Valttina 5.0 V8: Tämä mielenkiintoinen sedan pyrkii lyömään kiilaa eurokilpailijoilleen

Hyundain kahdeksansylinterisen Genesis -edustusmallin keulalla komeilee erilainen logo kuin merkin tavallisissa malleissa. Auto Bild teki pikaisen istumakokeen.

keula on pitkä, matkustamo ulottuu pitkälle taakse ja peräosa on lyhyehkö. Genesis huokuu myös jotain lexusmaista.

Hyundain H-kirjainta ei logossa esiinny, vaan tavoitteena on erottua tavallisemmista Hyundai-malleista ja murtautua euromarkkinoille tuttuja nimiä vastaan.

Hyundai Genesis suunnataan Saksassa ennen kaikkea sellaisia malleja, kuten BMW:n 5-sarjaa, Audi A6 -mallistia sekä Mercedes-Benzin E-sarjaa vastaan.

Keula muistuttaa jossain määrin Mercedes-Benziä, joidenkin mielestä myös Audia ja Peugeotia. Ajovalot ovat hieman kuin Mercedesin C-sarjasta.

Genesisin sivuprofiili näyttää omintakeiselta – keula on pitkä, matkustamo ulottuu pitkälle taakse ja peräosa on lyhyehkö.

Istuinverhoilu on vaaleaa, laadukkaan ja mukavan oloista nappanahkaa.

Mukavaa sekin,  että kierroslukunäyttö ja nopeusnäyttö ovat analogisia pyöreitä näyttöjä. Lisäinformaatio välitetään digitaalisesti.

Konsolinäyttö on 9,2-tuumainen, ja sen kautta operoidaan tietoviihdejärjestelmää, ilmastoinnin asetuksia ja auton asetuksia.

Takaistuimella riittää runsaasti päätilaa eikä jalkatila lopu kesken.

Takaselkänojiin liittyy myös lievä kallistus, jollaista saa eurokilpailijoissa usein luokkaa ylempänä.

Jos johtaja haluaa ottaa takaistuimella nokoset, voi laskea alas sähköiset sivuikkunoiden ja takalasin rullaverhot.

Moottori on yksi Genesis-mallin kiinnostavista seikoista. Hyundain oma Tau-sarjan 5,0-litrainen V8 GDi kehittää 429 hv/6400 r/min ja tarjoaa maksimivääntöä 510 Nm/5000 r/min.

Sillä pitäisi olla hyvät lähtökohdat mitellä Euroopassa, sillä 4,6-litrainen V8-edeltäjäversio valittiin amerikkalaisen autoteolllisuusjärjestö Ward'sin jokavuotisessa luokituksessa vuosina 2009 ja 2010 kymmenen parhaan moottorin joukkoon.

Perusteina olivat "silkinpehmeä kiihtyvyys, riittoisa suorituskyky ja kilpailukykyinen hintataso".

Nykyinen 5.0 Tau V8 valittiin kymmenen kärkeen vuonna 2011.