VW:n päästöskandaali: Korvaukset voivat nousta 50 miljardiin euroon

Uutistoimisto Reutersin mukaan Euroopan autonvalmistajat pelkäävät VW:n typen oksidiskandaaliin viitaten vakavia seurauksia. Ne varoittavat sen tähden ylireagoinnin vaaroista.

”Meidän olisi vältettävä toimenpiteitä, jotka heikentävät autoteollisuuden kilpailukykyä”, sanoo Euroopan autoteollisuuden liiton ACEA:n puheenjohtaja, Renaultin pääjohtaja Carlos Ghosn Reutersin saamassa kirjeessä, joka on osoitettu EU:n teollisuusministereille.

On tosiasia, että Euroopassa autoteollisuuden piirissä on enemmän kuin 12 miljoonaa työpaikkaa. Jopa BMW-johtaja Harald Krüger varoitti perjantaina 2. lokakuuta, ettei Saksan keskeistä toimialaa saa asettaa kyseenalaiseksi. Hänen mukaansa ”yleinen epäily on aiheetonta”, kertoo sanomalehti Süddeutsche Zeitung.

Yhdysvaltain ympäristönsuojeluvirasto EPA syyttää Volkswagenia dieselautojen moottorinohjaussoftan manipuloinnista päästötesteissä. Volkswagenilta on myönnetty yhtiön käyttäneen ohjelmistoa, joka rajoittaa haitallisten päästöjen määrää testeissä, muttei normaalikäytössä. Typen oksidiarvot voivat olla todellisuudessa jopa 35-kertaisia ilmoitettuun nähden.

Kuten ACEA:n kirjeestä ilmenee, autoteollisuudessa pelätään päästöskandaalin tiukentavan uuden, todelliseen ajotilanteeseen perustuvan RDE-mittausmenetelmän (Real Driving Emissions) vaatimuksia, vaikkei sen suuntaviivoja ole vielä edes ehditty täsmentää.

Ghosn totesi kirjeessä, ettei saa sekoittaa VW:n pakokaasumanipulointia siihen, millä tavoin päästöjä voitaisiin mitata realistisesti. Hän esitti samalla epäilyn, jonka mukaan Yhdysvallat haluaisi omalla lähestymistavallaan hyökätä eurooppalaisten dieselautojen johtoasemaa vastaan. Toisaalta kuluttajien edusmiehet vaativat säännöstelemään ja paremmin valvomaan autonvalmistajien päästö- ja kulutusarvoja.

”Autonostajat eivät voi luottaa autonvalmistajien antamiin tietoihin”, kritisoi Saksan liittotasavallan kuluttajayhdistysten liiton puheenjohtaja Klaus Müller. ”Jotta voimme jatkossakin suojella kuluttajia huijaukselta ja vahingoilta, meidän on toimittava nyt”.

Hän peräänkuuluttaa autonvalmistajien, piirimyyjien, poliitikkojen ja kuluttajien edustajien istumista neuvottelupöydän ääreen, tavoitteena riittävän valvonnan ja toimivampien säädösten aikaansaaminen.

 

Mahdollisesti 50 miljardia euroa

 

VW-konserni on varannut päästöskandaalia varten 6,5 miljardia euroa, mutta se ei kuitenkaan riitä, ja sen tietävät myös VW:n vastuuhenkilöt, sillä dieselautoilijat, hallitukset ja ympäristövirastot vaativat eri puolilla maailmaa nopeita selvityksiä asiaan. Ne ovat tehneet omia päästömittauksiaan ja asettaneet ensimmäiset syytetoimet.

Asiantuntijoiden mukaan VW:n päästöskandaali saattaa kohota 50 miljardiin euroon.