Fordin uusien Transit ja Transit Custom -hyötyajoneuvojen voimanlähteenä on täysin uusi, viimeisintä teknologiaa edustava 2.0-litrainen Ford EcoBlue -dieselmoottori. Suorituskykyisemmät ja omistamisen kustannuksiltaan pienemmät uutuudet ovat nyt tilattavissa ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen loppukesällä 2016.
Ford EcoBlue -moottori: Lisää suorituskykyä uuteen Ford Transitiin ja Transit Customiin
Uusissa Ford Transit ja Transit Custom -hyötyajoneuvoissa ensiesitellään käyttökustannuksia pienentävä ja suorituskykyisempi täysin uusi Ford EcoBlue -dieselmoottori.
Seuraavan sukupolven Ford EcoBlue -moottori pienentää polttoaineenkulutusta jopa 13 prosenttia verrattuna edeltävään 2.2-litraiseen TDCi-moottoriin. CO2-päästöt ovat alimmillaan 161 g/km* ja alakierroksilla lisääntyneen väännön myötä ajettavuus on entistäkin parempi. Uudella moottorilla varustetuissa autoissa huoltovälit ovat jopa 2 vuotta/60 000 km.
Aiempaa pienemmän iskutilavuuden omaava 2.0-litrainen Ford EcoBlue -dieselmoottori on suunniteltu ja valmistettu täyttämään Fordin tiukat hyötyajoneuvojen kestävyysvaatimukset. Ford EcoBlue -moottorilla varustetuilla Transit-malliston autoilla on ajettu vaativia kestävyystestejä 5,5 miljoonaa kilometriä vastaava määrä. Transit-asiakkaiden ajamina näistä testeistä suoritettiin 400 000 kilometriä.
Uusien dieselteknologioiden myötä täyttyvät syyskuussa 2016 voimaantulevat Euro 6
-tason tiukemmat päästövaatimukset. Niissä vaaditaan 55 prosentin vähennys NOx-päästöissä verrattuna Euro 5 -päästötasoon.
Täysin uuden moottorivalikoiman lisäksi Transitiin ja Transit Customiin on nyt saatavana lisää kehittyneitä kuljettajaa avustavia teknologioita, kuten sivutuulen vakautus sekä törmäyksenestoavustin jalankulkijoiden tunnistuksella. Vuoden 2016 lopulla saataville tulee myös automaattivaihteisto. Transit Custom Kombi -mallien valinnaisvarusteisiin lisätään samalla ilmajousitus taakse.
Transit ja tonniluokan Transit Custom ovat keskeiset mallit Fordin Transit-mallistossa, johon kuuluvat myös Transit Connect ja Transit Courier -pakettiautot. Laajennetun Transit-malliston menestyksen myötä Ford nousi vuoden 2015 myydyimmäksi hyötyajoneuvomerkiksi Euroopassa ensimmäistä kertaa 19 vuoteen. Fordin kokonaismyynti oli 280 000 kappaletta, eli 23 prosenttia enemmän kuin vuonna 2014.
Kasvu on jatkunut vuoden 2016 ensimmäisen neljän kuukauden aikana. Transiteja ja Transit Customeja on myyty 66 700 autoa, mikä on 18 prosenttia enemmän viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Suomessa Ford oli ensimmäisellä vuosineljänneksellä pakettiautojen rekisteröintitilaston ykkönen ja Transit jatkoi kokoluokkansa eniten rekisteröitynä pakettiautona.
Taloudellisempi, tehokkaampi ja hienostuneempi Ford EcoBlue-dieselmoottori
Uuden 2.0-litrainen Ford EcoBlue -dieselmoottorin rakenne on suunniteltu takaamaan uuden sukupolven taloudellisemmat, tehokkaammat ja hienostuneemmat moottorit tuleviin Ford henkilö- ja hyötyajoneuvomalleihin.
Moottori on kehitetty käyttäen uusinta turboahdin-, polttoaineensuihkutus-, poltto-, rakennesuunnittelu- ja matalakitkateknologiaa, millä saadaan merkittäviä parannuksia polttoainetaloudellisuuteen, suorituskykyyn ja ajamisen mukavuuteen ja samalla täytetään Transitin voimanlähteeltä vaadittava ylivoimainen kestävyys ja pienet omistamisen kustannukset.
2.0-litrainen Ford EcoBlue-moottorin saa Transit Customiin 105 hv, 130 hv ja 170 hv versioina. Transit-mallistossa käytössä ovat 130 hv ja 170 hv versiot. Kaikkien moottoreiden teho ja vääntö ovat suuremmat kuin edeltävän 2,2-litraisen moottorin. Matalilla kierrosluvuilla vääntö on kasvanut merkittävästi, jopa 20 prosenttia 1 250 r/min kierrosnopeudella. Se tuo lisää vastetta ja joustavuutta jokapäiväiseen ajamiseen.
Pienentynyt polttoaineenkulutus pienentää myös käyttökustannuksia. Transitin CO2-päästöt ovat alimmillaan 174 g/km ja EU-yhdistetty polttoaineenkulutus 6,6 l/100 km eli noin 10 prosenttia pienemmät kuin edeltäjässä.
Transit Customin CO2-päästöt ovat alimmillaan 161 g/km ja EU-yhdistetty polttoaineenkulutus 6,2 l/100 km. Nämä luvut ovat noin 13 prosenttia edeltäjää pienemmät.
Huolto-ohjelman mukaiset huoltokustannukset ovat myös alemmat, huoltovälit pitenevät jopa 2 vuoteen/60 000 kilometriin. Huoltoväli on jopa 10 000 kilometriä pidempi sekä Transitissa että Transit Customissa.
2.0-litraisessa Ford EcoBlue -dieselmoottorissa on optimoitu polttojärjestelmä sekä pakokaasujen jälkikäsittelyyn valikoiva katalyyttinen pelkistys (SCR), joka käyttää AdBlue® -lisäainetta. Näin saavutetaan tiukat Euro 6 -päästötason vaatimukset.
Uusi moottori tuo lisämukavuutta kuljettajalle pitkiinkin työpäiviin. Moottorin ääntä on vähennetty huomattavasti ja mukavuus on henkilöautomaisella tasolla. Transitin ja Transit Customin luokkansa johtavaa ajodynamiikkaa on parannettu entisestään, ohjausvaste on parempi ja takaiskunvaimennus on suunniteltu tuomaan enemmän mukavuutta ja hallintaa.
Kehittynyttä teknologiaa
Täysin uuden moottorin lisäksi uuteen Transitiin ja Transit Customiin esitellään uusia kuljettajaa avustavia teknologioita sekä ajoneuvoteknologiaa tuomaan lisää mukavuutta ratin taakse.
Transitiin ja Transit Customiin on valittavissa teknologioita, jotka käyttävät samaa kamera- ja tutkateknologiaa kuin Fordin uusimmat henkilöautot, kuten Mondeo ja S-MAX.
Törmäyksenestoavustin jalankulkijoiden tunnistuksella – Voi auttaa kuljettajaa välttämään törmäyksiä tai vähentää joidenkin keulatörmäysten vakavuutta
Aktiivinen vakionopeudensäädin – eteenpäin suunnattu tutka auttaa kuljettajaa pitämään halutun etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon
Liikennemerkkien tunnistus – tunnistaa automaattisesti vakiomuotoiset nopeusrajoitus- sekä ohituskieltomerkit ja näyttää ne mittariston tietonäytössä
Päivitetty ESC-ajovakaudenhallintajärjestelmä on vakiovarusteena molemmissa malleissa. Se sisältää laajan valikoiman toimintoja, jotka parantavat ajoneuvon vakautta ääritilanteissa. Näihin kuuluu kolme Ford-patentoitua ominaisuutta:
Sivutuulen vakautus (Side Wind Stabilisation) – uusi järjestelmä, joka käyttää jarruja auton toisella puolella vähentämään yhtäkkisen sivutuulenpuuskan vaikutusta
Aliohjautuvuuden hallintajärjestelmä (Curve Control) – Fordin kehittämä ohjelma, joka auttaa hidastamaan ajoneuvoa turvallisesti ja vakaasti, jos ajoneuvo tulee kaarteeseen, kuten moottoritien ramppiin, liian kovalla vauhdilla
Kaatumisenesto (Roll Stability Control) – suunniteltu estämään ajoneuvon kaatumista moottorin vääntöä ja yksittäisten pyörien jarruja säätelemällä
Ohjaamossa Transitiin on nyt saatavana Ford SYNC 2-yhteydenpitojärjestelmä uudella 6-tuuman värillisellä kosketusnäytöllä. Näytöllä ja englanninkielisellä ääniohjauksella voidaan käyttää audiolaitteita, navigointijärjestelmää sekä matkapuhelinta.
Transit Customiin on saatavana uusi 4-tuumainen värinäyttö yhdessä SYNC-järjestelmän kanssa edeltäjämallin 3,5-tuumaisen näytön sijaan. Uuden Transitin ja Transit Customin 2.0-litraisella Ford EcoBlue -moottorilla tunnistaa ulkoa kromiviimeistellystä listasta alemmassa etusäleikössä.
Kuusinopeuksinen SelectShift-automaattivaihteisto tulee saataville Transit Customiin ja etuvetoisiin Transit-malleihin vuoden 2016 lopussa tuomaan lisää mukavuutta ja helppoutta erityisesti kaupunkiajoon. Yhdessä Ford EcoBlue -dieselmoottorin kanssa vaihteisto tarjoaa sujuvan ja tehokkaan ajokokemuksen. Vaihteita voi vaihtaa myös itse käyttämällä vaihteenvalitsimessa olevia painikkeita.
Ilmajousitus taakse tulee saataville Transit Custom Kombi -malleihin. Se on kehitetty erityisesti Transit Customiin ja täyttää Fordin tiukat hyötyajoneuvojen kestävyysvaatimukset. Ilmajousitus tarjoaa tasaisen kyydin vaihtelevilla kuormilla ja parantaa matkustusmukavuutta ja ajettavuutta.
Päivitetty Transit- ja Transit Custom -mallisto tarjoaa hyötyajoneuvoasiakkaille tuttuun tapaan kattavan malliston akseliväli- ja kattokorkeusvaihtoehtoineen. Transit-asiakkaille on tarjolla vaihtoehtoja etuvedolla, takavedolla ja älykkäällä AWD-nelivedolla sekä alustamallit ja linja-auto.
Ford Transit ja Transit Custom
Uusi 2.0 Ford EcoBlue Edeltävä 2,2-litrainen TDCi Tehon/väännön lisäys
105 hv/360 Nm (vain Transit Custom) 100 hv/310 Nm +5 hv/+50 Nm
130 hv/385 Nm 125 hv/350 Nm +5 hv/+35 Nm
170 hv/405 Nm 155 hv/385 Nm +15 hv/+20 Nm
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Auto Bild 4/2024 on kaupoissa
Porsche Taycan: Mallisto laajenee Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach -versioin
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Tiili, tiikki ja kastanja hurmasivat 60-luvun rivitalossa
Pioneerilta kaksi uutta av-vahvistinta
Ruokakomero helpottaa arkea
Tässä on Koti ja keittiön kaunein koti 2023! Sattuma vei lapsiperheen mansardikattoiseen puutaloon
Kantolaukku vinyylilevyille
Diplomaatin kodissa Nairobissa on skandi-afrikkalainen tyyli
Puren klassikkoradiot
Klaus Haapaniemi: "Minulla ei ole emotionaalista suhdetta esineisiin"
10 wattia kuulokevahvistimesta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
5 VUOTTA SITTEN...
FOKUS MEDIA
Tiili, tiikki ja kastanja hurmasivat 60-luvun rivitalossa
Pioneerilta kaksi uutta av-vahvistinta
Ruokakomero helpottaa arkea
Tässä on Koti ja keittiön kaunein koti 2023! Sattuma vei lapsiperheen mansardikattoiseen puutaloon
Kantolaukku vinyylilevyille
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Uusi nimi: Autoverkkokauppa.fi on nyt Auto Bassadone
LUETUIMMAT
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
2024 Alfa Romeo Giulia ja Stelvio: Päivitetyt versiot saapuivat Suomeen
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN