Vuokraa Dodge Challenger päiväksi 100 eurolla!

Useimpien autoharrastajien suurena unelmana on joskus päästä ajamaan muskeliautoa varustettuna 5,7-litraisella Hemi V8:lla 377 hevosvoiman tehoin. Hertz-autovuokraamon Dodge Challenger R/T Classic on juuri sellainen auto, ja sen tavaratilaan mahtuu vieläpä sixpack, motellin juhlailtaa varten, kertoo Saksan Auto Bildin toimittaja, Boris Pieritz.

Useimpien autoharrastajien suurena unelmana on joskus päästä ajamaan muskeliautoa varustettuna 5,7-litraisella Hemi V8:lla 377 hevosvoiman tehoin. Hertz-autovuokraamon Dodge Challenger R/T Classic on juuri sellainen auto, ja sen tavaratilaan mahtuu vieläpä sixpack, motellin juhlailtaa varten, kertoo Saksan Auto Bildin toimittaja, Boris Pieritz.

Tuulilasin läpi avautuu komea näkymä loppumattomine valtateineen. Tämä on todellakin jotain ihan muuta kuin arkinen ajaminen Saksassa Buxtehudesta Wanne-Eickeliin tai Donaueschingenistä Randersackeriin.

Minulla  tasan 24 tuntia ja 800 ajokilometriä aikaa nauttia Challengerista kalifornialaiseen highway-tapaan. Yli vuorten, läpi laaksojen, pitkin Tyynenmeren kaunista rantatietä.

Lähtö- ja maalipiste sijaitsevat Los Angelesissa. Välipysähdykset suoritetaan San Diegossa, Alpinessa, El Centrossa, Salton Cityssä, Ramonassa sekä Escondidossa.

Heti ensimmäisen kaasunpolkaisun jälkeen tunnen muuttuvani saksalaisesta pesunkestäväksi jenkiksi. Rajattoman vapauden tunnelma valtaa saman tien mieleni.

Tahdin määrittelee upeasti jytisevä, korkealle kiertävä 5.7 V8 Hemi. Messu on niin muhkeaa, että joudun lisäämään countryradioaseman äänenvoimakkuutta tuntuvasti. Tämä on hauskaa!

Challenger on minun silmälleni yhdessä Chevrolet Camaron ja Ford Mustangin kanssa todellinen kaunotar. Pitkä konepelti, vauhdikas perä, voimakas sivuprofiili – ne kaikki puhuttelevat.

Suorituskyvyssä 1850-kiloinen Challenger ei aivan pärjää Camaron 1700 kilolle tai Mustangin 1600 kilolle. Dodge istuu joka tapauksessa hienosti Kalifornian mutkateille, kokeillessani ominaisuuksia. Hemin 542 Nm maksimivääntö on laaja-alaista ja voimaa riittää. Vuoria seuraavat karut laaksot. Seuraavaksi on oiva tilaisuus kokeilla hieman kiihtyyvyyttä.

Sekuntikellolla käsitoimisesti mitattuna kuittaan 5,5 sekuntia nollasta sataan. Ei hullumpaa näin painavaksi sportiksi. Moni ihailee autoani liikennevaloissa: "That's a great car!" Siinä he ovat erinomaisen oikeassa, sillä Challenger tarjoaa massastaan välittämättä valtavasti hyvää mieltä.

Harmi vain, miten nopeasti 24 tuntia voikaan huveta loppuun. Hertz tarjoaa 24 tunnin Challenger-pakettia Los Angelesin lentokentällä 100 eurolla.

Otetaanpa vertailukohta Saksasta: sama firma tarjoaa samaan ajanjaksoon Volkswagen Polon 91 eurolla, Opel Merivan maksaessa jo 111 euroa. Oliko vielä kysymyksiä?

Paljonko muskeliauto sitten kuluttaa? Ei paljon. Kaliforniassa saa ajaa enimmillään 120 km/h. Ajotietokoneen mukaan Challengerin keskikulutus asettuu matkan päätteeksi V8:lle erittäin kohtuullisen 12 litraan sadalla.

 

Auto Bild