Vuoden 1939 kummitusautoa et ole ikinä nähnyt – läpinäkyvä Pontiac!

General Motors valmisti kaksi tai mahdollisesti kolme läpinäkyvää Pontiacia New Yorkin Maailmannäyttelyyn 1939–1940. Autoista yksi oli seitsenikkunainen Deluxe Touring Sedan (B-kori) ja toinen oli viisi-ikkunainen Torpedo Touring Sedan (C-kori). Nyt sellainen huutokaupataan RM Auctions'in huippuareenalla.

General Motors valmisti kaksi tai mahdollisesti kolme läpinäkyvää Pontiacia New Yorkin Maailmannäyttelyyn 1939–1940. Autoista yksi oli seitsenikkunainen Deluxe Touring Sedan (B-kori) ja toinen oli viisi-ikkunainen Torpedo Touring Sedan (C-kori).

Erikoisilla autoilla on todella erikoinen historia. Pontiacin esiteltyä pleksilasikorisen autonsa sekä New York Cityssä että muualla USA:ssa, yksilö päätyi Smithsonian-instituuttiin, jossa sitä säilytettiin toisen maailmansodan ajan, aina vuoteen 1947.

Sen jälkeen auto siirtyi parille Pontiac-piirimyyjälle Pennsylvaniassa, ennen kuin pennsylvanialainen Don Barlup osti yksilön vuonna 1973. Hän entisöitti autoa S&H Pontiac -piirimyyjällä, Harrisburgissa.  Barlup myi sittemmin, vuonna 1979, yksilön keräilijä Leo Gephartille. Nykyisen omistajan isä osti sen Gephartilta 1980-luvun alussa, ja auto on pysynyt siitä pitäen samassa perheessä.

Yksilön tiedetään esiintyneen ainakin parissa kilpailutason näyttelyssä Meadow Brookissa vuonna 1996.

Läpinäkyvän Pontiacin tausta on joka suhteessa aivan äärimmäisen kiehtova. Kun vierailijat poistuivat General Motorsin “Highways and Horizons” -nimisestä paviljongista vuoden 1939–40 New Yorkin Maailmannäyttelyssä, he saattoivat kokea määrätynlaista kauhua tulevaisuuden näkymistä.

GM:lla oli esillä maailmankuulun suunnittelijan, Norman Bel Geddesin “Futurama”-näyttelyalue, jossa valotettiin vuoden 1960 yhteiskuntaa ja kuljetusjärjestelmiä – joista erittäin monet myös toteutuivat.

Jos New York World Fair 1939–40 kiehtoo, voimme vihjeenä mainita, että aiheesta tehtiin 1939 moniosaista ja laadukasta neliväristä äänifilmimateriaalia. Sitä on saatavilla DVD-muodossa eBaylla.

Muita tulevaisuuden huippujuttuja (Suomen Talvisodan parhaillaan riehuessa) edustivat keksinnöt, jotka ovat kuin taikuutta: maidosta valmistetut langat, taipuisa lasi, Frig-O-Therm, joka sekä keittää että jäähdyttää samanaikaisesti, että puhuva taskulamppu, joka välittää puhetta valonsäteen välityksellä!

Sokerina pohjalla oli kuitenkin "ensimmäinen Amerikassa koskaan valmistettu täysimittainen läpinäkyvä auto".

Se rakennettiin kuusisylinterisen 1939 Pontiac Deluxen alustalle yhteistyössä kemian alan yrityksen, Rohm & Haas'in kanssa, joka oli tuolloin hiljattain kehittänyt pleksilasin.

Pleksilasi oli maailman ensimmäinen läpinäkyvä akryylista valmistettu levymäinen tuote, ja syntyi tavallaan sivutuotteena Rohm & Haas'in kehittäessä laminoitua turvalasia. Rohm & Haas käytti hyväkseen Pontiacin neliovisen Touring Sedanin piirustuksia ja suunnitteli täydellisen korikopion, käyttäen pleksilasia ulkoisten peltipaneelien sijasta.

Sisäpuoliset metalliosat kuparipestiin ja kaikki osat, mukaan lukien kojelauta, kromattiin. Kumitiivisteet tehtiin valkoisina, samaten auton renkaat. Tietojen mukaan auton valmistus maksoi $25 000 sen aikaista rahaa – vuonna 1939 kyseessä oli tähtitieteellinen summa.

Toisessa maailmansodassa pleksilasille löytyi tärkeää sotilaskäyttöä esimerkiksi pommittajien nokkaikkunoissa, ohjaamokuomuissa sekä tykkien kupuampumoissa. Sodan jälkeen, Rohm & Haas kehitti lukuisia siviilisovelluksia merkkitauluihin, valolaitteisiin, junanvaunuihin sekä autoihin. Pleksi voitiin muokata lähes mihin tahansa muotoon ja värisävyjen valikoimakin oli miltei loputon.

GM Heritage Centerin, perinnekeskuksen mukaan toinen yksilö, joka tehtiin kahdeksansylinterisen Torpedo Eight -mallin alustalle, suunniteltiin kiireellä vuoden 1940 Golden Gate -näyttelyyn, San Franciscossa. Näistä niin kutsutuista "kummitusautoista" kuitenkin ainoastaan Deluxe Six on tiettävästi säilynyt.

Yksilön loistava originaalikunto kertoo osaltaan pleksilasin kestävyydestä aikana, jolloin autoissa käytetyt muoviosat yleensä tuhosivat itse itsensä muutamassa vuodessa. Vaikka pleksissä onkin joitakin iskemiä ja naarmuja, se on rakenteellisesti lujaa ja kosmeettisesti kirkasta. Sen ansiosta Kummitusauton sisälmyksiä pystyy tarkastelemaan yhtä selkeästi kuin vuonna 1939!

Tosikovana tietona, Pontiacissa on edelleen alla alkuperäiset, kokovalkoiset U.S. Royal -ristikudosrenkaat ja astinlaudoissakin on johdonmukaisesti valkoista kumia. Kummitusauto oli alusta pitäen ajokelpoinen yksilö, joskin sen laajamittainen käyttö olisi ollut tarpeettoman haitallista.

Matkamittariin ei ole kertynyt enempää kuin 86 mailia, eikä mitään muita mekaanisia korjauksia ole jouduttu koskaan tekemään, pois lukien polttoaineletkujen vaihto.

Tuskin mikään ihme, ettei yksilöllä ole normaalia valmistenumeroa; jopa moottorin numerolaatan koneistettu kohotyö on tyhjä. Yleensä yksilön valmistenumerona käytetään lukua 3113436, joka on mahdollisesti jokin osan numero; se löytyy jäähdyttimestä.

Auton mukana seuraa paljon valokuvia ja muuta materiaalia, ja Pontiac kääntää yhä päitä aivan yhtä tiuhaan kuin uutenakin! Yksilö ei kuitenkaan ilmeisesti sovellu matkustukseen, mutta se edustaa ainutlaatuista autoteollisuuden ja kulttuurihistoriaa ja ansaitsee laajan yleisön huomion.

Vaikka Pontiac ei enää olekaan maailman ainoa läpinäkyvä auto, ensimmäisen sellaisen kunniaa siltä ei voida riistää.

 

Teksti: J. Peltonen

Kuvat: RM Auctions

1939 Pontiac Deluxe Six

Alustanumero: 3113436

Hinta-arvio: $275 000–475 000

Tietoja: tyyppi Series 26; 222,7 kuutiotuuman rivikuutonen (85 hv); kolmiportainen manuaalinen rattivaihteisto; erillisjousitus edessä kierrejousin; takana puolielliptiset lehtijouset; hydrauliset rumpujarrut kaikissa pyörissä.

Muuta erikoista:

* vuosien 1939–40 New Yorkin maailmannäyttelyn tähtiä

* ensimmäinen Yhdysvalloissa valmistettu läpinäkyvä auto

* ensimmäisen kerran yhteistyötä pleksilasin valmistusyhteistyössä General Motorsin sekä Rohm & Haas'in kanssa

* edelleen erinomaisessa alkuperäiskunnossa

* yhden perheen omistuksessa 1980-luvun alusta