Vuonna 2017 saapuu uusi BMW 5-sarja: Mukana hybridiversioita

BMW:n tuleva 5-sarja, jonka ulkonäössä saattaa olla vahvoja vaikutteita 7-sarjasta, esiteltäneen vuoden 2016 syksyllä ja se saa uuden, entistä kehittyneemmän pohjalevyn.

Vuoden 2017 BMW 5-sarjan Touring-farmari saattaa näyttää tällaiselta. Christian Schulten kuvankäsittelynäkemys aiheesta.​
Vuoden 2017 BMW 5-sarjan Touring-farmari saattaa näyttää tällaiselta. Christian Schulten kuvankäsittelynäkemys aiheesta.​

Seuraavan polven BMW 5 kilpailee esimerkiksi Mercedes-Benzin vuonna 2016 esiteltävää uutta E-sarjaa sekä Jaguarin XF-sarjaa ja Audin A6-sarjaa vastaan.

Ohessa Christian Schulten kuvankäsittelynäkemys 2017-mallisesta BMW 5 Touringista.

Uutuusmallistoon on luvassa pistokeladattava hybridi, jossa brittiläisen Autocar-lehden arvion perusteella olisi 2.0-litrainen nelisylinterinen bensiinimoottori yhdistettynä yhteen sähkömoottoriin.

Tulevan BMW 5 Hybridin järjestelmätehoksi arvellaan 242 hevosvoimaa ja suurimmaksi vääntömomentiksi noin 400 Nm.

BMW 5-sarjan moottorivalikoimaan tulee sekä neli- että kuusisylinterisiä moottoreita. Sekä bensiinimoottoreissa että turbodieseleissä keskitytään rivimoottoreihin. Iskutilavuudet ovat 2.0 ja 3.0 litran alueella.

Nykyisen kuusisylinterisen 3.0 kolmoisturbodieselin seuraajan tehoksi Autocar arvioi noin 400 hevosvoimaa.

Huhun mukaan uuteen BMW 5-sarjaan tulisivat myös BMW:n uusi 1,5-litraiset kolmisylinteriset turboahdetut bensiini- ja dieselmoottorit. Näin ennen muuta siksi, että BMW saa pidetyksi tulevat vuoden 2020 EU-kokonaispäästönormit alle 95 g/km tasolla.

Myös näiden kolmisylinteristen yhteydessä ilmeisesti testataan sähkömoottoria.

BMW:n mukaan lopullisesta moottorivalikoimasta ei kuitenkaan toistaiseksi ole tehty päätöksiä.

Uuteen 5-sarjaan on luvassa niin ikään uudelleen kehitelty 4,4-litrainen bensiini-V8.

BMW:n tulevan 5-sarjan vaihteistoiksi arvellaan pienempien moottorien yhteydessä Getragin kuusiportaista manuaalia. Tehokkaampien moottorien kanssa tullee uusi ZF:n 9-portainen automaattivaihteisto.

Autocarin välittämien vahvistamattomien tietojen mukaan uuden BMW 5-sarjan lähtötason versioiden ilmanvastuskerroin olisi huippualhainen 0.24, joka olisi etevämpi kuin nykyisen 520i:n lukema 0.25 (vakioin 225/55 R17 kokoisin renkain) tai nykyisen Mercedes-Benzin E-sarjan.

Vuoden 2017 seitsemännen sukupolven BMW 5-sarjaan tulevat sedanin ohella korimalleiksi Touring-farmari sekä GT. Kuvassa Christian Schulten näkemys tulevasta BMW 5 Sedanista.​
Vuoden 2017 seitsemännen sukupolven BMW 5-sarjaan tulevat sedanin ohella korimalleiksi Touring-farmari sekä GT. Kuvassa Christian Schulten näkemys tulevasta BMW 5 Sedanista.​

Uusi pohjalevy, johon voidaan soveltaa erilaisia akselivälejä sekä raideleveyksiä, tunnetaan tehtaan sisäisellä koodilla OKL (Oberklasse). Sitä aiotaan soveltaa kaikissa ylemmän tason BMW-malleissa, joissa on pitkittäin asennettu moottori, toisin sanoen tulevissa 5-, 6- ja 7-sarjan malleissa. Muunnelmia nähdään myös tulevissa X5-, X6- sekä vielä julkistamattomassa BMW X7 -mallistossa.

Pohjalevyssä sovelletaan yhdistelmänä alumiinia, suurlujuusterästä sekä komposiittia, jolloin omamassat saadaan pidettyä kohtuullisina.

Nopeimmaksi uudeksi 5-malliksi on tulossa nykyisen BMW M5:n seuraaja, johon tulee joko takaveto tai valinnainen xDrive-neliveto. M5:n seuraaja saapuu syksyllä 2017.

Uuteen BMW M5:een saadaan nykyisen 4,4-litraisen tuplaturbo-V8:n kehitysversio, jonka suorasuihkutusjärjestelmä on nykyistä kehittyneempi. Lisäksi moottorin palotapahtuma on tehokkaampi. V8-moottorin tehoksi arvellaan noin 600 hevosvoimaa, joka merkitsisi mukavaa korotusta nykyisestä 562 hevosvoimasta.