VW:n päästökriisin uusin vaihe: Onko myös eräiden EA 288 -tyypin turbodieselien softaa manipuloitu?

Volkswagenilla tutkitaan nyt, onko sen EA 288 -tyyppisten turbodieselien varhaisissa versioissa käytetty typen oksidipäästöjä manipuloinutta moottorinohjaussoftaa.

Nyt Volkswagenilla selvitetään, onko sen EA 288 -tyyppisten turbodieselien varhaisissa versioissa käytetty manipuloitua moottorinohjausssoftaa. Kuvan VW Kupla ei liity päästökriisiin.

Uusimmasta vaiheesta raportoi Automotive News Europe -verkkolehti.

Huomioon otettavaa on se, että EA 288 -tyypin nykyversiossa ei ole käytetty manipuloitua moottorinohjaussoftaa.

”Tutkimme EA 288:n varhaisia versioita”, VW:n lausumassa todetaan. Asiaa ei kommentoitu tarkemmin.

Saksalaisen uutistoimisto DPA:n mukaan vuonna 2012 esitellyt Euro 5 -päästöstandardin EA 288 -turbodieselit saattavat lukeutua typen oksidiskandaalin piiriin.

Myöhemmissä Euro 6 -standardin täyttävissä EA 288 -versioissa väärää softaa ei kuitenkaan ole käytetty.

Volkswagenin mukaan ongelma koskee maailmanlaajuisesti 11 miljoonaa EA 288 -tyypin vanhaa versiota.