Superlöytö: Atomeina oleva erittäin harvinainen brittiurheiluauto entisöidään!

Ranskasta löytyi todellinen helmi: yksi ensimmäisistä viidestä sadasta Jaguar E-Type -yksilöstä, joka on nyt hankittu takaisin Iso-Britanniaan. Auton entisöi Bridgnorthissa sijaitseva Classic Motor Cars (CMC).

Alustanumeroa 875256 totteleva autoyksilö on yksi varhaisimmista 3.8-litraisista vasemman puoleisella ohjauksella varustetuista avoversioista ja kyseessä on matching numbers -yksilö.
E-Type toimitettiin uutena Belgian Brysseliin, Belgium Motor Company -piirimyyjälle heinäkuussa 1961, jonka jälkeen se myytiin lähes saman tien yhdistykselle nimeltä Societé de Civel Immeubles en Afrique. Pitkään ”kateissa” ollut auto tuli uudelleen päivänvaloon Ranskassa vuonna 2015, ja tietojen perusteella se myytiin Luxemburgista Ranskaan vuonna 1975.
Yksilö on erittäin täydellinen, mutta tällä hetkellä osina. Edellinen omistaja hankki sen atomeina entisöintiä varten. Hän luovutti auton ranskalaisille entisöijille, jotka aloittivat työt. Omistaja haki auton kuitenkin ennen pitkää pois ja piti sitä autotallissaan Grignyssä, Pariisin eteläisissä kaupunginosissa.

CMC:n pääjohtajan David Barzilayn mukaan ”alustanumero 875256 on sananmukaisesti laatikoissa verstaallamme odottamassa odotettua läpikotaista entisöintiä. Kyseessä on haasteellinen projekti, mutta onneksi kaikki tehtaan osat ovat mukana, joten taitavat entisöijämme ja teknikkomme pyrkivät säilyttämään mahdollisimman suuren osan alkuperäisistä osista. Kun auto on valmis, se tulee näyttämään täsmälleen samanlaiselta kuin lähtiessään Browns Lanen tehtaalta vuonna 1961.”

Barzilay lisäsi: “Selvittelemme parhaillaan autoyksilön historiaa, saadaksemme selville lisää sen vaiheista. Varhaiset Jaguar E-Typet ovat erittäin kysyttyjä keräilyautoja, joten on uskomatonta, että tällaisia yksilöitä tulee vuosien piilossa olon jälkeen edelleen päivänvaloon.”

CMC on restauroinut useita historiallisesti merkittäviä E-Typeja, mukaan lukien Lofty Englandin auton alustanumerolla 4, Lindner-Nöckerin kevennetyn mallin sekä esimerkiksi ensimmäisen oikealta ohjattavan Coupé-yksilön ja ensimmäisen vain neljästä yksilöstä, joissa on ulkopuolinen konepellin lukitus.

Yhtiö entisöi vuonna 2016 kaikkiaan 2 956 työtunnin tuloksena myös E-Typen alustanumero 15, joka sekin löytyi Ranskasta todella heikossa kunnossa. Kyseessä on viidestoista oikealta ohjattava E-Type Fixed Head Coupé joka lähti tehtaalta vuonna 1961 ja samalla lehdistön testiyksilö, joka käänsi päitä samana vuonna Skotlannin autonäyttelyssä.