Porsche 911 GT3 Touring Package: Kaikuja vuodelta 1973!
Uusi Porsche 911 GT3 on saatavissa yksinomaan käsivaihteistolla ja nyt myös ilman takaspoileria.
Hillityn ulkokuoren alta paljastuu silkkaa moottoriurheiluteknologiaa. Vapaasti hengittävä nelilitrainen moottori kehittää tehoa 500 hv (368 kW) ja vääntöä 460 Nm. Uutuusmalli kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa peräti 3,9 sekunnissa ja saavuttaa 316 km/h:n huippunopeuden.
Touring Package -nimi palauttaa mieliin 911 Carrera RS:n samannimisen muunnelman mallivuodelta 1973. Puhdaslinjainen muotoilu ja ohjaamon ajaton eleganssi olivat jo tuolloin 911:n tavaramerkkejä. Konsepti toistuu ja uudistuu Touring Package -paketilla varustetussa uudessa 911 GT3:ssa.
Touring Package paketin yhteyteen on mahdollista saada myös käytännöllisesti katsoen kaikki 911 GT3:n lisävarusteet Clubsport Package pakettia ja Alcantara-varusteita lukuun ottamatta. Saatavissa ovat mm. kaikki kori- ja vannevärit, keraami-set PCCB-jarrut, etuakselin nostojärjestelmä, LED-ajovalot, kaikki istuinvariantit, Chrono Package ja eri audiojärjestelmävaihtoehdot.
Touring Package version tilauskirjat on jo avattu. Touring Package paketilla varus-tetun 911 GT3:n hinta on Saksassa 152 416 euroa sisältäen alv:n ja maakohtaisen varustelun.
Joka suhteessa suorituskykyinen superauto
Touring Package paketilla varustetun GT3:n muotoilu on pysynyt ennallaan perää lukuun ottamatta. Autossa on suuret ilmanottoaukot keulassa ja 911 GT3:lle tunnusomainen ilmanpoistoaukko tavaratilan luukun etupuolella. Myös etu- ja taka-valot on säilytetty samanlaisina, mutta ne eivät ole tummennetut.
Auton sivuilla katseen kiinnittävät taotut, lukkiomutterein varustetut kevytmetallivanteet. Etuakselilla on 245/35 ZR 20 koon renkaat yhdeksän tuuman levyisillä vanteilla, kun taas takana on 305/30 ZR 20 -mittaiset renkaat 12 tuuman levyisillä vanteilla.
Uuden malliversion kori on pyöräkoteloiden kohdalla 44 mm leveämpi kuin 911 Carrerassa, joten renkaat antavat entistä vahvemman visuaalisen vaikutelman. Auto myös näyttää todellista leveämmältä 25 mm matalamman korin ansiosta.
Urheilullisen aerodynamiikan takuuna Gurneyn läpällä varustettu takaspoileri
Uutuusmalliin tehdyt hienovaraiset rakenteelliset parannukset näkyvät selvimmin auton perässä. Sarjatuotanto-911:stä tuttuun laajenevaan takaspoileriin on lisätty korinvärinen Gurneyn läppä, joka parantaa aerodynamiikkaa. Erityisesti räätälöidys-sä takasäleikössä on GT3 Touring logo.
Muita tunnusomaisia piirteitä ovat hopeanväriset sivuikkunoiden kehykset, sporttipakosarjan pakoputket sekä ajovalonpesinten luukut. Myös Porsche-logo auton takana on hopeansävyinen. ”Black Exterior Touring Package” varustevaihtoehdossa kaikki nämä osat ovat mustia, kuten 911 GT3 perusmallissa. Myös etu- ja takavalot ovat tummennetut tässä muunnelmassa.
Sisätilojen nahkaverhoilu
Ohjaamo manuaalivaihteistoineen antaa klassisen urheiluauton vaikutelman. Puh-dasverisen GT-auton tavoin verhoilua hallitsee aito nahka alcantaran sijasta. Kes-kiasennon merkillä varustettu ohjauspyörä, vaihdetangon nuppi, ovipaneelien kyy-närnojat, keskikonsolin säilytyslokeron kansi ja ovien sisäkahvat on verhoiltu si-leäpintaisella nahalla. Istuimien keskiosissa on musta kangasverhoilu. Pääntuissa on kohokuvioidut Porsche-vaakunat, ja kaikki osittaisen nahkaverhoilun saumat on ommeltu mustalla langalla. Mustat alumiiniyksityiskohdat antavat sisäverhoilulle viimeisen silauksen.
Kuusivaihteisen vaihteiston välityssuhteet on säädetty tarkasti maksimaalista tehoa silmällä pitäen, ja sen vaihto-ominaisuudet ovat erityisen sporttiset. Automaattinen välikiihdytystoiminto takaa vaikuttavan äänen pienemmälle vaihteelle vaihdettaessa. Keskikonsolin Sport-painikkeella aktivoitava toiminto tekee vaihtamisesta dynaamisempaa vaihteiden nopeamman synkronoinnin ansiosta. Vaihteistosta vääntövoima välittyy takapyörille mekaanisen taka-akselin tasauspyörästön lukon ja Porschen PTV-järjestelmän välityksellä.
Rata-autotason kuusisylinterinen vapaasti hengittävä moottori
Kaikissa manuaalivaihteistolla varustetuissa 911 GT3 -malleissa on sama voimalinja ja alusta. Kuusisylinterinen ja nelilitrainen bokserimoottori on tuttu 911 RSR:n ja 911 GT3 Cupin kaltaisista rata-autoista. Kyseessä on Porschen tehokkain vapaasti hengittävä suoraruiskutusmoottori ja iskutilavuudeltaan suurin kuusisylinterinen bokseri, jonka yhtiö on istuttanut katuautoon.
Moottorin erityisvahvuutena on suuri kierrosnopeus: nokka-akseli pyörii jopa 9000 r/min, mitä voidaan pitää poikkeuksellisena jopa urheiluautojen mittapuulla.
Jäykkä alusta ja takapyöräohjaus
Porsche 911 GT3:n alusta kertoo Porschen vahvasta moottoriurheiluosaamisesta. Tarkan jousitustuntuman ohella alusta takaa ylivertaisen käsiteltävyyden, ennen kaikkea aktiivisen takapyöräohjauksen ansiosta. Takapyöräohjaus parantaa ketteryyttä ja ajovakautta kääntämällä takapyöriä ajonopeuden mukaan joko vastakkaiseen tai samaan suuntaan etupyörien kanssa.
Renkaiden koko molemmilla akseleilla on mitoitettu siten, että etupyörät välittävät ohjausliikkeet ja jarruvoimat optimaalisesti, kun taas takarenkaat varmistavat vahvan vedon ja pitävän otteen tiehen.
Porsche Track Precision -sovellus vakiovarusteena
Jokaisen 911 GT3 -mallin vakiovarusteluun kuuluu online-navigointimoduulin ja reaaliaikaisia liikennetietoja tarjoavan Porsche Communication Management (PCM) järjestelmän ohella Connect Plus -moduuli ja Porschen Track Precision -sovellus, joka mahdollistaa ajotietojen automaattisen tallentamisen, näyttämisen ja analysoinnin älypuhelimessa.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Auto Bild 5/2024 on kaupoissa
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Dynaaminen dipolikaiutin Kanadasta
Asiallisia laitetelineitä Saksasta
McIntoshin kaksi uutta esivahvistinta
OePhi Tanskasta
Mola Mola Perca
Klaus Haapaniemi: "Minulla ei ole emotionaalista suhdetta esineisiin"
10 wattia kuulokevahvistimesta
Atohmilta uusi dsp-vahvistin
Muotoilija, tekstiilisuunnittelija Erja Hirvi: ”Haaveilu on asia, jota kaikkien pitäisi harrastaa, sillä se luo toivoa”
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Tätä hirviötä et kohtaa kadulla: 730-hevosvoimaista pirulaista valmistetaan ainoastaan 62 kappaletta!
Renault Captur uudistui: Muuttui sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien kanssa
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN