VW Polo GTI 1.4 TSI DSG: Ahdinvaltakunnasta

Laajavääntöinen, kaksoisahdettu 1,4-litrainen nelikko varmistaa 180-hevosvoimaiselle (132 kW), punaisin jarrusatuloin varustetulle Polo GTI:lle todella raikkaan suorituskyvyn. Muutkin ominaisuudet ovat mukavan tasapainoiset.

Polo-mallistossa riittää valikoimaa alkaen kolmisylinterisistä, Start/Stopilla varustetuista säästöversioista, mutta nopeaan laitaan kuuluva GTI on oma juttunsa. Siihen ei sisälly Start/Stop-järjestelmää, joka pilaisi sport-henkisyyttä, eikä maisemien vaihtumista tarvitse tämän version sarvissa muutoinkaan odotella.

Ulkonaisesti GTI:n tunnistaa hillityistä, silti sopivan näyttävistä varusteista: kaksoispakoputkenpäistä, takaosan diffuusorilevystä sekä näyttävistä, 17-tuumaisista Denver-alumiinivanteista. Sporttilinja jatkuu sisätiloissa, ennen kaikkea tasokkaiden, voimakkaasti muotoiltujen GT-istuimien hahmossa.

Kiihtyvyydeltään Polo GTI ylittää odotukset, sillä nollasta sataan taipuu tosikovassa 6,9 sekunnissa. Polo kuuluu siten itseoikeutetusti siihen hätäiseen kaartiin, johon 1980-luvulla lukeutui eurooppalaisista sangen harva, eikä kompaktien GTI-autojen ryhmässä tuolloin ainutkaan, suoraan tehtaan linjoilta. Erityisen vaikutuksen tekee kuitenkin kaksoisahdetun nelikon laajavääntöisyys, sillä 250 Nm maksimivääntö saavutetaan laajalla 2000-4500 r/min kierrosalueella.

Seitsemänvaihteinen DSG-automaattivaihteisto vaihtaa napakan hienosti, ja mikäli joku nyt tuumii, että "miksi ihmeessä ottaa automaattilaatikko GTI-tyyppiseen ajokkiin", niin on aihetta lukea tarkemmin aiheesta Auto Bild Suomen numerossa 23-24/2010.

J. Peltonen