Yllätysväite: Uusi kiinalainen automerkki "Aikoo haukata siivun"

Tuoko kiinalaiskonserni GAC lisää autotehtaita Pohjoismaihin, yrittäessään vallata Euroopan markkinoita?

Kiinalainen henkilöautoja valmistava konserni GAC aikoo ilmeisesti tosissaan rantautua Euroopan markkinoille ja perustaa tehtaita johonkin Pohjoismaahan. Tarkoitus on hyödyntää pohjoismaista laatuosaamista elektroniikan ja autonvalmistuksen alalla euromarkkinoita silmällä pitäen.

Suomessa olisi toistaiseksi vahvistamattomien tietojen perusteella tarkoitus ryhtyä myymään ainakin uutta pistokeladattavaa Trumpchi NEV E-Jet -hybridiautoa. Tuotantoa varten rakennettaisiin lähivuosina Pohjolaan kolme uutta tehdasta. Tehtaiden vuosituotanto olisi alkuvaiheessa 350 000 autoa, mutta voisi kasvaa hybridimarkkinoiden kasvaessa miljoonaan.

Trumpchi E-Jet -hybridimalli, joka on toistaiseksi konseptimalli, näyttää hieman saman oloiselta kuin Infiniti Q50 tai Volvo S60. Sillä on pituutta 4570 mm ja sen akseliväli on 2620 mm, sähkömoottorin tehoksi mainitaan 127 hv ja huippunopeudeksi 160 km/h. Omamassaltaan 1550-kiloisen polttomoottorina toimii 1,0-litrainen nelisylinterinen turbodiesel. VArauskapasiteetista huolehtivat litium-ionityyppiset akut. Auto kiihtyy 0–50 km/h tehtaan mukaan 4,5 sekunnissa.

Trumpchi on merkkinä tuttu monelle Kiinassa käyneelle, mutta useimmille suomalaisille se on tuiki vieras. Automerkkinä Trumpchi on uudehko, sillä ensimmäiset 500 kappaletta neliovisia Trumpchi GA5 sedaneita toimitettiin vasta vuonna 2010. Kyseisenä vuonna Kiinassa järjestettiin yleisurheilun Aasian mestaruuskisat ja autot menivät järjestelykomitean käyttöön.

Trumpchi GA5:stä tekee erityisen mielenkiintoisen se, että GA5 pohjautuu Alfa Romeon aiemman lippulaiva 166:n pohjalevyyn, mikä selittyy GAC Trumpchin yhteyksillä Fiat Chrysleriin. Vielä mielenkiintoisempi kysymys on, viedäänkö Trumpchi E-Jetiä jatkossa maan uuden presidentin kunniaksi Yhdysvaltoihin pidennettynä valtiotason saattolimusiinina.