Koeajo: Volvo S60 T6 AWD R-Design: Muikea yhdistelmä

Volvo S60 T6 AWD on R-Design -versiona räyhäkän näköinen – vaikka se on varsin hillitty esimerkiksi Ford Focus RS:ään verrattuna. Nyt 306 hv:n turbokoneen yhteyteen saa nelivedon.

Isohkot 19-tuumaiset Ixion-alumiinivanteet ja 235/40 R 19 -kokoiset renkaat (+2 620 e) tuovat ulkonäköön tyyliä. Lämmitettävät tuulilasin pesusuuttimet (+68 e) ovat Suomessa ehdoton lisävaruste.

 

Testiauto on ensimmäi­nen S60 T6, jossa uusi nelisylinterinen 2,0-lit­rainen yhdistyy jatku­vaan nelivetoon. S60 R-Designissä kiinnittyy ensiksi huomio tasok­kaan sivuttaistuen tarjoaviin etu­istuimiin, jotka kelpaavat vaikka radalle. Istuinten onkin syytä olla asianmukaiset, koska 306-hevos­voimainen turbonelikko vastaa kaasupolkimen liikkeisiin kiitet­tävän herkästi. Jatkuva neliveto tuo loistavaa lisäpitoa esimerkiksi vesiliirtoherkillä keleillä.

Volvossa käytetään Aisinin valmistamaa, siististi vaihta­vaa kahdeksanportaista Geart­ronic-automaattivaihteistoa, joka on idealtaan samankaltai­nen kuin vaikkapa Audin tiptro­nic tai BMW:n Steptronic. AWD:n kiihtyvyys paikaltaan on eten­kin sport-toiminnolla kiitettä­vää luokkaa, sillä kiihdytys 0–100 km/h tapahtuu tehtaan ilmoituk­sen mukaan 5,9 sekunnissa.

Volvo S60 T6 AWD:n sydän on 306-hevosvoimainen turbovoimala. Maksimivääntöä järjestyy 400 Nm laajalla käyntinopeusalueella 2 100–4 800 r/min.

Mukava 400 Nm:n vääntömo­mentti saavutetaan laakealla käyntinopeusalueella 2 100–4 800 r/min joten täyskaasulla ”nup­pi tuutii” – tosin nelivetoisuus häivyttää jonkin verran kiihty­vyyden tunnetta. Osansa vaiku­telmaan saattaa olla myös moot­torin käyntiäänellä, jonka soisi kernaasti olevan nykyistä sport­tisemman. Mutta ruutia löytyy!

Hammastanko-ohjauksen kes­kialuetuntuma on tarkka, mut­ta auton luonteen huomioon ot­taen sitä voisi ehkä säätää vielä himpun verran tarkemmaksi. Matalaprofiilisilla renkailla S60 AWD:n melutaso nousi karkea­pintaisella asvaltilla melko kor­keaksi. Matala-alustaisen sportin maavara on 136 mm.

Komentosilta kunnossa

AWD:ssä on urheilulliset, osan­ahkaverhoillut etuistuimet. Ajo­asennon saa säädettyä todella optimaaliseksi, joten harmillista sinänsä, että etumatkustajan is­tuimessa on vain mekaaniset sää­döt. Olisi hienoa, jos molemmissa etuistuimissa olisi kattavat säh­kösäädöt. Miinuksena on takais­tuimen polvitila, joka jää pitkäjal­kaisilla tarpeettoman ahtaaksi.

Sopivan diskreetti ulkonäkö ei paljasta, että tämä automalli kiihtyy satasen nopeuteen 5,9 sekunnissa.
Puhdaslinjaisessa kojelaudassa on selkeät näytöt ja loogisesti operoitavat keskikonsolitoiminnot.
Pitkäjalkainen kärsii osanahkaverhoillulla takaistuimella niukasta polvitilasta.

 

Ilmapuhalluksen säätö luonnis­tuu nopeasti konsolin painikkeis­ta. Selkeäkäyttöisen navigaattorin reittiopastus sujuu mallikkaas­ti, eikä osoitetietojen ohjelmointi voisi sujua juurikaan helpommin. Radion äänentoisto miellyttää korvia – potkua löytyy kivasti. Keskikonsoliin on asemoitu tup­lat mukitelineet ja tilava kannelli­nen säilytyslokero.

Uuden kaksilitraisen tehotur­bon liittäminen nelivetoon on mi­tä oivallisin ratkaisu.

 

Volvo S60 T6

AWD R-Design A

Moottori R4, 1969 cm³,

225 kW (306 hv)/5700 r/min,

400 Nm/2100–4800 r/min,

Voimansiirto A8, neliveto

Suorituskyky 0–100 km/h 5,9 s,

huippunopeus 250 km/h

Kulutus 6,9 l/100 km, 95 E10

CO2-päästöt 161 g/km

Mitat p. 4635, l. 1825, k. 1484 mm, akseliväli 2776 mm, omamassa 2060– 2200 kg, perävaunumassa 1800/750 kg, tavaratila 380 l, tankki 67,5 l

Hinta 65 387 euroa