Volkswagen kiipeää Pikes Peakin huipulle I.D. R -sähköautolla

Volkswagen Motorsport aloitti uuden aikakauden julkistaessaan uuden täyssähköisen superautonsa I.D. R Pikes Peakin, jolla ajetaan auton nimen mukaisesti legendaarisessa mäkikilpailussa ja tähdätään sähköautojen uuteen ennätykseen.

Volkswagen I.D. R Pikes Peak
Volkswagen pyrkii 24.6. rikkomaan Pikes Peakin sähköautojen ennätysajan tällä I.D. R Pikes Peak -superautolla.

Myös nimellä Race to the Clouds tunnetussa mäennousukilpailussa sähköautojen nykyinen ennätys on 8 min 57,118 sekuntia.

Päätavoite Volkswagen I.D. R Pikes Peak -mallia kehitettäessä oli löytää ideaalinen tasapaino energiakapasiteetin ja painon välille. Keskiössä ei ollut tällä kertaa, kuten kilpa-autoissa yleensä, maksimaalinen teho. Volkswagenin Pikes Peakiin suunnittelema prototyyppi kantaa nimessään kahta tunnusta: R-kirjain kertoo tehosta ja I.D.-kirjainyhdistelmä on symboli Volkswagenin uudesta, älykkäästä sähköautojen tekniikasta.

Uusi superauto tuottaa tehoa 500 kW (680 hv) ja vääntöä 650 Nm, ja se painaa vajaat 1 100 kiloa. Auto kiihtyy nollasta sataan 2,25 sekunnissa eli nopeammin kuin Formula 1- tai Formula E -auto.

20 kilometrin erikoiskokeella 156 mutkaa

Osallistuminen Pikes Peak -kisaan on todellinen kestotesti sähköiselle voimalinjalle. Insinöörien valinnaksi tuli, kuten aikanaan Pikes Peak -kisoihin 1985, 1986 ja 1987 tehdyssä sensaatiomaisessa Golf Bi-Motor -mallissa, kaksi tehonlähdettä. I.D. R Pikes Peakissa on kaksi sähkömoottoria, joiden yhteisteho on 500 kW (680 hv).

Sarjavalmisteisten sähköautojen tapaan energian varastointiin käytetään litiumioniakkuja. Toisin kuin sarjatuotantoautoissa, Motorsportin insinöörien tavoitteena ei ollut maksimaalinen toimintamatka, vaan suurin mahdollinen teho matkalla Pikes Peakin huipulle.

Noin 20 prosenttia tarvittavasta sähköenergiasta kehitetään 20 kilometriä pitkän erikoiskokeen aikana. Avainsanana on energian talteenotto (rekuperaatio): jarrutettaessa sähkömoottorit, jotka tässä tapauksessa toimivat generaattoreina, muuntavat osan jarrutusenergiasta sähköksi ja syöttävät sen akustoon.

Pikes Peak -kilpailun voittoa puolustava Romain Dumas on kuljettajana I.D. R Pikes Peakin yrittäessä rikkoa voimassa olevaa täyssähköautojen ennätystä. 39-vuotias ranskalainen Dumas rakastaa haasteita: kolmen Pikes Peak -voiton lisäksi hän on voittanut Le Mansin 24 tunnin kilpailun kahdesti.

Startti 2 862 metriä meren pinnan yläpuolella, 1 440 metrin korkeusero, 156 mutkaa, asfalttitie, vain yksi yritys – täyssähköautojen uuden ennätyksen tekoon 24. kesäkuuta tulee kuljettajan olla huippukunnossa, tekniikan huippuunsa viritettynä ja ulkoisten olosuhteiden suosiolliset. Ei ole harvinaista, että kesäkuun lopulla 4 302 metrin korkeudessa Pikes Peakin huipulla lämpötila saattaa olla nollan alapuolella.