Verkottuneet autot: Suomalaiset suhtautuvat varauksin
Suomalaiset ovat kansainvälisen autoliitto FIA:n tekemän tutkimuksen mukaan haluttomimpia jakamaan autojensa keräämää tietoa sekä erityisen huolissaan ajoneuvojen tietoturvasta. Autoilijat haluavat itse päättää kuka ajoneuvojen keräämää tietoa saa hyödyntää ja missä tilanteissa.
Nykyaikaiset autot keräävät runsaasti tietoa niiden käytöstä ja pystyvät välittämään dataa eteenpäin verkon välityksellä. Auton omistaja ei aina edes tiedä, mitä tietoja kerätään ja kuka niihin pääsee käsiksi. Kansainvälinen autoliitto FIA selvitti kuluttajien suhtautumista verkottuneisiin autoihin 12 Euroopan maassa. Tutkimuksessa selvisi, että suomalaiset suhtautuvat asiaan kaikkein epäilevimmin.
Autonomistajat haluavat päättää tietojensa käytöstä
Euroopanlaajuisesti 90 % autoilijoista oli sitä mieltä, että auton keräämien tietojen omistus kuuluu kuljettajalle tai auton omistajalle. Suomalaisista peräti 95 % oli tällä kannalla. Sekä koko tutkimuksessa että Suomessa 91 % haluaa, että ajoneuvon tietojen välittäminen on mahdollista kytkeä pois päältä. Ylivoimainen enemmistö (76 % koko tutkimuksessa ja 82 % suomalaisista) haluaa, että tietoja välitetään vain rajattu aika. Suomalaisista jopa kolmasosa antaisi luvan tietojen jakamiseen vain yhdeksi matkaksi kerrallaan, kun koko tutkimuksessa luku oli 25 %.
”Tutkimus osoitti selvästi sen, että ihmiset haluavat itse päättää kuka auton tietoja hyödyntää ja mitä tietoja ylipäänsä kerätään. Autonomistajat karsastavat sitä, jos heidät sidotaan esimerkiksi autonvalmistajan valitsemiin palveluntuottajiin. Kuluttajat haluavat itselleen vapauden valita”, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen kertoo.
Suomalaiset ovat varuillaan
Suomalaisten suurimmat huolenaiheet olivat henkilökohtaisten tietojen paljastuminen ja käyttö kaupallisiin tarkoituksiin. Ajoneuvojen seuranta huolestutti 77 prosenttia vastaajista koko tutkimuksen keskiarvon ollessa 70 %.
Mieluiten suomalaiset jakaisivat auton paikkatietoja tiepalvelulle tarvitessaan apua (80 %), mutta tämäkin lukema jää alle tutkimuksen keskiarvon (85 %). Ajoneuvon etädiagnosointiin on valmis antamaan luvan 76 % suomalaisista, mikä on pari prosenttiyksikköä keskiarvoa vähemmän. Reilu viidesosa suomalaisista ei olisi valmis jakamaan autonsa tietoja kenellekään.
”Haluttomuus tietojen jakamiseen johtunee osittain siitä, että muutama vuosi sitten tällaisista ominaisuuksista puhuttiin paljon verotuksen ja seurannan näkökulmasta. Asia voi olla vieras myös Suomen vanhan autokannan takia. Jos autossa on hädin tuskin ajonvakautus, niin netin kautta keskustelevat ja tietoja keräävät autot eivät ole ensimmäisenä mielessä”, Tolvanen arvioi.
Verkottuneet autot tuovat kuitenkin mukanaan hyödyllisiä palveluita autoilijoille. Esimerkiksi automaattinen hätäpuhelu eCall hälyttää avun välittömästi paikalle onnettomuuden sattuessa ja ajoneuvojen verkottuminen mahdollistaa tehokkaat ruuhka- ja kelivaroitusjärjestelmät.
”Tervetullut palvelu olisi sekin, että auto ilmoittaa polttoaineen huvetessa missä reitin varrella on halvinta tankata. Vain mielikuvitus on palvelujen kehittämisessä rajana. Ihmiset haluavat kuitenkin itse päättää mihin palveluihin kytkeytyvät. Näin hyvät palvelut elävät ja kehittyvät, huonot tai tarpeettomiksi koetut kuolevat pois”, Tolvanen sanoo.
Peräti 95 % tutkimukseen osallistuneista oli sitä mieltä, että kuluttajien oikeudet ajoneuvon keräämiin tietoihin pitää varmistaa joko kansallisella tai EU-lainsäädännöllä.
Näin tutkittiin
Tutkimusyhtiö Research Now toteutti tutkimuksen FIA Alue 1:n toimeksiannosta 12 Euroopan maassa syyskuun ja lokakuun puolivälin aikana 2015. Mukana olivat Suomi, Itävalta, Belgia, Tsekki, Tanska, Ranska, Saksa, Italia, Hollanti, Puola, Espanja ja Iso-Britannia. Tiedot kerättiin nettikyselyllä. Tutkimukseen kerättiin 12 000 lomaketta – noin 1000 joka maasta (Suomi 1006 kpl). Kohderyhmänä olivat 18-70-vuotiaat henkilöt, joiden taloudessa on auto, ja jotka käyttävät autoa vähintään kerran viikossa.
My Car My Data -kampanja
Autoliitto käynnisti marraskuussa yhdessä FIA alue 1:n ja eurooppalaisten sisarjärjestöjensä kanssa My Car My Data -kampanjan, jonka tavoitteena on vahvistaa kuluttajien asemaa verkottuneiden autojen (connected car) yleistyessä. Kampanjalla pyritään lisäämään ihmisten tietoisuutta verkottuneiden autojen ominaisuuksista sekä saada aikaan lainsäädäntö, jolla taataan, että auton kuljettaja tai omistaja saa päättää kuka tietoihin pääsee käsiksi.
Lisätietoa verkosta:
www.autoliitto.fi/mycarmydata
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Auto Bild 4/2024 on kaupoissa
Porsche Taycan: Mallisto laajenee Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach -versioin
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Hirsitalon runko paljaaksi ja kaikki uusiksi alusta asti
Elipsonin tehokkaampi pallo
Trianglen uusi Borea
SMSL:ltä daciton kuulokevahvistin
Näin onnistut! Taltuta tavarakaaos ammattijärjestäjän viidellä vinkillä
Treehousen ekstreemi laajakaistakaiutin
Exposurelta uusi cd-soitin
Klaus Haapaniemi: "Minulla ei ole emotionaalista suhdetta esineisiin"
10 wattia kuulokevahvistimesta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
5 VUOTTA SITTEN...
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Uusi nimi: Autoverkkokauppa.fi on nyt Auto Bassadone
LUETUIMMAT
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN