VW-konsernin ongelmavyyhti paisuu

Maailmalta kuuluu yhä uusia tietoja Volkswageniin liittyvistä päästöskandaalin aiheuttamista ongelmista.

VW-konsernista kantautuu lisää typen oksidiskandaaliin liittyviä ongelmia. Kuvan varhaiset VW Kuplan prototyypit eivät liity asiaan.

Ruotsin valtio harkitsee korvausten vaatimista Volkswagenilta typen oksidien päästöskandaaliin liittyen. Syynä on se, että Volkswagenit ovat saaneet verohelpotuksia väärin perustein, raportoi Dagens Nyheter. Ruotsin valtiovarainministeri Magdalena Anderssonin mukaan Ruotsi harkitsee tarkoin, millaisiin toimenpiteisiin se ryhtyy.

Volkswagenin mukaan päästöskandaali sivuaa jopa 225 000 Ruotsissa myytyä VW-autoa, joiden mallivalikoimaa ei vielä ole täsmennetty.

Ylen mukaan Suomessa päästöongelma koskee 17 000 Skodaa. Softa on edellisen sukupolven Fabioissa, Octavioissa ja Superbeissa, mutta niin ikään Roomstereissa, Rapideissa ja Yeteissä esiintyy manipuloituja moottoreita. Asiasta raportoi Iltalehti.

VW on myös keskiviikkona asettanut rahoitusyhtiöönsä rekrytointikiellon. VW Financial Services tarjoaa autolainoja ja leasing-palveluita, kertoo Taloussanomien verkkosivusto, joka myös mainitsee, että Salzgitterin moottoritehtaalla VW vähentää yhden vuoron viikossa. Kuulemma vuoro lisättiin vasta jokin aika sitten, kun autojen kysynnän piti kasvaa.

Lisäksi italialainen kuluttajajärjestö on nostanut joukkokanteen autonvalmistaja Volkswagenia vastaan, kertoo Taloussanomat.

Belgialainen Transport & Environment -järjestö esittää omana arvelunaan, että myös jotkut Mercedes-Benzin, BMW:n ja Peugeotin mallit kuluttaisivat 50 prosenttia enemmän polttoainetta maantiellä kuin laboratorio-olosuhteissa. Tästä asiasta raportoi Kauppalehden verkkolehti.

Ilta-Sanomien verkkolehden mukaan Australian kilpailuvirasto antoi varoituksen, että Volkswagenille saatetaan määrätä jopa 1,1 miljoonan Australian dollarin eli noin 690 000 euron sakot jokaisesta autoihin asennetusta päästöjen manipulointilaitteistosta.

Lisäksi Ilta-Sanomat raportoi verkkosivuillaan Volkswagenin vetävän Etelä-Koreassa takaisin noin 120 000 ajoneuvoa.