Volvo Cars: Suunnittelee käynnistävänsä autonomisen ajamisen kokeen Kiinassa

Volvo suunnittelee käynnistävänsä Kiinan edistyneimmän autonomisen ajamisen kokeen, jossa paikalliset kuljettajat testaavat itseajavia autoja julkisilla maanteillä jokapäiväisissä ajo-olosuhteissa.

Puolueettomien tutkimusten mukaan autonomisilla autoilla on potentiaalia vähentää auto-onnettomuuksien määrää merkittävästi. Jopa 90 prosenttia kaikista onnettomuuksista aiheutuu inhimillisestä virheestä, jonka mahdollisuus siis häviää autonomisissa autoissa.

Volvo odottaa kokeessa olevan mukana enintään sata autoa. Yhtiö aloittaa tulevina kuukausina neuvottelut kiinnostuneiden kiinalaisten kaupunkien kanssa nähdäkseen, ketkä voivat tarjota tarvittavat luvat, säädökset ja infrastruktuurin koetta varten.

Volvon mielestä autonomisen ajamisen tekniikka vähentää onnettomuuksia, ruuhkia ja saasteita ja antaa kuljettajien käyttää aikaansa autossa tehokkaammin.

Ruotsalaisyhtiö on ollut tunnettu turvallisuudestaan vuodesta 1959 lähtien, jolloin se kehitti turvavyön. Nyt se on eturintamassa autonomisten ajojärjestelmien kehitystyössä osana tavoitettaan, jonka mukaan kukaan ei enää menehtyisi tai loukkaantuisi vakavasti uudessa Volvo -autossa vuoden 2020 jälkeen.

– Autonominen ajaminen voi parantaa liikenneturvallisuutta merkittävästi. Mitä nopeammin autonomiset autot ovat maanteillä, sitä enemmän ihmishenkiä säästyy, totesi Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson Pekingissä huhtikuun 7. päivä järjestetyssä seminaarissa, joka käsitteli autonomisen ajamisen mahdollisuuksia Kiinassa.

Samuelsson on iloinen Kiinassa otetuista myönteisistä askeleista autonomisen ajamisen tekniikan kehityksessä, mutta hän rohkaisee maata nopeuttamaan autonomisia autoja valvovien säädösten käyttöönottoa.

– Autonomisilla autoilla on monia etuja. Tämän vuoksi hallitusten täytyy säätää lakeja, jotka sallivat autonomiset autot maanteille mahdollisimman pian. Autoteollisuus ei voi huolehtia kaikesta itse. Tarvitsemme hallitusten apua, Samuelsson sanoo.

Autonomiset autot mullistavat Kiinan maantiet neljällä keskeisellä osa-alueella, jotka ovat turvallisuus, ruuhkat, saasteet ja ajansäästö.

Puolueettomien tutkimusten mukaan autonomisilla autoilla on potentiaalia vähentää auto-onnettomuuksien määrää merkittävästi. Jopa 90 prosenttia kaikista onnettomuuksista aiheutuu inhimillisestä virheestä, jonka mahdollisuus siis häviää autonomisissa autoissa.

Itseajavat autot mahdollistavat liikenteen sulavamman etenemisen, mikä vähentää ruuhkia, päästöjä ja saasteita. Pienemmät ruuhkat puolestaan säästävät kuljettajien aikaa.

Håkan Samuelsson odottaa innolla USA:n ja Euroopan lainsäätäjien ja autonvalmistajien hankkeita kehittää autonomisia autoja ja infrastruktuureja, mutta hän toivoo myös kaikkien osapuolten tekevän rakentavampaa yhteistyötä, jotta vältytään säädösviidakolta, teknisiltä päällekkäisyyksiltä ja tarpeettomilta kuluilta.

– Autonomisessa ajamisessa ei ole kyse vain autotekniikasta. Tarvitsemme oikeat säännöt ja lait. On luonnollista, että teemme yhteistyötä. Lähtökohtamme on, että sekä julkinen että yksityinen sektori hyötyvät uusista tekniikoista ja teollisuudenaloista. On parempi alkaa rakentaa siltoja ja työskennellä yhdessä kuin mennä eri suuntiin, Samuelsson sanoo.