BMW X3 xDrive35i: Suuren urheilujuhlan tuntua
Vaikka kaksilitrainen diesel voikin osua Suomessa X3:n suositummaksi tekniikaksi, nousee 35i hämmästyttävine automaattilaatikoineen takuulla teknisesti perheen kiintoisimmaksi.
Ahdettu kuusisylinterinen rivimoottori istuu upouuteen, Yhdysvaltain Spartanburgissa valmistettuun X-kolmoseen nerokkaasti. Muistin virkistykseksi kerrattakoon, ettei Bemarin rivikuutosen Twin Scroll -turbotekniikka merkitse kahta pientä turboa, vaan yhtä turboahdinta varustettuna kahdella siipipyörällä – toisn sanoen, ratkaisu vastaa kahta sarjaan asennettua ahdinta.
Potkua saadaan rapsakat kuuloiset 306 hv (225 kW)/5800 r/min ja parasta vääntömomenttia asialliset 400 Nm, jonka mielenkiintoisimmaksi piirteeksi nousee epäilemättä jakautuminen superlaakealle kierrosalueelle 1200–5000 r/min.
Tässä moottoriversiossa kahdeksanvaihteinen automaatti (jota tarkastelemme nettisivuillamme myös erillisenä juttuna) seuraa vakiovarusteena. Se toimii erittäin älykkäästi ajotilanteita tarkastellen ja heittää pykäliä peliin huomattavan tiuhaan tahtiin. Automaattiin liittyy samalla ensi kertaa Start/Stop -toiminto.
Normaaliajossa vaihdot tapahtuvat pehmeästi, ja voimakkaassa kiihdytyksessä jo tuntuvammin – mutta silti aina hienostuneesti. Laatikko kykenee peräti hakemaan pienempää pykälää kahdeksannelta vaihteelta suoraan kakkoselle, joka kuulostaa suorastaan mullistavalta.
Voidaan aiheellisesti puhua urheiluauton suorituskyvystä, sillä kiihtyvyyslukemaksi 0–100 km/h merkitään katumaasturille urheiluautomaisen räväkät 5,7 sekuntia, minkä lisäksi muuan toinenkin, nykyaikana tavallisesti täysin noteeraamatta jäävä kiihtyvyysarvo saa suupielet kohoamaan. Seisova kilometri eli 0–1000 m katkeaa huomiota herättävään 25,5 sekunnin arvoon, johon 1970-luvulla ylti ani harva kovan luokan urheiluautoista.
Armoitettu suorituskyky ei kuitenkaan kostaudu edes bensiinikuutosen tapauksessa ajotaloudessa, ei ainakaan normaalilla ajotyylillä. Tehtaan yhdistetty kulutus 8,8 l/100 km kuulostaa oikein pätevältä isolle, 1880-kiloiselle nelivetoiselle automaatille. Mittasimme 8,1 l/100 km lumisissa oloissa, joten puhutaan kaksi ääripäätä yhdistävästä turbomoottorista, jonka taloutta uusi automaatti voimakkaasti säestää.
Alustan elektronisten iskunvaimenninsäätöjen kanssa kuoppainenkaan tie ei tunnu ”juuri miltään”, sillä jousitus nielee niin tehokkaasti pahatkin epätasaisuudet jopa routineella soratiellä. Kitkarenkain pärjää kehittyneen nelivetojärjestelmän avulla syvemmässäkin lumihangessa, sekä aivan parahiksi pakkaslumisilla teillä, kun taas peilijäisellä asvaltilla piikkipyöriä tulee nopeasti ikävä.
Sähköisen ohjaustehostimen keskialuetuntuma jättää tarkan kuvan, ja yksilön muuttuvälitteinen urheiluohjaus (570 e) täyttää erinomaisesti tehtävänsä.Jarrututusteho on kunnioitettavan tuntuinen.
X3:n kuljettajan istuimella viihtyy pitemmänkin taipaleen, sillä ryhdikäs, sähköisen monipuolisesti säädettävä istuin antaa asiallisen tuen eri suuntiin. Nopeatoimisesta ohjauspyörän lämmityksestä (200 e) on paljon hyötyä pakkasilla, joten sen erillistilaamista tuskin kannattaa sivuuttaa. Teräväpiirtoinen HUD-näyttö on keskivertoa selkeämpi päiväsaikaan, joskin pimeällä sen yhteyteen ilmaantuva eräänlainen "taustakehys" kajastelee suotta.
Multimedian käyttöliittymä on pääosin selkeä, mutta hämääviä tilanteita voi sattua. Jos näytöllä sattuu olemaan navigaattorin pohjakartta ja kuljettaja samalla painelee radioasemien numeroituja muistipaikkoja, ruudulle ilmestyykin navikartan mittakaavatietoja. BMW:n integroidun navin näyttö edustaa sekä kooltaan että visuaalisuudeltaan mielestämme ehdotonta ykköstasoa ja sen käyttö on muutoin varsin helppoa ja johdonmukaista.
Mukitelineiden määrä on valittu katumaasturiin ajatuksella, vaikkapa lomamatkan taukoja silmällä pitäen. Yleisesti X3:ssa on säilytystilaa erittäin runsaasti, mukaan luettuna iso, kannellinen konsolilokero. Äänieristys on korviinkuultavan tehokkaasti toteutettu, joten katumaasturi soveltuu samaan hengenvetoon liikkuvaksi hifi-studioksi. Äänentoisto kuulostaakin muhkealta ja miellyttävän tasapainoiselta.
Takaistuimella jää reippaasti sekä jalka- että päätilaa, mikä on tervetullut uutinen pitkäkoipisille. Hyödyllisenä erikoisuutena laadukkailla nahkaistuimilla nautitaan talviolosuhteissa tehokkaasta lämmityksestä myös takana (390 e) – tämä on kannatettava varuste rastittavaksi, josta matkalaiset varmasti ilahtuvat. Etu- ja takajalkatilat valaistaan amerikkalaistyylisin courtesy light -kohdevaloin.
Tavaratilasta saa takaselkänojat laskien melkein tasapohjaisen, muttei sentään aivan. Muodostuva kulma jää kuitenkin niin vähäiseksi, ettei asialla ole järin suurta merkitystä. Sähköisesti avautuva ja sulkeutuva takaluukku (510 e) on sekin poikkeuksellisen kätevä, samoin ovien ulkokahvojen pistevalaisu.
Akku sijaitsee X3:ssa painonjakaumaa ajatellen älykkäästi tavaratilan alla, jossa ei myöskään ole vararengasta – malli on näet varustettu Run-Flat -renkain ja paikkaussarjalla.
Teksti: J. Peltonen
Kuvat: T. Lindström
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
OePhi Tanskasta
Louisen kesähuvilalla lomaillaan ja järjestetään tapahtumia
Heed juhlii
Paula asuu vuokralla Helsingin Kaapelitehtaalla tapahtumien, museoiden ja konserttien keskellä
Uusi Totem LOON
Näin saat sohvan taas puhtaaksi ja raikkaaksi
iFiltä kaksi uutuutta
Remontissa kunnioitettiin 1960-luvun alkuperäistä tyyliä
Markkinoiden kallein HEOS-laite?
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN