Autoilija, näin verosi käytetään – vain 300 euroa teihin vuodessa!
Suomessa liikenteeltä perittävien verojen ja maksujen luonne on sellainen, että kytkentää aiheutettuihin kustannuksiin ei ole. Autoilijoilta kerätään tänä vuonna Suomessa noin 4,65 miljardia (4 654 miljoonaa) euroa – mutta mihin eurot menevät?
Suomessa liikenteeltä perittävien verojen ja maksujen luonne on sellainen, että kytkentää aiheutettuihin kustannuksiin ei ole. Autoilijoilta kerätään tänä vuonna Suomessa noin 4,65 miljardia (4 654 miljoonaa) euroa – mutta mihin eurot menevät?
Jokainen suomalainen maksaa liikenneväylistä noin 300 euroa vuodessa, josta liikenneväylien kehittämisen osuus on noin 110 euroa. Eri liikennemuodoilta perittävien verojen ja maksujen suhde on kuitenkin sellainen, että se vaihtelee merkittävästi ylläpidettävän infrastruktuurin kustannuksiin verrattuna. Esimerkiksi autoilijoilta kerättäviä varoja ei siis käytetä välttämättä juuri autoilijoiden hyväksi, vaikkapa teiden ylläpitoon. Lisäksi maksujen taso on maassamme jo valmiiksi korkea - ja nousee edelleen.
Autoilijat maksumiehinä
Liikenteen kokonaisverotuotto on tänä vuonna arviolta 4,75 miljardia (4 753 miljoonaa) euroa, ja liikenteeltä kerätyt muut maksut 136 miljoonaa euroa. Autoilijoilta kerätään polttoaineveroina 2 675 miljoonaa, autoveroina 1 203 miljoonaa ja ajoneuvoveroina 770 miljoonaa euroa. Yhdessä nämä muodostavat 98 prosenttia liikenteen tuloista. Rataveron ja väylämaksujen osuus on vain nimellinen.
Liikennesektorille myönnettiin rahoitusta valtion vuoden 2012 talousarviossa kuitenkin yhteensä vain 1 936 miljoonaa euroa, eli siis vain noin 40 prosenttia vuotuisesta tulosta. Loput 60 prosenttia käytetään muualla valtiontaloudessa.
Tiet ovat surkeassa kunnossa
Suomalaisautoilijoita kiinnostaa ja harmittaa varsinkin keväisin routa-aikaan tiestön rapautuva kunto. Huonokuntoiset tiet ovat turvallisuusriski, ja tiestön kunnosta huolehtiminen on myös maamme kilpailukyvyn kannalta olennainen tekijä. Suomen tiestön korjausvelka on jo 1,5 miljardia euroa.
Liikennesektorille käytettävästä 40 prosentin potista perusväylänpidolla rahoitetaan maanteiden, rautateiden ja vesiteiden kunnossapito, peruskorjaus, liikenteen ohjaus ja niiden järjestelmät sekä jäänmurto ja maantielauttaliikenne. Lisäksi määrärahalla rahoitetaan muut pienemmät investoinnit ja erityiset kehittämishankkeet.
Liikenteen kehittämishankkeiden investointiohjelman lähtökohtana on ollut hallitusohjelman kirjaus: ”Tärkeitä ovat suuria liikennemääriä palvelevat, talouskasvua tukevat, kustannushyötysuhteeltaan parhaat, liikenneturvallisuutta edistävät, päästöjä vähentävät ja maakunnallista merkitystä omaavat hankkeet.”
Näin Suomen teitä kehitetään seuraavan 4 vuoden aikana:
Hallituskaudella 2012–2015 aloitetaan liikenneverkon kehittämishankkeita noin 1 miljardin euron edestä. Näistä kustannuksiltaan merkittävimmät hankkeet ovat:
E18 (Hamina-Vaalimaa, 240 miljoonaa euroa)
Vt 8 (Turku-Pori, 100 miljoonaa euroa)
E 18 (Kehä III:n kehittäminen, 110 miljoonaa euroa)
Helsinki-Riihimäki-rataosan kapasiteetin lisääminen (150 miljoonaa euroa)
Helsingin ratapihan toiminnallinen parantaminen (100 miljoonaa euroa).
Lisäksi muun muassa tie-, meri- ja rautatieliikenteen ohjausjärjestelmien uusimiseen käytetään 100 miljoonaa euroa. Muihin yksittäisiin kehittämishankkeisiin käytetään tyypillisesti muutamia kymmeniä miljoonia euroja kuhunkin.
5 faktaa:
1. Suomessa on moottoriteitä hieman yli 700 km, maanteitä 78 000 km, katuja 26 000 km ja yksityisteitä 350 000 km.
2. Henkilöliikennesuorite-keskiarvo vuosittain on noin 41 km vuorokaudessa ja 15 110 km vuodessa.
3. 89 prosenttia henkilöliikennesuoritteesta kertyy tieliikenteestä.
4. 43 prosenttia kaikista henkilöautomatkoista on alle 5 kilometrin mittaisia.
5. Liikennejärjestelmän kehittämiseen ja ylläpitoon käytetään noin 3 prosenttia valtion budjetista.
Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriö: liikennepoliittinen selonteko eduskunnalle 2012.
Teksti: Harry Kuurio
Kuva: Auto Bild
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Yksiöstä Puu-Vallilassa tuli remontissa raikas kaksio
Kristiinankaupungissa odotti 200-vuotias puutalo
Pastellia portaikkoon ja laventelia makuuhuoneeseen
QLN:n uusi referenssi
Atohmilta uusi dsp-vahvistin
Thalian transformaatio
Uusi haastaja
Trianglen uusi Borea
Strattonin pienempi
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
5 VUOTTA SITTEN...
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN