Audi RS 5 Coupé: Tuplaturbo-V6 vääntää 600 Nm
Uusi Audi RS 5 Coupé on ensimmäinen uuden RS-muotoilukielen Audi Sport -malli. Auton 2,9 TFSI turbomoottori tuottaa 331 kW tehoa ja 600 Nm vääntöä. Vakiona oleva quattro-neliveto jakaa voimaa kaikille neljälle pyörälle.
Audi RS 5 Coupén suunnittelijat saivat inspiraationsa Audi 90 quattro IMSA GTO -mallista. RS 5 Coupén etuosan massiiviset ilmanottoaukot yhdistettynä hunajakennomaiseen rakenteeseen ovat tyypillisiä RS-malleille. Verrattuna Audi A5 -mallistoon Singleframe-etusäleikkö on Audi RS 5 -mallissa selkeästi leveämpi ja matalampi. Ajovalojen vieressä on erilliset ilmanottoaukot. Ulkonevat pyöräkotelot korostavat quattro-muotoilua.
Mallin urheilullisuutta korostavat myös tunnusmerkillinen RS-diffuusori, ovaalinmuotoiset pakoputkien päät ja takaspoileri. Audi RS 5 -mallissa on vakiona 19” alumiinivanteet ja lisävarusteena on saatavilla myös 20” alumiinivanteita. Carbon hiilikuitu -ulkonäköpaketit sekä musta optiikka -ulkonäköpaketti tarjoavat lisää muunneltavuusvaihtoehtoja. Uusi Audi RS 5 Coupé on 4 723 mm pitkä, joka on 74 mm pidempi kuin edeltävä malli.
Täysin uusi 2,9 TFSI 331 kW V6-biturbomoottori tarjoaa enemmän voimaa ja tehokkuutta sekä vertaansa vailla olevan RS-äänimaailman. Kierrosnopeusalueella 1 900–5 000 uusi Audi RS 5 tarjoaa 600 Nm vääntöä, joka on 170 Nm enemmän kuin edeltävässä moottorissa.
Audi A5 -perheen huippumalli kiihtyy 0–100 km/h 3,9 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 250 km/h, mutta lisävarusteena huippunopeus on mahdollista kasvattaa 280 km/h. NEDC-ajosyklin mukaan RS 5 -mallin kulutus on 8,7 l/100 km, mikä vastaa 197 g/km CO2-päästöä.
Toinen tehokkuutta lisäävä tekijä on uuden Audi RS 5 Coupén merkittävästi keventynyt paino. Auto painaa nyt 1 655 kg ollen siten 60 kg kevyempi kuin edeltävä malli.
Kahdeksanvaihteinen tiptronic-automaattivaihteisto ja quattro-neliveto takaavat urheilullisen ajokokemuksen. Voima jaetaan akseleille epäsymmetrisesti 40:60 suhteessa. Suomessa on lisäksi vakiona aktiivinen takatasauspyörästön lukitusjärjestelmä, joka jakaa aktiivisesti voimaa takapyörien välillä. Tällä taataan optimaalinen veto sekä paras mahdollinen turvallisuus.
Audi RS 5 -mallissa on uudistettu viisipistetuettu jousitus etuakselilla. Taka-akselin jousitus on toteutettu nyt uudella viisipistetuennalla, joka korvaa edellisessä mallissa käytetyn trapedsoidijousituksen. Audi Sport tarjoaa lisävarusteena Dynamic Ride Control (DRC) -erikoisurheilualustan, keraamiset etujarrulevyt ja dynaamisen RS-ohjauksen.
Audi RS 5 Coupé -mallin vakiovarusteluun kuuluvat mustat, Alcantara/nahkaverhoillut RS-urheiluistuimet, joiden selkänojissa on RS-logot. Lisävarusteena istuimet on saatavilla nappanahkaverhoiltuna ”hunajakenno”-tikkauksella. Nahalla päällystetty RS-monitoimiurheiluohjauspyörä on alaosastaan tasainen. Lisävarusteena saatavilla oleva Audi virtuaalinen mittaristo näyttää tietoa muun muassa rengaspaineista, vääntömomentista ja g-voimista.
Audi RS 5 Coupén Audi smartphone interface -liitäntä tukee Apple Car Play- ja Android Auto -sovelluksia. Tietyt sovellukset, kuten puhelimen, navigaattori ja suoratoistopalvelut, näkyvät siten suoraan MMI-näytöllä. Audi phone box puolestaan lataa älypuhelimen induktiivisesti Qi-standardin mukaan, yhdistää sen langattomasti auton antenniin ja varmistaa näin ihanteellisen signaalin vastaanoton laadun.
Saatavilla on myös laaja valikoima kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kuten esimerkiksi Teknologia-paketti ”Tour”, johon kuuluvat Audi Adaptive Cruise Control -järjestelmä Stop&Go-toiminnolla sisältäen ruuhka-avustimen, Audi Pre Sense -järjestelmä eteen sisältäen törmäyksenestoavustimen ja kääntymisavustimen, Audi active lane assist -aktiivinen kaistallapysymisvahti, nopeusrajoitustunnistin ja ennakoiva taloudellisuusavustin.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Auto Bild 4/2024 on kaupoissa
Porsche Taycan: Mallisto laajenee Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach -versioin
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Austrian Audio Full Score One
Sennheiser ACCENTUM Plus
Skanditunnelmaa ja avaruutta 70-luvun talossa
Kaiutin ilman jakosuodinta
Tiili, tiikki ja kastanja hurmasivat 60-luvun rivitalossa
Pioneerilta kaksi uutta av-vahvistinta
Ruokakomero helpottaa arkea
Tässä on Koti ja keittiön kaunein koti 2023! Sattuma vei lapsiperheen mansardikattoiseen puutaloon
Kantolaukku vinyylilevyille
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
MG3 Hybrid+: Saapuu Suomeen tulevana kesänä
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
LUETUIMMAT
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN