Varo – apukäynnistys voi tuhota autosi elektroniikkaa!

Apukäynnistysvirran antaminen pakkasessa hyytyneelle autolle saattaa koitua nykyaikaisen auton elektroniikkajärjestelmälle kohtalokkaan kalliiksi. Hyvää tarkoittavan kanssa-autoilijan apu voi muuttua antajalleen tuhansien eurojen painajaiseksi.

Apukäynnistysvirran antaminen pakkasessa hyytyneelle autolle saattaa koitua nykyaikaisen auton elektroniikkajärjestelmälle kohtalokkaan kalliiksi. Hyvää tarkoittavan kanssa-autoilijan apu voi muuttua antajalleen tuhansien eurojen painajaiseksi.

Suurin riski kalliin vahingon syntymiseen on silloin, kun virtaa antavan auton moottori on käynnissä ja käynnistyskaapeleiden toisessa päässä olevan auton moottoria käynnistetään. Tämä on juuri se perinteinen tapa, jolla autolle on vuosien varrella totuttu apuvirtaa antamaan.

Vaarana on, että virtaa antavan auton latausjärjestelmä ylikuormittuu hetkellisesti myös toisen auton tyhjän akun lataustarpeesta johtuen.

Kun käynnistysvirtaa vastaanottavan auton moottori sitten käynnistyy, seuraa jännitepiikki, joka käynnistyskaapeleiden kautta siirtyy virtaa antavan auton järjestelmiin kohtalokkaalla virtamäärällä tehostettuna. Virtaa antavan auton täydellä teholla toimiva generaattori säätöpiireineen ei ehdi reagoida riittävän nopeasti latausvirran tarpeen romahdukseen.

Seurauksena saattaa pahimmassa tapauksessa apuvirtaa antavasta autosta rikkoontuu elektronisia ohjainlaitteita useamman tuhannen euron edestä. Ensimmäisenä vaaravyöhykkeellä ovat energianhallinnan ohjausyksikkö ja joissain tapauksissa myös elektroniikan solmukohta, ns. Gateway-yksikkö. Mikäli näin pääsee käymään, ei korjaamotesterillä suoritettu diagnoosikutsu tuota toivottua tulosta; auton järjestelmät pysyvät mykkinä ja omistajalle koituu kustannuksia vaurioituneen elektroniikan uusimisen muodossa.

Ellei käytössä ole toista, virkeää akkua tai starttiboosteria, ja käynnistysvirtaa joutuu kaikesta huolimatta antamaan autosta, on viisainta tehdä se näin:

1) kytke käynnistyskaapeli akun molempiin napoihin tai tarkoitusta varten varattuihin kytkentäpisteisiin virtaa antavassa autossa.

2) kytke käynnistyskaapeli virtaa tarvitsevan auton päässä akun plusnapaan ja miinuskaapeli auton runkoon, esim. moottorilohkoon tai etupään tekniikan maadoituspisteeseen.

3) käynnistä virtaa antavan auton moottori

-    käytä virtaa antavan auton moottoria hetken aikaa, jotta toisen auton tyhjä akku saisi latausvirtaa ja jännite-ero akkujen kesken hieman tasaantuisi.

4) sammuta virtaa antavan auton moottori ja käynnistä virtaa tarvitsevan auton moottori

-    irrota käynnistyskaapelit varovasti johdin kerrallaan.

 

Teksti: Harry Kuurio

Lähde: Autoasi Akatemia