Kohta pamahtaa! Putsaako tämä brittiläinen superauto pelipöydän…?
Huhuttu Aston Martin Valkyrie on vihdoin tuotantovalmis! Aston Martin nimittää mallia hyperautoksi, sillä sen teholukema yli 1000 hevosvoimaa asettaa Astonin suoraan esimerkiksi Mercedes-AMG One -hyperauton kilpailijaksi.
Vuoden 2019 kesällä muodostuu uudenlainen hyperautojen taisteluasetelma, jossa on Aston Martin Valkyrie vastaan Mercedes-AMG One.
Lopputulos vastaa 95-prosenttisesti vuonna 2017 esiteltyä Aston Martin Valkyrien prototyyppiä ja on tulossa nyt sarjatuotantoon.
Huomiota herättää osaltaan koriväri, joka vaihtuu vaaleasta tummansiniseen. Myös kuvissa esiintyvät kevytmetallivanteet nähdään tuotantomallissa, ja asiakas saa näihin vanteisiin halutessaan hiilikuituiset aerodynaamiset suojakapselit.
Yhteistyössä Red Bull Racingin kanssa luotu Valkyrie näyttää niin futuristiselta, että se voisi olla peräisin suoraan tieteiselokuvasta.
Aston Martin Valkyrien tehoksi tullee noin 1145 hevosvoimaa ja mallin arvioitu teho-painosuhde on 1 hv/kg.
Aerodynamiikassa pyritään mahdollisimman tehokkaaseen maaefektiin
Formula 1 -talli Red Bull Racingin insinööri Adrian Newey vastaa Aston Martin Valkyrien futuristisesta ulkonäöstä, ja hänen päätarkoituksenaan on saada aikaan maksimaalinen maaefekti. Niinpä Valkyriessä on pohjan alla keulasta perään ulottuvat ns. venturi-tunnelit, jotka ohjaavat suuren määrän ilmaa takaosan diffuusorilevyyn.
Näin ei tarvita kookasta takaspoileria, koska se on integroitu koriin. Aivan uutta ovat myös ohjaamon ja etupyöräkoteloiden väliset kookkaat ilmanottoaukot, joiden tehtävänä on omalta osaltaan tehostaa maaefektiä.
Aston Martin Valkyrie muistuttaa rakenteidensa takia keulasta katsoen katamaraania. Aston Martinilla asennettiin takajarruvalo ylös keskelle takaevään, ja sen alla ovat pakoputkien ulostulot. Putket kuumenevat jopa 800-asteisiksi.
Cosworthin kehittämä moottorin on tarkoitus olla yksi kaikkien aikojen tehokkaimpia vapaasti hengittäviä moottoreita superautoissa.
Valkyrien ohjaamossa on Formula 1 -ajoasento
Aston Martin Valkyrien ohjaamo on Mercedes-AMG Onen tapaan erittäin pelkistetty. Painikkeita löytyy ainoastaan (irrotettavasta) ohjauspyörästä. Ulkopeilejä tai taustapeilejä Aston Martin Valkyriessä ei ole, vaan niiden tehtävät hoidellaan kameroiden avulla, aivan kuten McLaren Speedtail -superautossa.
Aston Martinin hyperauto on käytännössä katulaillinen ratakilpuri varustettuna hiilikuituisin istuimin, joissa kuljettaja ja matkustaja istuvat vastaavanlaisessa istuma-asennossa kuin Formula ykkösissä. Toisin sanoen ajoasento on enemmänkin makaava kuin istuva.
Ohjaamo on hyvin pelkistetty. Vaihteistona ei palvele nykyaikainen kaksoiskytkinvaihteisto, vaan sekventiaalinen kisalaatikko.
Moottori ja käyntiäänet: vapaasti hengittävä V12 puhuu
Aston Martin Valkyrien vapaasti hengittävä 6,5-litrainen V12 kuulostaa vähintäänkin muhkealta, sillä sen on kehittänyt legendaarinen Cosworth. Tehomoottorin on tarkoitus olla yksi kaikkien aikojen tehokkaimpia vapaasti hengittäviä moottoreita superautoissa.
Lisätehoa saadaan ERS-järjestelmän avulla, joka merkitsee sähkömoottorin apua. Akut tulevat Rimacilta.
Aston Martin Valkyriessä on pohjan alla keulasta perään ulottuvat ns. venturi-tunnelit, jotka ohjaavat suuren määrän ilmaa takaosan diffuusorilevyyn.
Teho-painosuhde 1 hv/kg
Ensi tietojen perusteella Valkyrien tehoksi tulisi noin 1145 hevosvoimaa ja mallin arvioitu teho-painosuhde on 1 hv/kg.
Aston Martin Valkyrien huippunopeus tulee olemaan vähintään 402 km/h, eli jotakuinkin Bugatti Veyronin tasoa.
Vaihteistona ei palvelekaan nykyaikainen kaksoiskytkinvaihteisto, vaan sekventiaalinen kisalaatikko.
Hinta Iso-Britanniassa: 3 000 000 euroa
Lopuksi huonoja uutisia kaikille Aston Martin Valkyrien hankinnasta kiinnostuneille tahoille: kaikki 150 valmistettavaa yksilöä on myyty jo etukäteen – ja kaikki 25 kisaversiota samaten.
Kaupantekoa ei ainakaan ole haitannut Iso-Britannian yli kolmen miljoonan euron lähtöhinta. Mahdollisten peruutusten varalta jonossa on kuitenkin jo nyt liuta ostajaehdokkaita.
Aston Martin Valkyrien toimitukset alkavat kesällä 2019, ehkäpä samoihin aikoihin kuin Mercedes-AMG Onen asiakastoimitukset.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
T+A:n transmissiolinjakaiutin
QLN:n uusi referenssi
Estelonin uusi mestariteos
Phono-aste lineaarisella vaihevasteella
Cambridge Audion klassikko päivittyy
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
OePhi Tanskasta
Uusi haastaja
Dap putkilla
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN