onnettomuusriski!

- hyvä ja pirteä matkaseura auttaa pysymään vireänä

- suunnittele etukäteen matkasi ja pidä riittävästi taukoja

- aja levähdyspaikalle ja lepää hetki

- aja lähimmälle huoltoasemalle, juo kofeiinipitoista juomaa ja ota nokoset.

Teksti: H. Kuurio

Kuva: Handout