Classic Motor Show järjestetään toukokuussa Lahden messukeskuksessa jo 12. kerran.
Classic Motorshow, Lahti 4.–5.5.2019: Teemana urheiluautot ja sporttipyörät
Tänä vuonna Classic Motorshowssa on kaksi teemaa, urheiluautot ja sporttipyörät. Näille aiheille pyhitetyillä osastoilla paneudutaan sekä urheiluautojen että sporttipyörien kiehtovaan historiaan.
12-vuotisen historiansa aikana Classic Motorshowsta on muodostunut klassikkoajoneuvoalan vuosittainen päänäyttely. Se houkuttelee viikonlopun aikana Lahteen noin 19 000 nostalgiasta kiinnostunutta ympäri Suomen.
Classic Motorshow kokoaa laajalti yhteen klassikkoajoneuvoalan kalustoa ja toimijoita – mukana on menneiden vuosikymmenten klassikoita sekä arjen nostalgiaa, alan asiantuntijoita, merkkikerhoja, kauppiaita, kunnostajia ja harrastajia.
Esillä on yli 400 ajoneuvoa: autoja, moottoripyöriä, mopoja, raskasta kalustoa, työkoneita, moottorikelkkoja, traktoreita ja kaikenlaista muuta moottorilla kulkevaa aina moottorivoimalla liikkumisen alkuajoista 90-luvun alkuun.
Urheiluautot suomalaisin silmin
Urheiluautot saapuivat Suomeen hitaasti. Ei kuulunut ennen sotia täkäläiseen katu- saati maantiemaisemaan Bugatti, eivät Alfa Romeon urheilulliset mallit, eipä edes juuri hinnaltaan kohtuullisempi MG.
Kun uusia autoja jälleen sodan jälkeen alkoi saapua maahan, pääsivät jotkut etuoikeutetut tai muuten neuvokkaat 1950-luvulla käsiksi urheiluautoihinkin.
1960-luvun mittaan yhteydet suureen maailmaan vilkastuivat. Kadunmiehelle urheiluauto oli kaikesta huolimatta yhä etäinen unelma. Se korostui myös Tekniikan Maailman 1964 julkaisemassa vertailuartikkelissa, johon saatiin haalittua 12 eri mallia, Volvo P 1800:sta Lotus Eliteen. Urheiluauton voi joka tapauksessa sanoa täällä selvästi yleistyneen 60-luvun kuluessa.
Seuraava vuosikymmen energiakriiseineen näytti sitten jossain vaiheessa tyrehdyttävän uusien urheiluautojen maahantuonnin lähes kokonaan. Taantuma oli sentään ohimenevä ja 1980-luku toikin mm. uusien ansaintamallien myötä kokonaan uudet mahdollisuudet niiden hankintaan.
Niistä alettiin puhua harrasteautoina uudessa merkityksessä. Enää ei ollut tavatonta kohdata tien päällä Ferraria tai edes Lamborghinia, Corvettesta puhumattakaan.
Kevään tullen kannattaa suunnata Lahteen vapun jälkeisenä viikonloppuna tutustumaan tarkemmin urheiluautohistoriaan. Teemaosaston kaunottaret eivät taatusti jätä ketään kylmäksi!
Vauhtia ilmassa – sporttipyörien historiaa
Suomessa kaksipyöräinen oli ennen 1960-lukua pääasiassa jokapäiväinen hyötyajoneuvo, mutta Yhdysvalloissa nuoret miehet ajoivat jo pelkästään huvikseen. Sama trendi saapui meillekin 1960-luvun kuluessa.
Kun keskiluokalla alkoi olla varaa henkilöautoihin, romahti käyttöpyöriä valmistaneiden tehtaiden myynti. Jäljelle jäivät laitteet, joissa ajamisen edullisuus ei enää ollutkaan suurin ostokriteeri.
Japanilaiset toivat samaan aikaan markkinoille moottoripyöriä, jotka olivat yhä pieniä, mutta joiden moottoreista saatiin ennen näkemättömiä tehoja. Niitä myytiin Suomessakin paljon, yleensä erittäin nuorille ostajille.
1960-luvulla brittivalmisteiset pyörät hallitsivat moottoripyörämarkkinoita. Japanilaiset menestyivät markkinoilla pienemmillä pyörillä, mutta tämä ei brittejä huolettanut. He eivät missään vaiheessa odottaneet japanilaisten pystyvän valmistamaan brittipyörän veroista isoa pyörää.
Aluksi japanilaiset tekivät 350-kuutioisia, jotka kulkivat kovempaa kuin brittien viisisataset. Silti britit pysyivät markkinajohtajina. Kuutiotilavuus toi uskottavuutta ja 1960-luvun puolivälissä 650-kuutioinen oli iso pyörä. Japanilaiset epäröivät, koska isojen urheilullisten moottoripyörien markkinoita pidettiin pieninä.
Hondan viimein esiteltyä 750-kuutioisen CB 750:n lopetti Kawasaki lähes valmiin samankokoisen pyöränsä kehittämisen. Alan asiantuntijatkaan eivät siis uskoneet, että kahdelle japanilaiselle 750-kuutioiselle moottoripyörälle löytyisi riittävästi kysyntää. He olivat väärässä.
Vuosikymmenen vaihduttua nopeampia
Vuosikymmenen vaihduttua uuden sukupolven moottoripyörät olivat nopeampia kuin koskaan ennen. Pyörien suorituskyky herätti kauhistusta ja mediahälinää, joka oli osittain perusteetonta. Kohu sai kuitenkin aikaan muutoksia ajokorttilainsäädäntöön ja muutamaksi vuodeksi korkeat tuontitullit isoille moottoripyörille.
1970-luku oli kuitenkin japanilaisten maailmanvallan aikaa. Vuosikymmenen lopulla nelisylinterinen rivimoottori oli normi japanilaisessa suorituskykyisessä moottoripyörässä, rivikuutosiakin valmisti jo useampi tehdas.
1980-luvulla ajo-ominaisuudet paranivat yleisen suorituskyvyn tasolle. Samalla urheilumallien ajoasennot muuttuivat joka vuosi kilpapyörämäisemmiksi. Lehdistön merkitys moottoripyörien myynnissä kasvoi. Lehtien vertailuiden nopein pyörä meni yleensä parhaiten kaupaksi. Tehtaat vastasivat suunnittelemalla aina vain nopeampia pyöriä ja kukkulan kuningas vaihtui yleensä parin vuoden välein.
1990-luvun lähestyessä japanilaisten rinnalle ilmestyi yhä enemmän eurooppalaisia moottoripyöriä. Eurooppalaisten valmistajien tuotteet eivät vielä nopeudessa pysyneet japanilaisten rinnalla, mutta olivat riittävän urheilullisia ja ennen kaikkea oikean merkkisiä. Länsimaisuus ei enää merkinnyt vanhanaikaisuutta vaan uskottavia perinteitä.
Classic Motorshow Sporttipyörät-teemaosaston kattauksesta osa on tuttuja menneisyyden kokoontumisista, osa harvojen Suomessa aiemmin näkemiä.
Uutta: Yleisö äänestää finalistit omistajien helmet -osastolle!
Tänä keväänä yleisö pääsee vaikuttamaan Omistajien helmet-osastolla nähtävään kymmeneen ajoneuvoon, sillä ne valitaan nettiäänestyksellä.
Kevättalvella klassikkoajoneuvoharrastajilla on ollut mahdollista ilmoittaa helmensä Classic Motorshown Omistajien helmiin. Mukaan ilmoitetut ajoneuvot on nyt julkaistu ja finalistien äänestys on alkanut.
Omistajien helmiin ilmoitettiin yhteensä 54 ainutlaatuista ja omistajilleen tärkeää ajoneuvoa. Kalustossa on mukana mm. romutukselta pelastettuja yksilöitä, nuoruuden unelmia, paikkansa perheessä lunastaneita sukuaarteita ja paljon muuta! Kaikkiin ilmoitettuihin ajoneuvoihin ja niihin liittyviin tarinoihin voi tutustua täältä.
Nettiäänestys on käynnissä 31.3.2019 saakka. Kymmenen eniten ääniä saanutta ajoneuvoa nähdään näyttelyssä Omistajien helmet -osastolla. Itse vuoden 2019 Omistajien helmen valitsevat näyttelyvieraat Classic Motorshowssa 4.–5.5.
Aukioloajat:
Lauantai 4.5.2019 klo 9–17
Sunnuntai 5.5.2019 klo 10–17
Liput:
19 € / päivä (sis. alv 10 %)
Alle 12-vuotiaat veloituksetta aikuisen seurassa.
Lipun hinta sisältää narikan ja pysäköinnin järjestäjän osoittamilla alueilla.
Lippuja on ostettavissa sekä käteisellä että pankki- ja luottokorteilla (Visa/Mastercard) lipunmyyntipisteestä messukeskukseen saavuttaessa.
Ennakkoon:
Lippuja on saatavissa myös ennakkoon Tiketistä (www.tiketti.fi).
Päivälipun hinta Tiketissä on 19 euroa + lipputyyppikohtaiset toimituskulut, alkaen 2,50 euroa.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Auto Bild 5/2024 on kaupoissa
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Accuphasen uusi a-luokkainen
Uusi Atoll-phonoaste
Miekkamies Japanista
Q Acoustics 5050
Qobuz ja ECM kimppaan
Atohmilta uusi dsp-vahvistin
Cambridge Audion klassikko päivittyy
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
Puren klassikkoradiot
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Tätä hirviötä et kohtaa kadulla: 730-hevosvoimaista pirulaista valmistetaan ainoastaan 62 kappaletta!
Renault Captur uudistui: Muuttui sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien kanssa
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN