Voiko sähköautolla voittaa Pikes Peakin mäkikisan?

Mitsubishi osallistuu 8. heinäkuuta 2012 piirroksessa esiintyvällä i-MiEV -sähköauton kilpaprototyypillä maailmankuuluun Pikes Peakin mäkikisaan, Coloradon osavaltiossa, USA:ssa.

Mitsubishi osallistuu 8. heinäkuuta 2012 piirroksessa esiintyvällä i-MiEV -sähköauton kilpaprototyypillä maailmankuuluun Pikes Peakin mäkikisaan, Coloradon osavaltiossa, USA:ssa.

Kevennetty sähköauto joutuu suoriutumaan vaikeasta, noin 20 kilometrin pituisesta reitistä 4300 metriä korkean vuoren huipulle. Reitillä on tunnetusti lukuisia, erittäin haastavia mutkia ja reunan takana "odottavat syvät ojat".

Lisäksi esimerkiksi ilmanpaine, ulkolämpötila ja sää voivat vuoristossa vaihdella suuresti.

Mitsubishi i-MiEV -kilpurin ohjaimiin istuu kokenut japanilainen kilpa-ajaja Hirosho Masuoka (51). Mies osallistui 21 kertaa Dakar-aavikkoralliin ja otti vuosina 2002 ja 2003 voiton Mitsubishi Pajerolla sekä Pajero Evolutionilla.

i-MiEV -prototyyppi perustuu tavalliseen i-MiEV:iin. Mitsubishi toivoo saavansa kisan kokemuksista lisää tietoa, kehittäessään sähköautojen sekä ladattavien hybridiautojen suorituskykyä ja toimintamatkaa.

Pikes Peak International Hill Climb on ajettu vuodesta 1916 Yhdysvaltain Kalliovuorilla. Yleiskilpailun voittajanimiin lukeutuvat vuosien varrelta esimerkiksi Michele Mouton (1985), Walter Röhrl (1987) sekä Ari Vatanen (1988). Japanilaiskuljettaja Nobuhiro "Monster" Tajima ajoi vuonna 2011 kuudennen kerran pohja-ajan.

 

 

Auto Bild