Volkswagen-konsernin Matthias Müller: Olemme aloittaneet Volkswagenin historian suurimman muutosprosessin

Matthias Müller, Volkswagen-konsernin pääjohtaja, esitti konsernin "YHDESSÄ – Strategia 2025" vision yli 3 000 osakkeenomistajalle 56. yhtiökokouksessa Hannoverissa. Samalla hän vakuutti, että konserni investoi tulevina vuosina useita miljardeja ennennäkemättömällä tavalla autoalan sähköistämishankkeisiin, kuten myös autonomiseen ajamiseen, digitalisaatioon ja liikkumispalveluihin.

"Me jatkamme myös intensiivisesti diesel- ja bensiinimoottoreiden parantamista ympäristöystävällisempään suuntaan" Müller sanoi, ja ilmoitti toisesta merkittävästä uudistuksesta liittyen polttomoottoreihin. "Varustamme konsernin uudet TSI ja TFSI -bensiinimoottorit pienhiukkassuodattimella. Suodattimien asennus alkaa uusien Volkswagen Tiguan ja Audi A5 mallien 1,4 TSI -moottoreista kesäkuussa 2017. Tämä toimenpide vähentää pienhiukkasten päästöjä jopa 90 prosenttia. Jopa 7 miljoonaa Volkswagen-konsernin autoa tulee olemaan varustettu tällä teknologialla vuoteen 2022 mennessä.

Dieselautojen takaisinkutsukampanja etenee vauhdilla: Saksan tyyppihyväksyntäviranomainen (KBA) on antanut hyväksynnän jo yli 3,7 miljoonalle autolle

Saksan tyyppihyväksyntäviranomainen (KBA) on äskettäin antanut hyväksynnän noin miljoonalle autolle – sisältäen pääosin Golf-malleja. Tämä tarkoittaa, että hyväksyntä korjaustoimenpiteelle on saatu jo yli 3,7 miljoonaan autolle, sisältäen muun muassa seuraavat mallit: Volkswagen Passat, Tiguan ja Caddy, kaikki Golf-malliversiot, sekä Audi A3, A4, A5, A6 ja Q5. "Odotamme takaisinkutsukampanjan nyt saavan lisää vauhtia. Useita kymmeniä tuhansia autonomistajia lähestytään tulevina viikkoina takaisinkutsukirjeillä ja heitä pyydetään varaamaan aika valtuutettuun merkkihuoltoon.

Müller sanoi myös, että yrityksen "tärkein valuutta" on uskottavuus ja luottamus konsernin merkkeihin, tuotteisiin ja "Volkswageniin kokonaisuutena" lisäten, että kaikessa on kyse luottamuksen takaisin saamisesta, jonka dieseltapauksen johdosta menetimme. Viitaten meneillään olevaan vuoteen, hän lisäsi: "tämä ei tarkoita kuitenkaan sitä, että olemme haudanneet tavoitteemme, päinvastoin. Me emme aio tehdä tätä helpoksi kilpailijoille." Konserni aikoo lanseerata noin 60 uutta innovaatiota vuonna 2016, ja näillä on tässä prosessissa tärkeä rooli. Nämä pitävät sisällään uudet automallit, kuten uudet Volkswagen Tiguan, Audi Q2, SEAT Ateca ja Porsche Panamera, joilla on ollut erittäin hyvä vastaanotto, ja joita kohtaan meillä on korkeat odotukset."

Müller sanoi myös, että kiinnitämme vuonna 2016 luonnollisesti erityisen suurta huomiota kustannuksiin. Tehokkuusohjelmat ovat konsernissa täydessä käynnissä.

"On kuitenkin selvää, että myös huonoina aikoina, me pidämme kiinni sosiaalisesta vastuusta työntekijöitämme kohtaan. Tämä erottaa Volkswagen-konsernin monista muista yrityksistä. Ja niin tulee olemaan myös tulevaisuudessa."

Vallankumouksellinen muutos

Müller kutsui vuotta 2016 yrityksen siirtymävuodeksi: "Toisaalta, se tulee olemaan myös vuosi, jolloin mukaudumme käynnissä olevaan muutokseen. Muokkaamme konsernille uuden, paremman perustan tulevaisuutta varten." Yritys on jo aloittanut perustan luomisen uudella YHDESSÄ – Strategia 2025 tulevaisuuden ohjelmalla, joka julkaistiin viime viikolla.

Müller kertoi osakkeenomistajille, että tämä konsernin uusi strategia näyttää tietä muutokselle, jolla konserni muuntautuu yhdestä maailman parhaasta autovalmistajasta yhdeksi maailman johtavaksi kestävän liikkumisen tarjoajaksi. "Olemme aloittaneet Volkswagen-konsernin historian suurimman muutosprosessin", Müller jatkoi.

Strategia 2025 sisältää myös ennen kokemattoman suuren sähköistämishankkeen. Tästä huolimatta perinteinen polttomoottori pysyy tärkeässä roolissa. "Ne tulevat olemaan osa yritystä vielä jonkin aikaa ja laskemme, että niiden osuus tulee olemaan noin kaksi kolmasosaa uusien autojen volyymistä vuonna 2030. Se myös tarkoittaa, että kolmannes tulee olemaan sähkömoottorilla varustettuja autoja. Olemme päättäneet tehdä sähköisestä liikkumisesta Volkswagenin uuden tunnusmerkin"

Volkswagen-konserni aikoo lanseerata yli 30 täyssähköautoa vuoteen 2025 mennessä. "Odotamme, että tuolloin myymme noin 2-3 miljoonaa täyssähköautoa vuodessa. Tämä tarkoittaa merkittävää osuutta – arviolta 25 prosenttia – meidän koko myyntivolyymistä. Asetamme tavoitteemme sen mukaisesti ja käynnistämme usean miljardin euron investointiprojektin," Müller ilmoittaa.

Samaan aikaan, Müller huomauttaa: "Mitä tulee polttokennojen kehittämiseen, aiomme pysyä myös siinä mukana. Ja olemme valmiita, kun aika on kypsä."

Autonominen ajaminen on myös yksi avainasioista toimintaympäristön muutoksessa. Yrityksen pyrkimys on palvella kaikkia merkityksellisiä segmenttejä tarjoamalla autonomisen ajamisen konsepti niin yksityiseen liikenteeseen kuin ihm

isten ja tavaroiden kuljettamiseen suurissa kaupungeissa.

"Konsernin itsekehittämät täysin autonomiset autot tulevat markkinoille jo seuraavan vuosikymmenen alkupuolella. Samanlainen tavoite on toisessa hankkeessa: akkuteknologian muodostaminen yhdeksi konsernin kilpailueduista. Tämä teknologia on yksi sähköisen liikenteen avaintekijöistä.

"Me tarvitsemme 150 gigawattituntia akkukapasiteettia vuoteen 2025 mennessä jo pelkästään omaan sähköautokantaamme – tämä on siis massiivinen hankintavolyymi."

Yksi Volkswagen-konsernin vähemmän tunnetuista vahvuuksista on ensiluokkaisten komponenttien valmistus. Yksi maailman suurimmista autoteollisuuden osavalmistajista kuuluu Volkswagen-konserniin. Komponenttiliiketoiminta työllistää tällä hetkellä noin 67 000 ihmistä 26 eri toimipisteessä viidessä maanosassa ja toimittaa osia usealle merkille. Müller sanoi, että: "Olemme päättäneet uudelleen järjestellä ja yhdistää näitä toimintoja koko konsernissa. Tämä uudelleen järjestely antaa komponenttiliiketoiminnalle suuremman liiketoiminnallisen vapauden.

Strategia 2025 sisältää myös uuden liikkumispalveluliiketoiminnan perustamisen. Volkswagen-konserni aikoo selvittää tämän kasvavan markkinan mahdollisuudet.

"Investoimalla Gett:iin, olemme ottaneet ensimmäisen tärkeän askeleen. Tämä strateginen kumppanuus yrityksen kanssa, jolla on jo yli 50 miljoonaa käyttäjää nopeasti kasvavassa liikkumispalveluja tarjoavassa markkinassa, on liiketoiminnan kasvattamisen ydin. Tulevina vuosina me liitämme tähän muita palveluita kuten robottitaksit, autonjakaminen tai tarpeeseen perustuvat kuljetukset. Konserni tähtää usean miljardin euron myyntiin tällä nopeasti kehittyvällä markkinalla vuoteen 2025 mennessä."

Päästömittaukset arvioidaan jatkossa myös kolmannen ulkopuolisen osapuolen toimesta

Pääjohtaja Müller kertoi osakkeenomistajille myös, että menneisyydestä otetaan opiksi: "Olemme päättäneet, että tulevaisuudessa konsernin päästömittaukset, yleisenä toimintaperiaatteena, arvioidaan jatkossa myös kolmannen ulkopuolisen osapuolen toimesta.

Todelliseen ajotilanteeseen perustuvat satunnaiset päästötestit maantieajossa otetaan myös käyttöön. Uskon vakaasti, että teollisuutemme tarvitsee enemmän läpinäkyvyyttä, rohkeutta ja avoimuutta tässä asiassa. Ja siksi tuemme myös poliittisia aloitteita tällä alueella."

Müller toteaa: "Konsernin tavoitteena on tehdä Volkswagenista esimerkki miten vastuullinen toiminta on toteutettu modernissa, läpinäkyvässä ja menestyvässä yhtiössä."