Transitissa on uusi keulamuotoilu ja kolmilistainen Transit-etusäleikkö. Pakettiauto on kuin liikkuva toimisto. Ohjaamossa on luokkansa parhaat säilytystilat, ja se on entistä mukavampi ja ergonomisempi. Autossa on SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä ja MyFord Dock -laitetelakka. Muita ensimmäistä kertaa hyötyajoneuvossa esiteltäviä teknologioita ovat mm. älykäs nopeudenrajoitin.
Ford Transit Custom: Myös taloudellisena Econetic-versiona
Transit Customissa on merkittäviä uusia ominaisuuksia ja uusi polttoainetaloudellinen ECOnetic-malliversio, jonka CO2-päästöt ovat 148 g/km*, sekä mullistava 2.0-litrainen Ford EcoBlue -dieselmoottori.
Uuden sukupolven Transit Custom antaa esimakua Fordin seuraavasta suuresta hyötyajoneuvoinnovaatiosta. Yhtiö esittelee Transit Customista päästöttömän ladattavan hybridimallin vuonna 2019. PHEV Transit Customia aletaan testata tositoimissa Lontoossa myöhemmin tänä vuonna.
Loppuvuodesta 2012 ensiesitellystä Transit Customista tuli nopeasti Fordin myydyin hyötyajoneuvo Euroopassa. Viime vuonna niitä myytiin 118 000 kappaletta, mikä on 15 prosenttia edemmän kuin vuonna 2015, jolloin tehtiin edellinen myyntiennätys.
Transit Custom oli ensimmäinen laajennetun Transit-tuoteperheen malli ja pitkälti sen ansiosta Ford on ollut hyötyajoneuvojen markkinajohtaja Euroopassa vuodesta 2015 lähtien. Tuoteperhettä ovat myöhemmin täydentäneet Transit Courier, Transit Connect ja Transit.
Ford EcoBlue ja ECOnetic
Uudessa Transit Customissa on huipputeknologinen Ford EcoBlue -dieselmoottori, joka vähentää omistamisen kustannuksia ja tuo suorituskykyetuja verrattuna mallistosta poistuneeseen 2.2 litran dieselmoottoriin. Tehovaihtoehdot ovat 105 hv, 130 hv tai 170 hv. Moottori kuluttaa 13 prosenttia vähemmän polttoainetta ja se tuottaa 20 prosenttia enemmän vääntöä alakierroksilla.
Asiakkaille, jotka etsivät vieläkin edullisempia omistamisen kustannuksia ja alempaa polttoaineen kulutusta, on tarjolla uusi ECOnetic-vaihtoehto. Sen CO2-päästöt oat 148 g/km ja polttoaineen kulutus 5,7 l/100 km*, mikä on 6 prosenttia parempi nykyiseen taloudellisimpaan autoon verrattuna.
300-sarjan lyhyen akselivälin malliin saatavassa ECOnetic-versiossa on 105 hevosvoimaa ainutlaatuisella kalibroinnilla ja Auto-Start-Stop-toiminto, matalan vierintävastuksen renkaat, Fordin innovatiivinen kiihdytyksenhallintajärjestelmä sekä kiinteä 100 km/h nopeudenrajoitin.
Uuden Transit Customin saa kahdella eri kattokorkeudella, kahdella akselivälivaihtoehdolla, 2,6–3,4 tonnin kokonaispainolla, jopa 1 450 kilon hyötykuormalla sekä kolmella eri korivaihtoehdolla (Pakettiauto Van, Kombi M1 ja Jatko-ohjaamo pakettiauto). Suomen mallivalikoima vahvistetaan myöhemmin.
Uusi malli pitää yllä Transitin mainetta luokkansa parhaasta kuljetuskyvystä, ja siinä on innovatiivisia kuormatilaratkaisuita, kuten mahdollisuus lastata autoon erittäin pitkiä esineitä väliseinään tehdyn luukun ansiosta, sekä integroidut kattokiskot, jotka voidaan taittaa pois silloin kun ne eivät ole käytössä.
Dynaamista muotoilua ja toimisto ohjaamossa
Uuden Transit Customin dynaaminen keula perustuu samaan muotokieleen Fordin uusimpien henkilöautojen kanssa. Puolisuunnikkaan muotoinen etusäleikkö on sijoitettu korkealle ja ajovaloumpiot ovat kapeat. Siihen saa uusimmat ajovaloteknologiat. Paremmin varustelluissa malleissa on uudet, omaleimaiset LED-päiväajovalot ja tehokkaat HID Xenon -ajovalot.
Ohjaamon sisustus on täysin uusi. Kojelauta perustuu Fordin uuteen muotoilufilosofiaan, joka esiteltiin ensimmäistä kertaa uudessa Fiestassa. Kojelaudan asettelu on miellyttävä ja käyttäjälähtöinen, ja se on saanut vaikutteita kuluttajien tavasta käyttää älylaitteita ja tabletteja.
Kojelaudan muotoilu perustuu visuaalisesti voimakkaisiin vaakatasoisiin yksityiskohtiin, jotka korostavat matkustamon leveyttä. Uudessa kojelaudassa on käytetty houkuttelevia ja kestäviä materiaaleja. Käytännölliset yksityiskohdat on suunniteltu kuljettajille, jotka käyttävät ohjaamoa liikkuvana toimistonaan pitkinä työpäivinä.
Uuden muotoilun myötä Transit Customin ohjaamossa on luokkansa johtavat säilytystilat, tilavuudeltaan jopa 25 litraa pelkästään kojelaudassa. Näitä ovat muun muassa kolme kätevää avointa säilytyslaatikkoa kojelaudan yläosassa, joissa voi säilyttää esimerkiksi mobiililaitteita, sekä tilava hansikaslokero, jonka alaosaan mahtuu A4-kokoisia kansioita.
Muita käytännöllisiä ratkaisuja ovat auki taittuva mukinpidike vaihdekepin alapuolella sekä kojelaudan molemmissa päissä olevat kaksi mukinpidikettä ja pullonpidikkeet jopa 2 litran vetoiselle pullolle. Myös ovipaneelit on uudistettu täysin ja niissä on enemmän säilytystilaa, kuten kolme suurta säilytystilaa sekä käytännöllinen uusi ovenkahva, joka on integroitu koristeelliseen oven verhoiluun.
Täysin uudet näytöt ja ohjauspaneelit ovat kuljettajan kannalta ergonomisempia ja helppokäyttöisempiä. Huippuvarustelluissa malleissa on tabletin inspiroima 8 tuuman värillinen kosketusnäyttö ja Fordin SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä, jota voidaan käyttää nipistys- ja pyyhkäisyeleillä.
Fordin SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmän avulla Transit Customin kuljettajat voivat hallita äänentoistoa, navigaatiota ja järjestelmään yhdistettyjä älypuhelimia yksinkertaisilla englanninkielisillä äänikomennoilla. Kytkemällä äänikomennot päälle ja sanomalla ”I need a coffee”, ”I need fuel” tai ”find an address” kuljettajat voivat paikantaa lähialueen kahvilat, bensa-asemat tai seuraavan pysähdyspaikan. Järjestelmä on Apple CarPlay- ja Android Auto™ -yhteensopiva.
Niissä ajoneuvoissa, joissa ei ole 8- tai 4-tuumaista kosketusnäyttöä, on kojelaudan keskelle asennettu MyFord Dock -laitetelakka. Siinä voi säilyttää ja ladata älypuhelimia, MP3-soittimia tai satelliittinavigointilaitteita. USB-liitin ja 12 voltin pistorasia sijaitsevat ylemmässä säilytyslaatikossa kuljettajan edessä, vaihdekepin vierellä, mikä tekee lataamisesta helppoa.
Matkustusmukavuutta parantavat entisestään uudet istuimet, joiden pehmustemateriaali ja muoto antavat optimoidun tuen. Verhoiluun käytettävät materiaalit on myös uudistettu täysin ja niissä on kiinnitetty erityistä huomiota laatuun, kestävyyteen ja ulkonäköön. Istuinten kankaat ovat käyneet läpi Fordin kaikkien aikojen rankimmat kulumistestit.
Kehittynyttä teknologiaa ja kuljettajaa avustavia ominaisuuksia
Uuteen Transit Customiin on saatavilla useita edistyksellisiä kuljettajaa avustavia teknologioita. Siinä on ensimmäisenä hyötyajoneuvona älykäs nopeudenrajoitin (Intelligent Speed Limiter), joka säätää automaattisesti ajoneuvon maksiminopeutta nopeusrajoituksen mukaan, joita se seuraa liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän (Traffic Sign Recognition) avulla.
Uuteen malliin on saatavilla myös kuolleen kulman varoitusjärjestelmä (Blind Spot Information System), jota täydentää risteävän liikenteen tunnistava Cross Traffic Alert -toiminto. Se varoittaa parkkipaikalta pois peruuttavaa kuljettajaa mahdollisista takaa kulkevista autoista. Toiminto on omiaan pakettiautoille, joista näkyvyys taaksepäin on usein rajoittunutta.
Nämä uudet ominaisuudet täydentävät Transit Customin varustelua entisestään. Entuudestaan varusteisiin kuuluvat jalankulkijoita suojaava Pre-Collision Assist with Pedestrian Detection -hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti (Lane Keeping Alert), sivutuulen vakautusjärjestelmä (Side Wind Stabilisation) ja aktiivinen vakionopeudensäädin (Adaptive Cruise Control).
Uusimpiin varusteisiin kuuluu myös pehmeästi ja herkästi vaihteita vaihtava 6-vaihteinen SelectShift-automaattivaihteisto. Lisäksi Kombi M1 -malliin on saatavana ensimmäisenä segmentissään takailmajousitus, joka mahdollistaa joustavan, hallitun ja tasaisen kyydin kuormasta riippumatta.
Asiakkaat voivat valita valinnaisvarusteena uuden sähköjärjestelmän liitäntämoduulin (Upfitter Interface Module), joka mahdollistaa pääsyn ajoneuvon sähköjärjestelmän tietoihin ja mahdollistaa jälkikäteen tehtävät muutokset ja lisävarusteiden asentamisen siten, että niitä voidaan käyttää ja hallita tehokkaammin käyttäen reaaliaikaisia ajoneuvon tietoja väyläjärjestelmistä.
Sport-malli saa uuden ilmeen
Uuden Transit Custom -malliston huippu on dynaaminen, 170-hevosvoimainen Sport-malli, jonka saa Euroopassa kahdeksalla eri kori- ja istuinvaihtoehdolla sekä lyhyellä tai pitkällä akselivälillä.
Sport-mallille ominainen tuplaraidoitus konepellissä ja korinmuotoilusarja on suunniteltu uudelleen uutta mallia varten. Siihen kuuluvat huomiota herättävä, kaksisävyinen musta raidoitus joko oranssilla tai hopeisella korostuksella. Sporttinen tyyli jatkuu ohjaamossa, jossa on osittainen nahkaverhoilu.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
OePhi Tanskasta
Kristiinankaupungissa odotti 200-vuotias puutalo
Tiili, tiikki ja kastanja hurmasivat 60-luvun rivitalossa
Staxin uusi kuulokesetti
Pioneerilta kaksi uutta av-vahvistinta
Arendal Soundin subbari alennuksella
Cambridge Audion klassikko päivittyy
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
Klassikkovahvistin Italiasta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN