Volvon kuorma-autot Suomessa jo 90 vuotta

Suomen kuorma-automyynnin vuoden 2017 ykkösmerkki Volvo Trucks täyttää tänään 20. helmikuuta 90 vuotta.

Volvo Trucks
Volvon kuorma-autot ovat olleet Suomessa vuodesta 1928 alkaen.

Suomi oli ruotsalaisen Volvon ensimmäinen vientimarkkina. Volvo Finland, joka tuo nykyään Suomeen Volvon kuorma- ja linja-autojen lisäksi myös Renaultin kuorma- ja pakettiautoja, perustettiin vuonna 1928.

Ensimmäinen Volvo-kuorma-auto saapui Turkuun 1928, ja Volvo vuokrasi samana vuonna Helsingistä Sturenkadulta yhden huoneen. Sieltä Volvon tie on kulkenut koko Suomen kattavaksi verkostoksi.

Uutta tulossa

Suomessa rekisteröitiin viime yhteensä 3 473 kuorma-autoa, joista Volvoja oli 985 kappaletta. Kuorma-autojen kokonaismarkkina kasvoi vuoteen 2016 verrattuna 4,3 prosenttia. Volvon kasvu oli 11,4 prosenttia, eli selvästi markkinoiden yleisvirettä ripeämpää.

Volvolla oli Suomessa viime vuonna erityisen vahva asema raskaissa 4- ja 5-akselisissa kuorma-autoissa, joissa Volvo saavutti 39,3 prosentin markkinaosuuden. Volvo oli viime vuonna erittäin vahva maansiirtosegmentissä, joka asettaa kovat vaatimukset kalustolle.

Joka toinen Suomessa tällä hetkellä käytössä oleva puuauto on Volvo. Tämän kevään aikana Volvo lanseeraa asiakkaiden toiveiden mukaisesti rakennetun järeän työkalun puunkuljetukseen. Uudessa rautajousisessa 8x4-puuautossa on kuljettajan työtä helpottavia ominaisuuksia, kuten Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä.

Kuorma-automarkkinat kasvavat

Volvo Finland Ab:n toimitusjohtaja Magnus Björklund arvelee, että talouden ilmapiiri on positiivinen, ja että Suomen kuorma-automarkkinat ovat asettuneet korkealle tasolle.

– Suomen kuorma-automarkkina kasvoi viime vuonna. Positiivisesta vireestä huolimatta taso ei ollut aivan niin korkea kuin odotettiin. Yksi syy on se, että kuorma-autohankintoja siirrettiin jonkin verran vuoteen 2018, Björklund kertoo.

Kuorma-automarkkinoiden kasvu perustuu talouskasvuun, ja siinä rakennusteollisuus on suurin ajuri.

Björklund toteaa, että useiden vuosien matalasuhdanteen jäljiltä kuorma-automarkkinoilla on patoutunutta kysyntää. Ajoneuvoihin on kertynyt kilometrisuoritteita, ja myös lainsäädäntö on muuttunut, minkä vuoksi kalustoa on päivitettävä.

Magnus Björklund
Volvo Finland Ab:n toimitusjohtajan Magnus Björklundin mukaan Volvolla on markkinajohtajana hyvät lähtökohdat vuoteen 2018: tilauskanta on vahva, tuote on kunnossa ja oma organisaatio iskussa.