Volkswagenin pakettiauto täytti 65 vuotta – katso varhaisia jalokiviä!

VW-pikkubussi sekä vastaavapohjaiset umpi- sekä avopakettiautot (T1) saapuivat markkinoille vuonna 1950.

Volkswagenin pakettimallin tuotanto alkoi keskiviikkona, 8. maaliskuuta 1950, eikä kukaan kai voinut aavistaa, miten suosittuja eri versioista tulisi.​
Volkswagenin pakettimallin tuotanto alkoi keskiviikkona, 8. maaliskuuta 1950, eikä kukaan kai voinut aavistaa, miten suosittuja eri versioista tulisi.​

Luomme tässä hieman kuvakatsausta ensimmäisen ja toisen polven VW-pakettiautoihin ja pikkubusseihin, jotka ovat suosittuja harrastekohteita.

Pakettimallin tuotanto alkoi keskiviikkona, 8. maaliskuuta 1950, eikä kukaan kai voinut aavistaa, miten suosittuja eri versioista tulisi. Kuitenkin ensimmäisissä kahdessa polvessa on harrastajan näkökulmasta eniten hohtoa. Jopa kahdeksanpaikkainen pikkubussi saapui jatkoksi heinäkuussa 1950.

Mallin tullessa markkinoille, se perustui jo natsi-Saksassa 1930-luvun lopulla kehitetyn VW Kuplan ilmajäähdytteiseen takamoottori-bokserimoottoriin, eikä pakettiautoa varten tehty käytännössä muuta rakennemuutosta kuin vahvistettiin pohjalevyä. Sen ylle luotiin erilaisia hyötyajoneuvokoreja pikkubussista umpipakettiautoon ja avolavapakettiautoon.

T1-polvea valmistettiin muunnoksineen vuoteen 1967, jolloin kokonaistuotantomäärä kohosi 1 830 000 yksilöön.

Jopa kahdeksanpaikkaisen, näköalaikkunoin varustetun pikkubussuiversion tuotanto alkoi heinäkuussa 1950.​
Jopa kahdeksanpaikkaisen, näköalaikkunoin varustetun pikkubussuiversion tuotanto alkoi heinäkuussa 1950.​
Ensimmäisen sukupolven VW-pikkubussin ja vastaava pakettiauton tunnistaa muun muassa erittäin pienikokoisista, pyöreistä takavaloista.​
Ensimmäisen sukupolven VW-pikkubussin ja vastaava pakettiauton tunnistaa muun muassa erittäin pienikokoisista, pyöreistä takavaloista.​
1950-luvun "junakeulainen" VW-umpipakettiauto tuli tutuksi Suomessakin.​ Ilmajäähdytteinen bokserimallinen nelisylinterinen takamoottori kehitti alkuvaiheessa vain 25 hevosvoimaa. Hyötykuormaa sai ottaa 750 kiloa.​​
1950-luvun "junakeulainen" VW-umpipakettiauto tuli tutuksi Suomessakin.​ Ilmajäähdytteinen bokserimallinen nelisylinterinen takamoottori kehitti alkuvaiheessa vain 25 hevosvoimaa. Hyötykuormaa sai ottaa 750 kiloa.​​
Myös avopakettiversio Kastenwagen oli tuotannossa.​
Myös avopakettiversio Kastenwagen oli tuotannossa.​
1960-luvun mittaan, aina vuoteen 1967 VW-paku näytti tällaiselta.​
1960-luvun mittaan, aina vuoteen 1967 VW-paku näytti tällaiselta.​
1960-luvun VW-pikkubussin matkustamossa on tilaa monelle.​
1960-luvun VW-pikkubussin matkustamossa on tilaa monelle.​
1960-luvun VW-pikkubussin kojelauta näytti ajalleen ominaisesti hyvin perusluonteiselta. Kaksipuolaisen ohjauspyörän lisäksi oli nopeusmittari. Huomaa lattiamanuaalivaihteisto sekä kytkin- ja jarrupolkimen sijainti ohjausakselin eri puolilla, kuten sen ajan pakettiautoissa yleensäkin…​
1960-luvun VW-pikkubussin kojelauta näytti ajalleen ominaisesti hyvin perusluonteiselta. Kaksipuolaisen ohjauspyörän lisäksi oli nopeusmittari. Huomaa lattiamanuaalivaihteisto sekä kytkin- ja jarrupolkimen sijainti ohjausakselin eri puolilla, kuten sen ajan pakettiautoissa yleensäkin…​
VW-pikkubussit ja umpipakut olivat laajalti yrityskäytössä myös Suomessa. Tässä Lufthansan 1960-luvun alkupuolen esimerkki.​
VW-pikkubussit ja umpipakut olivat laajalti yrityskäytössä myös Suomessa. Tässä Lufthansan 1960-luvun alkupuolen esimerkki.​