Varo autojen ilmastointilaitteiden uutta tappaja-kylmäainetta!

Autonvalmistajat ovat avoimesti kauhuissaan uuden "tappaja-kylmäaineeksi" kutsutun, vaarallisia ominaisuuksia omaavan HFO-1234yf -aineen johdosta. Saksan autoteollisuusyhdistys VDA näkee asian niin vakavana, että se on ottanut asian käsittelyyn.

Autonvalmistajat ovat avoimesti kauhuissaan uuden "tappaja-kylmäaineeksi" kutsutun, vaarallisia ominaisuuksia omaavan HFO-1234yf -aineen eli fluorivetykaasun johdosta. Saksan autoteollisuusyhdistys VDA näkee asian niin vakavana, että se on ottanut asian käsittelyyn.

Autotehtaat yrittävät kikkailemalla lykätä uuden kylmäaineen käyttöönottoa, kertoo Saksan ympäristöorganisaatiota hoitava Jürgen Resch. Tammi-elokuussa 2011 Euroopassa myönnettiin vain kaksi uusia automalleja koskevaa tyyppihyväksyntää uudelle kylmäaineelle. Automalleihin, joissa käytetään vanhaa R134a-kylmäainetta, oli liikenteen kuntayhtymän (KBA) mukaan vuoden 2010 ensimmäisellä puoliskolla myönnetty 30 uuden aineen käyttöhyväksyntää, ja viime vuoden viimeisellä neljänneksellä kaikkiaan 47.

Mahdollisena syynä tähän lienee se, ettei Saksassa 1. tammikuuta 2011 jälkeen tyyppihyväksytyissä autoissa enää saa käyttää vanhaa R134a-kylmäainetta.

Miksi uutta kylmäainetta sitten on ryhdytty kutsumaan "tappaja-kylmäaineeksi"? Münchenin yliopistossa on tutkittu fluorivetykaasun vaarallisia vaikutuksia ihokudokseen. Professori Andreas Kornathin mukaan "ihon kastuminen vain kämmenen kokoiselta alueelta saattaa olla kohtalokasta".

 

Mitä HFO-1234yf on?

HFO-1234yf (kemiallisesti määriteltynä 2,3,3,3 tetrafluoropropeeni) käytetään R-134a-kylmäaineen seuraajana autojen ilmastointilaitteissa. HFO-1234yf:n etuna ovat aiempaa pienemmät kasvihuonepäästöt.

Auto Bild