Kookas VW Tiguan Allspace ei näytä suurelta, jos sen rinnalla ei ole mitta-asteikkona toista autoa.
Koeajossa Volkswagen Tiguan Allspace: Tilaa kaikille
VW Tiguan Allspacessa on 11 senttiä pidempi akseliväli kuin tavallisessa VW Tiguanissa, joten mallissa on erinomaisesti tilaa matkustajille ja tavaroille.
VW Tiguanin ja VW Touaregin väliin sijoittuva VW Tiguan Allspace ei näytä niin suurelta, kuin mitä se todellisuudessa on. Tavalliseen VW Tiguaniin verrattuna Allspacessa on 21,5 senttimetriä pidempi.
Pienoinen yllätys on, että VW Tiguan Allspace on jopa hieman pidempi kuin Škoda Kodiaq – toki vain vajaat puoli senttiä, mutta kuitenkin.
Škoda Kodiaqiin verrattuna VW Tiguan Allspace näyttää sirommalta. Näistä malleista Volkswagen tuntuu myös ajossa helpommin hahmotettavalta ja siksi paremmin ”käteen istuvalta”.
Takaviistosta VW Tiguan Allspacea ei erota perusmallisesta Tiguanista juuri muusta kuin peräpellin embleemistä.
VW Tiguan Allspacen moottorivalikoima koostuu tällä hetkellä kahdesta bensa- ja kolmesta dieselmoottorista.
Kaikkien moottoreiden jatkona on kaksoiskytkinautomaatti, jossa on pienimmän bensamoottorin yhteydessä kuusi ja muiden moottorien yhteydessä seitsemän vaihdetta.
Koeajettavana oli 2,0-litraisen dieselin pienitehoisin versio nelivetoisena. Kyseisen dieselmoottorin sekä 1,4-litraisen bensamoottorin yhteydessä VW Tiguan Allspacen saa myös etuvetoisena.
Äärimitat hallussa
Kuljettajan paikalla VW Tiguan Allspace tuntuu positiivisessa mielessä pienemmältä, kuin mitä se onkaan.
Etutilat ovat riittävät, ja istuimet antavat asiallisen tuen. Säätövaroja on riittävästi, vaikka istuintyynyssä ei ole kaltevuussäätöä.
Takana on reilusti tilaa eritoten pituussuunnassa. Polvitila riittää mainosti, vaikka takaistuinta siirtää hieman eteenpäin.
Äärimittojen arvioiminen on kapeammillakin kaduilla helppoa, eikä kaistalle sijoittumista tarvitse välttämättä tarkastaa peileistä. Maantiellä meno on pitkän akselivälin ansiosta nyökkimätöntä, ja suuntavakavuus on hyvä.
Koon, tai oikeastaan pituuden, huomaa ahtailla parkkipaikoilla. Pituus tuntuu siinä, että parkkiruudusta lähteminen edellyttää usein pientä sahaamista, jos takana ei ole reilusti tilaa. Tämä on kuitenkin varsin pieni haitta siihen verrattuna, mitä lisäpituudella on saavutettu.
4-asentoinen nelivetotilan valitsin on keskikonsolissa vaihteenvalitsimen vieressä. Automaattia voi komentaa manuaalisesti joko valitsimella tai ohjauspyörän siivekkeillä.
Etutiloissa ei ole moittimista, ja ajoasennon saa helposti haluamakseen. Turvavyötä kiinnittäessä huomaa yhden pieneltä tuntuvan, mutta käyttöä helpottavan, yksityiskohdan.
Turvavyön kiinnikkeen lukko on positiivisen korkealla istuimesta, eikä vyön lukkokappaletta tarvitse tunkea ahtaaseen rakoon istumalihasten ja keskikonsolin väliin.
Hyvät takatilat
Takaoven avaaminen paljastaa yllätyksen, jota ei ehkä autoa ulkopuolelta tarkastellessa osaa arvata: tilaa näyttää olevan ruhtinaallisesti. Taakse pääsee helposti, ja jalka- sekä polvitilaa on todella reilusti.
Pituussuunnassa tilaa on siinä määrin hyvin, että pitkittäissäädettävää takaistuinta voi siirtää edemmäskin, ja silti 180-senttinen matkustaja mahtuu vaivatta samankokoisen kuljettajan taakse.
Tavaratila on selkeän muotinen ja laajennettunakin tasapohjainen. Oikeassa laidassa on tukeva kassikoukku, ja sisävalo on irrotettavissa käsivalaisimeksi.
Takaistuin on muotoiltu vain miedosti, joten kolme kyytiläistäkin matkustaa niin, ettei istuintyyny paina reunapaikkalaisia vinoon. Varsin korkea keskitunneli on sen verran kapea, että se ei suuremmin haittaa keskimmäisellä takapaikalla matkustavan jalkojen asettelua.
Perus-Tiguaniin verrattuna pidentyminen on kasvattanut matkustamon lisäksi myös tavaratilaa. 5-paikkaisen version tavaratila on kasvanut 145 litraa ja on Allspacessa 760 litraa.
Laajennetussa muodossa tilaa on lähes kaksi kuutiometriä. Tavaratila on helposti laajennettavissa, ja laajennetun kontin pohja on kutakuinkin tasainen.
VW Tiguan Allspacesta on olemassa myös 7-paikkainen versio. Kaksi lisäistuinta verottavat tavaratilaa, eikä näitä lattiatasosta taitettavia istumapaikkoja ole suunniteltu täysikasvuisille aikuisille.
Lisävarustehinnastonkin mukaan kolmannen rivin istumapaikat on tarkoitettu enintään 160-senttisille. Kolmas istuinrivi maksaisi koeajoautoon 877 euroa. VW Tiguan Allspace onkin parhaimmillaan hyvät tilat tarjoavana 5-paikkaisena kaupunkimaasturina.
Neliveto vakauttaa
Nelivetomalleissa kuljettaja voi valita ajo-olosuhteiden mukaisen nelivetotilan neljästä vaihtoehdosta. Maantieajoon tarkoitettu asetus tuntuu sopivan olosuhteeseen kuin olosuhteeseen.
Vaikeampaan maastoon mentäessä muita vaihtoehtoja voi joutua kokeilemaan, mutta huonokuntoisellakin mökkitiellä tulee vaivatta toimeen maantieajoasetuksella.
Monilevykytkimellä toteutettu 4Motion-neliveto toimii riittävän terhakkaasti vakauttaen ajoa sorapinnalla ja taaten varmemman perillepääsyn huonommissa olosuhteissa.
Kojelauta on ärsyttämättömän selkeälinjainen. Hallintalaitteet löytyvät helposti, ja ne ovat hyvin kuljettajan ulottuvilla.
Moottorin voimavaroille riittäisi hyvin pelkkä etuvetokin. Tätä ei kuitenkaan pidä käsittää niin, että 150-hevosvoimainen diesel liikuttaisi Allspacea laiskasti. Kulkupuoli on riittävän ripeää, vaikka täydellä kuormalla kiireisimmät kiihdyttelijät saattavatkin kaivata lisäpaukkuja.
Tähän voi hakea helpotusta 190- tai 240-hevosvoimaisesta moottorivaihtoehdosta. Mutta tällä ”perusdieselilläkin” tulee toimeen ihan mainiosti.
Sammutus-käynnistysautomatiikka toimii hieman verkkaisesti liikkeellelähdöissä DSG:n kanssa. Tämä on omiaan saamaan liikkeellelähdöt tuntumaan verkkaisemmilta, kuin mitä ne todellisuudessa ovat.
Jämäkkä ajella
Pitkä akseliväli rauhoittaa nyökkimistä, ja jämäkkä jousitus toimii hienosti, vaikka tiellä olisi hieman suurempiakin epätasaisuuksia. Jousitus on säädetty jämäkäksi, mutta kuitenkin riittävän pehmeäksi.
Kori ei kallistele mutkapätkillä liiallisesti, ja auto seuraa ohjausliikkeitä volkswagenmaisen rauhallisen neutraalisti.
Varsinaiseen urheilulliseen kanttailuun moitteeton ohjaustunto ja hyvin toimiva jousitus eivät kuitenkaan innosta. Tämä on ymmärrettävää, sillä VW Tiguan Allspace on – vaikka se tuntuukin ajossa näppärämmältä, kuin mitä sisätilat antavat odottaa – varsin kookas katumaasturi.
Maanteillä suuntavakavuus on hyvä, eivätkä tuulenpuuskat tai pitkittäisurat vaikuta menoon kulkusuuntaa heikentävästi. Ohjaustunto ei ole aivan herkimmästä päästä, mutta arkikäytössä ohjauspyörän pyörittely onnistuu moitteetta ja riittävän tarkasti.
Kaksi varustetasoa
VW Tiguan Allspacen kaksi varustetasoa ovat Comfortline ja Highline. Jo koeajoautossa ollut Comfortline-varustelu on varsin hyvä, ja siitä löytyy tärkeimmät varusteet.
Highlinen myötä tulee led-valoja, digitaalinen mittaristo, avaimeton käyttö, sähkötoiminen takaluukku ja mukautuva alustansäätö.
Kuljettajan apujärjestelmistä vakiona on Comfortlinesta alkaen muun muassa jalankulkijoiden tunnistuksella varustettu ympäristönvalvonta, kaistallapitoavustin, kaukovaloautomatiikka, parkkitutkat edessä ja takana sekä mukautuva vakionopeudensäädin, joka on varustettu nopeudenrajoittimella ja DSG-vaihteiston yhteydessä pysäytystoiminnolla.
Myös mukavuusvarustelu on varsin kattava kolmialueisine täysautomaatti-ilmastointeineen. Matkustamon lämpötilan pystyy siis säätämään erikseen kuljettajalle ja etumatkustajalle sekä myös takaistuimella.
Lämpötilan voi valita niin, että tavoitteena on sama lämpötila kaikilla paikoilla, tai sitten kaikille kolmelle matkustamon osalle voidaan säätää yksilölliset lämpötilatavoitteet.
Miellyttää
Tilat
5-paikkaisessa VW Tiguan Allspacessa on reilusti tilaa sekä matkustajille että matkatavaroille.
Ärsyttää
Käynnistysautomatiikka
Ainakin koeajetun dieselin yhteydessä liikkeellelähdöt tapahtuvat sammutus-käynnistysautomatiikan toimiessa verkkaisesti.
Yllättää
Tuntuma
Kookas VW Tiguan Allspace ei tunnu ajossa kookkaalta ja kömpelöltä, vaan positiivisesti pienemmältä, kuin mitä se on.
Yhteenveto
5-paikkaisena VW Tiguan Allspace tarjoilee reilut tilat sekä matkustajille että matkatavaroille. Tasapainoisessa ajettavuudessa on lisäplussaa se, että kookas kaupunkimaasturi ei tunnu möhkälemäisen suurelta, vaan vaikuttaa kokoistaan näppärämmältä.
(4,5 tähteä)
Volkswagen Tiguan Allspace Comfortline 2.0 TDI SCR 110 kW 4MOTION DSG
Moottori
R4, turbo, 1968 cm3, 110 kW (150 hv)/3500–4000 r/min, 340 Nm/1750–3000 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 9,9 s, huippunopeus 198 km/h
Kulutus
5,9 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
153 g/km
Voimansiirto
A7, neliveto
Mitat
p. 4701, l. 1839, k. 1674 mm, akseliväli 2787 mm, omamassa 1775 kg, kantavuus 605 kg, vetomassa 2300/750 kg, tavaratila 760–1920 l, tankki 60 l
Hinta
48 371 euroa, koeajoauto 56 649 euroa (2018)
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
T+A:n transmissiolinjakaiutin
QLN:n uusi referenssi
Klassikkovahvistin Italiasta
Estelonin uusi mestariteos
Phono-aste lineaarisella vaihevasteella
Cambridge Audion klassikko päivittyy
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
OePhi Tanskasta
Uusi haastaja
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN