Naaraspuolisen strutsin sulat ovat jopa 76 cm pitkiä, ne painavat vain 3 grammaa ja kestävät jopa 5 vuotta. Auto kulkee samantyyppisen rakennelman läpi kuin jos se olisi autopesussa, mutta näin poistuu staattinen sähkö, jolloin pienet hiukkaset eivät tartu auton pintaan. Irtoava pöly imetään pois.
Päivän hilpein uutinen: Strutsinsulista tehty pölyhuisku!
Strutsinsulkia käytetään luomaan tasainen maalipinta uuteen Galaxyyn, Mondeoon ja S-Maxiin. Jokainen auto saa strutsinsulkakäsittelyn, jolla poistetaan kaikki pöly autojen pinnoista ennen kuin ne maalataan.
Strutsinsulkia käytetään osana laatuprosesseja tehtaalla, jossa valmistetaan kuutta eri Ford-mallia ja josta rullaa uusi auto ulos joka neljäskymmenes sekunti. T
Tehtaalla on käytössä alansa ensimmäisiä tuotantotekniikoita, joiden avulla varmistetaan ensiluokkainen laatu, kuten maalipintojen virheet havaitseva digitaalikamerajärjestelmä, audiojärjestelmän testaus ja virtuaalinen ajotesti kuljettajaa avustavien toimintojen testaamiseen.
Naaraspuolisen strutsin sulat ovat jopa 76 cm pitkiä, ne painavat vain 3 grammaa ja kestävät jopa 5 vuotta. Auto kulkee samantyyppisen rakennelman läpi kuin jos se olisi autopesussa, mutta näin poistuu staattinen sähkö, jolloin pienet hiukkaset eivät tartu auton pintaan. Irtoava pöly imetään pois.
“Pienen pienten pölyhiukkasten pois saaminen ennen maalausta parantaa merkittävästi lopputulosta. Strutsinsulkien käyttäminen on täydellinen ratkaisu hiukkasten poistamiseen niiden ainutlaatuisen rakenteen ja kestävyyden ansiosta”, kertoo Dirk Hölzer (Chief Paint Engineer, Ford of Europe).
Ford on investoinut vuodesta 2011 lähtien 2,3 miljardia euroa Valencian tehtaan laajentamiseen ja parantamiseen. Nykyisellään tehdas on yksi maailman edistyksellisimmistä, joustavimmista ja tuottavimmista autotehtaista koko maailmassa.
Sieltä valmistuu tänä vuonna 400 000 autoa ja siellä valmistettavat mallit ovat S-MAX, Galaxy, Kuga, Transit Connect, Tourneo Connect ja Mondeon kaikki kolme korimallia sekä Hybridi ja Mondeo Vignale. Strutsinsulkia käytetään myös Flat Rockin kokoonpanotehtaalla Michiganissa, Yhdysvalloissa, jossa valmistetaan kaikki Ford Mustangit.
Jokainen Ford Mondeo Vignale -ajoneuvo viimeistellään käsityönä kuuden ihmisen toimesta uudessa Vignale-keskuksessa. Ihmissilmien lisäksi käytössä on uusinta laser- ja kamerateknologiaa, kun koko auto korista ja osien yhteensopivuudesta lähtien maalipinnan viimeistelyyn asti tutkitaan tarkasti. Kaikkiaan mallille tehdään 100 laaduntarkastustoimenpidettä.
Tarkkuuteen ja yksityiskohtien hiomiseen panostetaan todella paljon. Jokaisen auton maalipinta kiillotetaan käsin täydellisen lopputuloksen aikaansaamiseksi. Autossa on 40 laserleikattua nahkaista osaa, joiden jokainen tikkaus tarkistetaan. Niiden tulee istua täydellisesti.
“Valencian tehtaastamme on tullut todellinen alan huippulaitos joustavuuden, tuottavuuden ja laadukkaan tuottamisen näkökulmasta”, kertoo Barb Samardzich (Chief operating officer, Ford of Europe). “On uskomatonta ja myös ennennäkemätöntä nähdä ylellisen Ford Mondeo Vignalen kulkevan samaa tuotantolinjaa Kugan ja Transit Connectin kanssa.”
Strutsinsulkakäsittelyn jälkeen on vuorossa auton maalaus, joka alkaa pohjatöillä, eikä pintaa tarvitse lämpökuivattaa vaiheiden välillä. Tällä toimenpiteellä pystytään vähentämään prosessin aiheuttamia CO2-päästöjä 15–25 prosenttia. Korroosionestopäällyste, vettä hylkivä tiivistysaine ja lopulta maalipinta laitetaan näiden kerrosten päälle ja lopulta kuivatetaan 180 asteessa.
Pienimmilläkin lämpötilan tai kosteuden muutoksilla voi olla vaikutusta maalausprosessiin.
Valencian tehtaalla on käytössä Fordin patentoima järjestelmä, joka havaitsee maalausvirheet. Järjestelmä kokoaa yhden kuvan 3 150 ottamastaan digitaalisesta kuvasta, jotka on otettu autosta loistevalojen alla. Järjestelmä vertaa kuvaa täydelliseen malliin ja osoittaa kohdat, jotka tulee korjata välittömästi.
“Monimutkaiset muodot ja kulmat vaikeuttavat mahdollisten korjattavien kohtien löytämistä paljaalla silmällä. Järjestelmämme löytää pienimmätkin epäkohdat, ja ne voidaan korjata saman tien”, Hölzer kertoo.
Fordin ajoneuvot käyvät läpi laajat laaduntarkistukset kokoonpanoprosessin kaikissa 34 vaiheessa. Kuuden mallin tuotantolinjoilla kulkee 18 000 eri komponenttia.
Viimeisessä vaiheessa laaduntarkkailuryhmät käyvät käsin ja erilaisin mittalaittein läpi koko auton: istuvatko kaikki peltien saumat oikein ja menevätkö ovet kiinni niin kuin niiden pitäisi.
Yhä useammat autolla matkustavat käyttävät esimerkiksi älypuhelimia musiikin kuunteluun autossa. Tätä varten Ford on kehittänyt alan ensimmäisen testin, jolla varmistetaan, että musiikki kuulostaa SYNC-järjestelmän kautta samanlaiselta kuin se tulisi CD:ltä tai radiosta.
Jokainen Valencian tehtaalla valmistettu auto koeajetaan 300 metriä pitkällä radalla. Silloin kuunnellaan, että kaikki auton sisälle kuuluvat äänet ovat sellaisia kuin niiden pitää ja että kaikki osat istuvat tiukasti ja turvallisesti.
Maalipinta tarkistetaan vielä kertaalleen ja auton päälle ruiskutetaan vettä 1,2 barin paineella usean minuutin ajan. Tällä varmistetaan, että ovien ja ikkunoiden tiivisteet eivät vuoda.
Joka päivä tietty määrä autoja valitaan satunnaisesti tarkempiin testeihin. Autoilla ajetaan mm. vedessä. Nelivedolla varustetuille autoille on omanlaisensa testi.
Jos autossa on kuljettajaa avustavia teknologioita, kuten kaistavahti tai kaistanpitoavustin, niiden toimivuus tarkistetaan jo tuotantovaiheessa virtuaalisin testein.
Ford käyttää hienostuneita materiaaleja ja tuotantotekniikoita tehdäkseen autoistaan lujempia ja turvallisempia, mutta samaan aikaan kevyempiä ja ympäristöystävällisempiä.
Tarkka laser-hitsaus mahdollistaa erittäin lujan teräksen ja kevyiden materiaalien, kuten magnesiumin käyttämisen luotaessa auton aerodynaamista rakennetta. Perinteiseen teräkseen verrattuna painoa saadaan alemmaksi noin 40 prosenttia.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Auto Bild 4/2024 on kaupoissa
Porsche Taycan: Mallisto laajenee Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach -versioin
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Austrian Audio Full Score One
Sennheiser ACCENTUM Plus
Skanditunnelmaa ja avaruutta 70-luvun talossa
Kaiutin ilman jakosuodinta
Tiili, tiikki ja kastanja hurmasivat 60-luvun rivitalossa
Pioneerilta kaksi uutta av-vahvistinta
Ruokakomero helpottaa arkea
Tässä on Koti ja keittiön kaunein koti 2023! Sattuma vei lapsiperheen mansardikattoiseen puutaloon
Kantolaukku vinyylilevyille
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Uusi nimi: Autoverkkokauppa.fi on nyt Auto Bassadone
LUETUIMMAT
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN