Voisiko tämä näyttävä katumaasturi saapua Suomeen?

Seitsemänpaikkainen Mazda CX-9 -katumaasturi on tulollaan ainakin Saksan markkinoille.

Voisiko seitsemänpaikkainen Mazda CX-9 saapua myös Suomeen?

Mazdan Europan-pääjohtajan Jeff Guyton totesi Auto Bild Suomen brittiläiselle sisarlehdelle Auto Expressille, että Mazda CX-9:n tuottaminen Eurooppaan on ”mahdollisuus”. Hän kuitenkin toteaa Euroopan markkinoiden olevan ”todella vaikeat”. Lausuma ei silti selätä CX-9:n saapumista maanosaamme.

Mazda CX-9 suunnataan esimerkiksi Kia Sorenton ja Land Rover Discovery Sportin kilpailijaksi.

Mazda esitteli CX-9:n ensi kerran yhdeksän vuotta sitten. Nyt on vuorossa sen seuraaja.

Kesällä 2016 amerikkalaisille piirimyyjille tulee myyntiin vasta kehitetty 2,5-litrainen Skyactic-G -turbomoottorinen CX-9.

Suurinta tehoa saadaan 253 hevosvoimaa ja etevintä vääntömomenttia 420 Nm. Voima välittyy tiehen joko etuvedon tai valinnaisen nelivedon myötä. Nyt 5,07 metrin mittainen CX-9 on niukasti edeltäjäänsä (5,08 m) lyhyempi. Omamassa on 90 kiloa aiempaa köykäisempi.

Keulailmettä hallitsevat kookas jäähdytinsäleikkö sekä kapeat LED-ajovalot. Vanteiksi saa 18- tai 20-tuumaiset kevytmetallivanteet.

Sisällä CX-9 tarjoaa tilaa seitsemälle hengelle kolmella istuinrivillä. Matkustamon muotoilussa on paljolti samaa kuin CX-5:ssä. Pintamateriaalit ovat laadukkaita ja uutta on valinnainen, 8-tuumainen kosketusvärinäyttö. Äänentoistosta vastaa Bosen kahdentoista kaiuttimen subbarijärjestelmä.