Yli 10-vuotiaiden autojen ajokieltoehdotus raivostuttaa autoilijoita

Toivottavasti EU:n idea yli 10-vuotiaiden autojen ajokiellosta Keski-Euroopan suurkaupunkien keskustoissa ei saa kannatusta. Se aiheuttaisi ankaran autoverotuksen maissa kaaoksen.

Eikä mikään ihme. EU:n ympäristökomissaari Janez Potocnik on saanut kummallisen ajatuksen, jota toivottavasti ei ikinä toteuteta. Mies matkustaa itse edustusauton takaistuimella, josta käsin ympäröivän maailman tarkastelu saattaa hämärtyä.

Slovenialaisen Potocnikin kehittämän täysin älyttömän ajatuksen nojalla kaikkien yli 10-vuotiaiden autojen liikennöinti saksalaisissa suurkaupungeissa kiellettäisiin lailla. Typpidioksidiarvot mitattaisiin tarkastusasemilla kaupunkien laitamilla. Asiaa käsitteli Saksan Auto Bild.

EU-ympäristökomissaari Janez Potocnik kuvaili 14. maaliskuuta "Saksan lehdistössä esiintyneitä huhuja" vanhempien autojen ajokiellosta maan suurkaupunkien ydinkeskustoissa "täysin järjettömiksi".

Potocnikin Brysselissä antaman lausunnon mukaan "on täysin EU-jäsenmaiden asia päättää kaupunkiensa ja yhteisöjensä typpidioksidipäästöistä".

Jos päätös saataisiin runnottua läpi, puolet Saksan autoista joutuisi ajokieltoon suurkaupunkien keskustoissa, sillä tyypillinen saksalainen henkilöauto on 8,5 vuoden ikäinen.

Suomessa, jossa on muutenkin suhteellisen vähän autoja ja eurooppalaisittain tarkastellen runsaasti pinta-alaa, ei onneksi ajatella yhtä vastahankaisesti ja vailla käytännön järkiajattelua.

Vastaava ajattelu vetäisi ankaran verotuksen maassa maton jalkojen alta ja yhä useampi keskustojen työpaikka siirtyisi sinne, minne saa ajaa vanhemmallakin autolla. Kielto aiheuttaisi meillä vielä Saksaa paljon rajumman sekasorron, sillä maamme autokaluston keski-ikä on Ilta-Sanomien mukaan tällä hetkellä 10,9 vuotta.

IS:n artikkelissa 17.11.2012 todetaan, että "eurooppalaisessa vertailussa Suomen henkilöautojen keski-ikä on reilut kaksi vuotta keskiarvoautoa vanhempi." Masentavana esimerkkinä Pariisi aikoo ottaa syyskuusta 2014 käyttöön keskusta-ajokiellon, joka koskee vanhempia autoja mukaan lukien vuosimalli 1997.

Viimeksi mainitun ikäiset autot ovat Suomessa kansan keskuudessa kuitenkin yhä "lähes uusia".

Saksan viranomaiset ovat suotta hermostuneita myös harrasteautojen määrän kasvusta, vaikka niihin liittyvä toiminta luo pienyrityksille työpaikkoja ja nuorille järkevää harrastetoimintaa.

Saksassa on yhteensä 415 760 yli 30-vuotiasta autoa.

Auto Bild/J. Peltonen