Wow – halvalla kuuma kesäauto lomareissulla Saksasta!

Rover esitteli vuonna 1999 arvokkaan näköisen 75-malliston, joka osoittautui heti alussa sangen mainioksi. Sellaisen voi löytää kesäautoksi edullisestikin.

Iskikö autokuume? Löytyisikö Saksasta sopiva Rover 75 -yksilö halvalla?

Se ei ole avoauto eikä urheiluauto, mutta erikoinen ja hyvin varusteltu. Ja mikä parasta, sellaisen saattaa löytää hyvinkin edullisesti.

Saksan Auto Bild päätti pikatutkia, miltä Rover 75 tuntuu viisitoista vuotta ensituntumien jälkeen.

Rover 75:n voi löytää Saksasta siis todella edullisesti ja monipuolisin varustein, joten sellaisesta voisi saada – lomareissuun ja halpalentoihin yhdistäen – kukaties mukavan kesäauton.

Ehkä hyvällä tuurilla jopa pitkäaikaisen käyttö- tai harrasteauton?

Miltä kuulostaisivat metalliväri, nahkaverhoilu ja V6-bensiinimoottori? Kaikki nämä hintaan (tässä tapauksessa) uskomattoman alhaiset 1600 euroa!

Miksi Rover 75:n voi sitten saada niin halvalla? Asia selvinnee istuutumalla kuljettajan  paikalle. Ehkä kojelaudan lähes kaikkien yksityiskohtien erikoinen ellipsimuoto ei aikoinaan osunut kaikkien taiteelliseen silmään.

Saksan huippuversio Celestessä oli vakiovarusteena vaalea nahkaverhoilu. Roverissa vallitsee eräänlainen hienostunut brittiläinen klubitunnelma.

Ainoastaan takaistuimella on ahdasta. Sinne ei 188-senttinen matkustaja kerta kaikkiaan mahdu.

Virta-avain on kuin sen aikaisesta BMW:Stä, mutta 75-malli on Roverin omakehittämä, ei BMW:n.

Käynnistämme yksilön. Roverin 2,5-litrainen V6 (177 hv) käy siististi ja on varmasti paras moottorivalinta tähän koriin. Onneksi ensiomistaja oivalsi valita siihen viisiportaisen automaattivaihteiston. Suorituskyky on automaattina kuitenkin laiskanpulskeaa.

Kaksilitrainen vaihtoehto puolestaan käy korkeammilla kierrosluvuilla. JOten 1,8-litrainen turbonelikko (150 hv) on kaksilitraista parempi vaihtoehto, muttei yhtä hyvä kuin V6.

Saatavilla oli myös BMW:n 3-sarjasta lainattu kaksilitrainen turbodiesel (115 hv).

Sellaiset eivät tiettävästi helpolla läpäise Saksan suurkaupunkien eri päästörajoja, joten siinä voisi pienenä vinkkinä ehkä olla yksi mahdollisuus hankkia toimiva auto halvalla.

Maantiellä etuvetoinen Rover 75 tuntuu rennolta ja jousitukseltaan mukavuuspainotteiselta.

V6:n keskikulutus asettuu kymmenen litran vaiheille sadalla kilometrillä.

Iskikö autokuume? Löytyisikö Saksasta sopiva yksilö halvalla?

Seuraavaksi mieltä ehkä jää vaivaamaan, löytyykö 75 V6:een varaosia. Englannista saa edelleen kaikkia mahdollisia kyseisen mallin osia, kerrotaan stuttgartilaisesta BCG-yrityksestä.

Tämä yksilö oli enemmän ajettu, mutta hyvin hoidettu Rover 75 2,5 V6, jolla on matkamittarissa alle 100 000 kilometriä, saattaa lähteä mukaan 4000 eurolla.

Teknisiä tietoja
Rover 75
Moottori     V6/edessä poikittain
Venttiilien lukumäärä/Nokka-akselit     4 per sylinteri/4
Iskutilavuus     1997 cm³
Suurin teho     110 kW (150 hv)/6500 r/min
Vääntömomentti     185 Nm/4000 r/min
Huippunopeus     205 km/h
0-100 km/h     11,6 s
Vaihteisto/Voimansiirto     5-nop./Etuveto
Polttoainesäiliö/Polttoaine     65 L/95E
Pituus/Leveys/Korkeus (mm)     4747/1778/1424
Tavaratila     432 litraa
Omamassa/Sallittu kuorma     1515/485 kg