Vertailussa kompaktit katumaasturit: Dacia Duster, Fiat 500X ja Mitsubishi ASX

Upouusi 500X menestyy hienosti: kompakti italomaasturi kiilaa suvereenisti kärkeen.

Pyöreät silmät ja lapsen piirteet: Fiat 500X:n design muistuttaa pientä alkuperäistä 500:sta. Sitä ei kuitenkaan kannata aliarvioida suloisen ulkokuoren perusteella. Duster ja ASX jäävät tyylillisesti heikonlaisiksi. Okei ... hillityiksi.​​​
Pyöreät silmät ja lapsen piirteet: Fiat 500X:n design muistuttaa pientä alkuperäistä 500:sta. Sitä ei kuitenkaan kannata aliarvioida suloisen ulkokuoren perusteella. Duster ja ASX jäävät tyylillisesti heikonlaisiksi. Okei ... hillityiksi.​​​

Aloittakaamme pienellä arvoituksella: Mikä Fiat on viimeksi voittanut Auto Bildin vertailutestin? Ja milloin? Oliko se kuvankaunis Dino, klassinen 124 tai ehkäpä tyylikäs coupé? Tai myöhemmin Punto tai älykäs Panda? Tämä on vaikea ratkaista. Siitä ei oikeastaan ole kovinkaan kauaa. Se oli pakettiauto Doblò kesäkuussa 2010.

Halusimme oikeastaan tässä samassa vain muistuttaa, miten suurenmoisia autoja italialaiset ovat vuosikymmenien aikana valmistaneet. Mutta komeiden sedanien ja kiehtovien coupéiden aika on toistaiseksi Fiatilla ohi – konsernin kivenkova johtaja Marchionne on aloittanut säästämisen, rationalisoinnin ja optimoinnin. Tuotanto rajoittuu – hyötyautoja kuten menestynyttä Ducatoa lukuun ottamatta – pikkuautoihin kuten Pandaan tai retro-500:een.

Suloisia "pikkuisia" on saatavana avoautoina ja tila-autoina – ja nyt myös katumaastureina. Fiat itse kutsuu sitä crossoveriksi. Samantekevää – 500X on 4,25 metrin pituudellaan ja 1,80 metrin leveydellään joka tapauksessa yhden koon suurempi kuin alkuperäinen 500:n (3,55 m ja 1,63 m). Sillä on pikkuveljensä tavoin suuret pyöreät silmät. Silmien takia sitä ei kuitenkaan kannata aliarvioida. Siinä on nimittäin Jeep Renegaden tekniikka ja sen saa myös nelivetoisena – Fiat ja Chrysler kuuluvat nimittäin samaan konserniin.

Vertailussa se saa vastaansa Dacia Dusterin ja Mitsubishi ASX:n – molemmat kompakteja katumaastureita pienellä ja energisellä bensiinimoottorilla. Nelivetoa emme tässä yhteydessä tarvitse – autot ovat riittävän kalliita ilman sitäkin. Ensivertailussamme Fiat osoittaa vahvuutensa melko suvereenisti. Se on selkeästi helpoimmin käsiteltävä ja sen MultiAir-moottori on vertailun paras. Vakuuttavaa työtä.

Täyteläinen perä on selkeästi Fiatin "parempi puoli".​
Täyteläinen perä on selkeästi Fiatin "parempi puoli".​

Sija 3

DACIA DUSTER TCe 125 4x2 Laureate 400 pistettä

125 hv

7,4 l/100 km

18 123 e euroa

Dacia Duster tyylikkäillä kromikynnyksillä.​
Dacia Duster tyylikkäillä kromikynnyksillä.​

Tästä pidimme

+ Selkeästi halvin hinta, säilyttää hyvin arvonsa, suuri tavaratila, moderni turbo-bensiinimoottori.

Tämä ärsytti

– Vertailun pienin, halpoja muoveja, hitaasti reagoiva ajettavuus. Ei moderneja avustinjärjestelmiä.

​

DACIA maksaa 18 123 euroa. Se kertoo jo melkein kaiken. Mistä muualta saat näin paljon autoa näin vähällä rahalla? Tosiasiassa saat asiallisen ja hyvännäköisen katumaasturin. Tiloiltaan Dacia on tosin Fiatia ja Mitsubishia pienempi. Erityisesti takapenkillä on selvästi ahtaampaa. Selvää tulisi myös olla se, ettei materiaaleilta tai työn laadulta tule odottaa ihmeitä. Yksinkertainen sisustus erottuu sen sijaan selkeällä ja simppelillä käytöllään.

 

"Daciasta jää puuttumaan dynaamisuus."

 

(TOSI) PIENTÄ LUKSUSTA Dusteriin on saatavana jopa nahkaverhoilu. Navigointilaite ja ilmanvaihdon kytkimet ovat liian matalalla. Takaosa ahdas.​
(TOSI) PIENTÄ LUKSUSTA Dusteriin on saatavana jopa nahkaverhoilu. Navigointilaite ja ilmanvaihdon kytkimet ovat liian matalalla. Takaosa ahdas.​

Dacian tavaratila on selkeästi suurin. Sinne mahtuu jopa 1636 litran edestä tavaraa. Dusterin puolesta puhuu myös sen moottori. 1,2-litran moottori on moderni, ahdettu suorasuihkutusmoottori Renault-ohjelmasta. Se suorittaa työnsä hiljaisesti ja ystävällisesti ja murisee voimakkaasti vasta korkeilla kierrosluvuilla. Duster liikkuu sekä mukavasti että hieman horjahdellen, erittäin harkitsevasti, kaarteiden raapiminen ei ole sen juttu. Tämän ei pitäisi olla ongelma, aina ei tulisi olla niin kiire. Pitää ottaa huomioon se hinta...

 

Sija 2

MITSUBISHI ASX 1.6 Cleartec Invite 423 pistettä

117 hv

6,8 l/100 km

22 300 euroa

ASX: korostetun vaatimaton ulkonäkö, huippumallissa lasikatto vakiona.​
ASX: korostetun vaatimaton ulkonäkö, huippumallissa lasikatto vakiona.​

Tästä pidimme

+ ASX:n puolesta puhuvat reilut tilat, hyvä varustus ja takuu.

Tämä ärsytti

– Haittana korkea hinta sekä äänekäs ja laiska bensiinimoottori.

​

Olisi vähättelyä kutsua ASX:ää vaatimattomaksi. Ruma se ei ole missään nimessä, mutta toisaalta ei mikään talenttikaan. Mitsubishi tarjoaa selkeästi enemmän tilaa kuin Dacia, tosin takaistuimella voisi olla enemmän pääntilaa. Näin myös panorama-lasikaton yhteydessä, joka asennetaan vakiona Insport-versioon.

 

"Moottori ilman ahdinta? Mitsubishi luottaa edelleen vapaastihengittävään tekniikkaan."

 

KORUTON JA YKSINKERTAINEN Muotoiltu ilman turhaa rihkamaa, korkea istuinasento. Takaistuimella niukalti pääntilaa.​
KORUTON JA YKSINKERTAINEN Muotoiltu ilman turhaa rihkamaa, korkea istuinasento. Takaistuimella niukalti pääntilaa.​

Sen 1,6 litran bensiinimoottori on erikoinen – siinä ei ole nykytyyliin ahdinta. Siitä johtuen se on alakierroksilla ponneton. Se herää henkiin vasta noin 3000 kierroksessa – mutta silloin nelisylinterinen moottori alkaa jo pauhata. ASX:n alusta joustaa melko mukavasti, mutta laiskan ja jähmeän ohjauksen ansiosta sen käsittely ei ole helppoa. Mitsubishi pyytää siitä todellakin 22 300 euroa. Se ei ole hintana erityisen edullinen.

 

Sija 1

FIAT 500X 1.4 MULTIAIR 4x2 447 pistettä

140 hv

7,1 l/100 km

23 988 euroa

Viehättävä 500X, selvästi ketterin. Ja suurempi miltä kuvassa näyttää.​
Viehättävä 500X, selvästi ketterin. Ja suurempi miltä kuvassa näyttää.​

Tästä pidimme

+ Charmantti, estoton design. Reilut sisätilat, pirteä moottori, ketterä ajettavuus.

Tämä ärsytti

– Keskellä oleva navigointinäyttö on liian pieni. Korkeahko hinta mietityttää, tavaratila on pieni.

​

Naiset nauttivat sen tuomasta mielihyvästä. 500X katsoo ympäröivää maailmaa suurilla, pyöreillä silmillään – se jos jokin herättää äidinvaiston.Mutta miksi ei? Fiat vaikuttaa iloiselta ja ystävälliseltä ja sen pyöreän ulkokuoren alta paljastuu reilut tilat – selkeästi vertailun parhaimmat.

 

"Fiatin ohjaamo on hauska ja leikkisä"

 

TFT-näytössä näkyy monia tietoja, esim. öljyn lämpötilan – hienoa!​
TFT-näytössä näkyy monia tietoja, esim. öljyn lämpötilan – hienoa!​

Enintään 1000 litran tavaratila vaikuttaa hieman pieneltä, ja käytännöllisestä tavaratilan kaksoispohjasta on maksettava lisähintaa. Sisustuksen suhteen muotoilijat ovat leikitelleet muodoilla ja väreillä.

Täällä tulee hyvälle tuulelle: vauhdikas ja värikäs. Valitettavasti myös hieman ylirohkea: kosketusnäytön ympärillä olevien 13 painikkeen ja säätimen käyttö vaatii totuttelua.​
Täällä tulee hyvälle tuulelle: vauhdikas ja värikäs. Valitettavasti myös hieman ylirohkea: kosketusnäytön ympärillä olevien 13 painikkeen ja säätimen käyttö vaatii totuttelua.​

Ohjaamo on kaikkea muuta kuin tylsä. Muutamia heikkouksia käytön suhteen löytyy, mutta annettakoon ne anteeksi. Moottori ei tuota pettymystä. 1,4 litran turbomoottori Multi Air -tekniikalla (imuventtiilejä liikutetaan yksittäin sähköhydraulisesti) on hiljainen ja hieno voimapesä, joka lähtee liikkeelle iloisesti. Se sopii hyvin tähän palleroiseen. Fiat liikkuu reippaasti ja pirteästi, suora ohjaus vaikuttaa melkeinpä hermostuneelta. Kolme erilaista ajo-ohjelmaa (auto, sport, all weather) mahdollistavat moottorin, ohjauksen ja jarrujen säädön – hienoa!

Takana on melko miellyttävä istua.​
Takana on melko miellyttävä istua.​

500X:n hinta on hinnaston mukaan komeat 23 988 euroa – se ei kuitenkaan muuta sen suvereenia testivoittoa. Hieno Fiatin pikkumaasturi!

 

​
​
​

HALUTTAVUUS Tämä on makuasia – ei otettu mukaan kokonaisarvioon.

Toimiiko pienen Fiat 500:n viehättävä design myös kaksi kokoa suuremmassa luokassa? Meidän mielestämme toimii. 500X on iloinen ja estoton ilmestys ja lisäksi hurmaavasti sisustettu. Siihen eivät pysty Mitsubishi ja Dacia. Kumpikaan ei myöskään ole läheskään yhtä helposti käsiteltävä kuin Fiat. Italialainen on tosin myös selkeästi kolmikon nuorin...

 

​

 

Fiat 500X

447 pistettä

Viehättävä, iloinen, helposti käsiteltävä. Hieno moottori, reilut tilat.​
Viehättävä, iloinen, helposti käsiteltävä. Hieno moottori, reilut tilat.​

 

Mitsubishi ASX

423 pistettä

Monilta osin keskinkertainen. Väsynyt moottori ja lisäksi hintaakin on jonkin verran.​
Monilta osin keskinkertainen. Väsynyt moottori ja lisäksi hintaakin on jonkin verran.​

Dacia Duster

400 pistettä

Tiedät mitä saat. Hintansa arvoinen ja käytännöllinen.​​​​
Tiedät mitä saat. Hintansa arvoinen ja käytännöllinen.​​​​

YHTEENVETO

500X on positiivinen yllätys, kokonaisuus on maukas. Siitä on pitkä aika, kun Fiat on voittanut Auto Bildin vertailutestin. Nyt sen teki 500X ja täysin suvereenisti. Fiat elää, kaikkia vaikeuksia ja katoamisskenaarioita uhmaten! Italialaiset eivät ole unohtaneet miten autoja rakennetaan. Tämä on hyvä uutinen kaikille merkistä pitäville.

Teksti Dirk Branke ja Henning Klipp, kuvat Toni Bader

 

​